Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mul vilken busa! :D

@alaska_frost inte för att ifrågasätta men det är få hovslagare i Sverige som har kompetensen för fölkorrigering. Min var vek förra året så jag började leta runt, de som fanns var anknutna till kliniker och krävde att man åkte dit. Om ni behöver limma fast en plastsko kan han absolut inte vara ute och busa runt, skon är hal och risken är stor att han gör sig riktigt illa.

Uno Yxklinten har en hel del bra info på sin sida. googla på honom.

• Gilla
Reactions: mul
Detta är mitt tredje föl, men det första som inte benen rättat upp sig efter en vecka på. Så jag är ny i området och därmed söker information för att veta vad jag ska göra.

Kollade på hovslagarföreningens sida vilka i mitt närområde som genomfört kursen för fölkorrigering godkänt och ringde dessa för råd. Hovslagaren som jobbar på kliniken har inte gått denna kurs enligt föreningen. Dessutom jobbar han bara en dag i veckan.

Tyvärr var det lång leveranstid på skorna så hovslagaren kommer ut nästa vecka. Samma sak för kliniken, inga skor hemma ev kunde jag få komma på onsdag annars onsdagen därpå. Så då väntar jag hellre på hovslagaren kommer ut och så får jag mamma häst verkad på samma gång.

Kollade på Uno Yxklinten men hittade inget om det mitt föl har.

Det står ju bara de vanligaste felställningarna samt kortfattat på hemsidan. Men gå till biblioteket och se om du kan låna Fölkorrigeringens ABC eller köp den. Värd var enda krona! Så du har lite hum om vad som bör göras. Bättre det, än att låta ditt föl vara en "försökskanin" åt en okunnig hovslagare. Man vinner i längden på att vara noggrann från början. Du har ju bara de 40 första levnadsdygnen att korrigera för att kunna få ett bra resultat. Lycka till med din bebis :)

Alfa var klok nog att vänta med att föla tills vi kommit hem från treårstestet..;)

Amiata CML föddes i måndags vid lunchtid och var årets tredje och sista föl hos oss..
Hon är e. Tailormade Temptation u. Alfa CML ue. Don Primero-Master

10460134_10152171378918225_3364702176157236308_n.jpg

@Pisan

Gud vilken vacker fölunge, efter min favorithingst också Men vad blir det för kulör här nu, skimmel eller mörkbrun? Har för mig att framtida svarta aldrig föds svarta utan de brukar vara grå.

@Pisan

Gud vilken vacker fölunge, efter min favorithingst också Men vad blir det för kulör här nu, skimmel eller mörkbrun? Har för mig att framtida svarta aldrig föds svarta utan de brukar vara grå.

Nej rebeccasff skriver så kan hon inte bli skimmel..:)

Hon kommer sannolikt att anses vara svartbrun. Hon är idag kolsvart med silvergrått på bakdelen men vår erfarenhet är att de som föds såhär sedan blir svartbruna. Fint är det i alla fall..:)

@Pisan Alla dina fölungar är lika underbara som vanligt, så även denna som verkligen en fröjd för ögat :love: jisses vilken utstrålning!

Och jag gillar namnet, fint !

Här han som jag väntat på. Lot`s of Power E. Pessoa VDL U. L`Lime KJ UE-Cardento.
Jag släppte ut stoet igår morses kl 06.15 för jag skulle börja jobba kl 07. Klockan 09 ringer sambon att hon fölar. Han fick vara en bevaka
10463960_10203248629568223_8046688297365048855_n.jpg
nde barnmorska. Hon klarade fölningen själv, han tog bara bort lite hinnor från ansiktet. Jag tog snabbt ledigt från jobbet för att åka hem till min lilla fölis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023