Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är bilder på Latte skulle kört dom till station imorgon men på grund av mitt mående och flytt till behandlingshem kommer tyvärr Doris gå tom i år. Men Latte kommer jag behålla :)

safe_image.php

10405591_10152410795563076_5323869168731548046_n.jpg

1554453_10152413421173076_2312587914962779664_n.jpg

Har ett hingstföl fött 29 maj med veka kotor bak. Han trampar nästan ned helt på bakkotorna när han går / springer (2-3cm till marken), men verkar inte besvärad. Ställer det benet han vilar nästan rätt.
Bör jag vara orolig?
Kan /ska jag ge honom extra stöd i benen tex med bandage?
Läst om "fölsko" som ska kunna hjälpa.
Tacksam för råd

Har ett hingstföl fött 29 maj med veka kotor bak. Han trampar nästan ned helt på bakkotorna när han går / springer (2-3cm till marken), men verkar inte besvärad. Ställer det benet han vilar nästan rätt.
Bör jag vara orolig?
Tacksam för råd
Det är bra om fölet får tillfälle att vila ordentligt i box, kanske inte ute dygnet runt. Annars är det inte ovanligt att de är väldigt veka i bakkotorna den första eller kanske 2 första veckorna. Mitt ponnyföl är faktiskt ganska vek fortfarande men jag är inte det minsta orolig över det. Vet att det kommer räta upp sig och han går ännu inte med sällskap.

Bör jag vara orolig?
Tacksam för råd

De *brukar* rätta till sig. Mina vänner fick en hingstunge med en mkt vek bakkota, iom att senorna var så uttänjda så blev hasvinkeln nästan åt det konvexa hållet, men ju mer kotan rätade på sig desto bättre blev hasen också. De hade dit en hovslagare + skickade bilder till en veterinär för rådgivning och de fick samma råd från bägge, mycket vila och noggrann kontroll varje dag. Det blev synbart bättre för varje dag (jag såg honom dagligen mellan dag 3 och 8).

Hm.....
Tycker han borde blivit bättre nu, är ändå en vecka gammal.
Har ej tillgång till box då jag har lösdrift.
Hur länge ska man avvakta innan man veterinär?
eller är det hovslagare i första hand?

Hm.....

Om du inte ser någon skillnad nu efter en vecka hade jag tagit dit både hovis och veterinär - om du har tillgång till en veterinär som är bra på föl

Hm.....

Har du någon bild på det? jag hade försökt ordna med en box, bara tillfälligt så han har möjlighet att vila ordentligt. Går de i sällskap med andra ? Som cirkus sa ring veterinären och rådgör :)

Även om hästar går på lösdrift så är det krav på att det ska finnas en "sjukbox". Din bebis behöver få komma in o vila troligen.

Hm.....
Mina kompisar har visserligen boxar också, men de har delat av lösdriften så att stoet och fölet får vila därinne

Min lilla sötnos har nu 2 andra fölisar att leka med och det är fullt ös. När matte så kommer för att hälsa på så vill hon mest bara gosa med matte. Inte helt lätt att fota med en fölmule uppe i ansiktet ;-) Men några bilder blev det idag :)

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/DB9.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/DB8.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/DB4.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/DB3_01.jpg.html][/URL]

Vi har fint väder och fölisarna med sina mammor går ute dygnet runt nu. Jag hade rätt svårt att slita mig från hagen men var till sist tvungen att åka hem :p

/Lizzie

Bör jag vara orolig?
Tacksam för råd
Jag hade tagit kontakt med en hovslagare som är bra på fölkorrigering. För att kunna uppnå ett bra resultat så bör man åtgärda det innan fölet är 40 dagar gammal. Lite beroende på problemet. Jag tog själv ut hovslagare när mitt föl var 1 dag gammal. Idag är han 15 dagar och har redan haft hovis 3 ggr. Nu är mitt föl fin i benen, men just för att kunna se utvecklingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar