Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den 29/5 föddes E en hingst e. Heartbeat-Elmshorn.
Fölningen gick jätte bra och stoet klara allt själv men sen blev det två jobbiga dygn då fölet inte bajsade trots lavemang. Veterinär fick tillkallas som gav honom dropp, b vitaminer, microlax, m.m och efter tredje besöket av veterinären började äntligen fölet bajsa och få tillbaka sin aptit. Nu är han pigg och jag hoppas allt fortsätter att gå bra.

Kan man lägga upp bilder direkt från Iphonen eller måste bilderna vara på facebook först?

Tack @Fenestra och @Miaa,
Köpte led mig diarsanyl idag bara för att upptäcka att det har gått över :-) men det är bra att ha lite kunskap i bakfickan om hon blir dålig igen :-)

Bulan på bogen har minskat markant, så jag tror att det bara var en "lårkaka"

Det är första året jag har två föl här och det är intressant att se att det skiljer så otroligt mycket på personligheten så tidigt. Till Guldkant har jag två syskon hemma och till Rut har jag också två dock bara ett undan samma mamma men Grace är ju hennes halvsyster iom att båda är e Dalwhinnie.

Rut är jätterolig, ett popcorn som hoppar och far o bara sprätter runt, hon lyckades sparka sin mamma två gånger idag vid utsläppet. Hon gnäggar alltid när man kommer och ropar man Ruuuuut så får man oftast svar.. Hon är också envis vilket jag har två blå knän som bevis på.. Så går det när man är dum nog att ge sig på att lasta sto med föl själv och inte har uppbackning utifall..

Hon sparkade mig inte men klättrade lite på mig när jag försökte baxa in henne och mamma.. så inget illa ment.

Guldkant är lite blygare och lite lugnare, kliar men inte lika häftigt, leker men inte lika häftigt. Hon drar på hon också men inte lika stollig som två dar äldre Rut..

Alltså de är verkligen så roliga att umgås med och iaktta.

Min lilla Mira visar sig vara en liten busing
:p
DSC_0038-1.jpg

DSC_0043-1.jpg

.

Rut är jätterolig, ett popcorn som hoppar och far o bara sprätter runt, hon lyckades sparka sin mamma två gånger idag vid utsläppet. Hon gnäggar alltid när man kommer och ropar man Ruuuuut så får man oftast svar.. Hon är också envis vilket jag har två blå knän som bevis på.. Så går det när man är dum nog att ge sig på att lasta sto med föl själv och inte har uppbackning utifall..

Min lilla Black Duchess e. Dalwhinnie är ju mitt första föl och stoets första föl här i Sverige. Min fölis är också ett litet popcorn som studsar runt. Mamma häst är snäll och låter fölis sprätta med benen. Fölis är också supersocial och vill gärna bli gosad av oss tvåbenta och kommer genast fram när man går ut i hagen. Så social är inte Mamma häst ;). Lite humör verkar det finnas i fölis dock. Hon fick träffa hovis förra veckan och honom försökte hon nita direkt. Men hovis är en fölvan hovis som snabbt lyfte upp ett ben och tryckte upp fölis mot väggen. En förvånad fölis fick finna sig i behandling och var sedan snäll som ett lamm :D

/Lizzie

Här kommer lite bilder på min lille kille som föddes 1/6
Stoet var ett maiden sto som absolut inte skulle ha hjälp eller backup och lurade oss alla:meh:.
Men hon skötte allt så fint..
Stammen är Highcruicer - Okeanos -Ceylon
Han är precis allt jag önskade mig. Brukade skämta om att jag beställde en brun hingst med lite vitt:D:love:
Cool men framåt och nyfiken... Kan ju bara säga att 2014 är ett bra år för min del... Bilden från boxen är han 9h gammal och i hagen är han ca 1,5 dygn
10416725_10152181371367293_797498147_n.jpg

10416788_10152181374922293_1142580177_n.jpg

10402660_10152181174347293_8088810855089832970_n.jpg

10428778_10152177979022293_722239036_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar