Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse föddes ett brunt stoföl. Stoet är ett fullblod e: Be My Cheif och far är Canterbury.
20140511_060611_536f1964e087c30f0ef6544f.jpg
Grattis!! fölade hon ute? kul med fullblodsmamma :)

Grattis!! fölade hon ute? kul med fullblodsmamma :)
Tack!
Ja hon fölade ute, jag har stoet på lösdrift eftersom hon boxvandrar. Inför fölningen har hon fått en egen hage och ligghall men hon valde (vilket jag hade förstått) att föla ute i höhögen i stället. Jag hade en kamera där jag även såg hagen, i alla fall när det är ljust, så det gick ändå bra att övervaka. Det har varit så torrt och fint här men det regnade rejält både fredag och lördag så nu är det lera igen tyvärr, bara att hoppas att gräset sätter fart så de kan få flytta till gräshage.

Hur rör han sig?
Han kommer att (för) bli SNYGG!
Tack !

Han har knappt travat alls hittills , enda gången han travar är när jag leder honom längs grusvägen till o från hagen, varvat med lite hopp o skutt, men det jag sett tycker jag ser bra ut. Och jag tror han kommer få en bra galopp, det ser ut så i alla fall. Har försökt filma lite men det har bara blivit så dåliga filmsnuttar hittills.
Han är duktig på att sätta bakbenen under sig i alla fall, gör gärna en o annan levad sådär när andan faller på haha. Och galoppiruetter har han också lyckats med ett par gånger. Men jag antar att det är sådant de flesta (hingst) föl pysslar med.

Ett par bilder till...
20140511_141720_536fd0332a6b22a31ba227a5.jpg

20140511_141731_536fd0559606ee72ef66f56b.jpg

Jag har ett litet udda problem just nu! Mitt andra sto är helt tokig och gnäggar konstant efter fölet, hon har stått vid fölhagen och tittat hela dagen och hade knappt tid att bli riden.. Tror hon också vill ha en fölis!

Sådär höll min ridhäst också på de första dagarna men det har gett sig, hon är fortfarande intresserad men har lugnat sig betydligt.

Jag blir så avis på er alla.
Jag har en evighet kvar innan jag får se vad det finns där inne.
Hon är pigg som tusan o drar järnet mellan varven o det säger väl att det än så länge lever......

@axel Här är en till som får vänta länge innan det kommer nått, 167 dagar närmare bestämt :banghead:
Vill ha föl nu! När det är sommar och lätt, inte i november när det är blött och kallt som fan :wtf:

Ett par bilder till...
20140511_141720_536fd0332a6b22a31ba227a5.jpg

20140511_141731_536fd0559606ee72ef66f56b.jpg

Jag har ett litet udda problem just nu! Mitt andra sto är helt tokig och gnäggar konstant efter fölet, hon har stått vid fölhagen och tittat hela dagen och hade knappt tid att bli riden.. Tror hon också vill ha en fölis!
Gillar din fölis färg.
något som jag skulle ÖNSKA.
Grattis till fin bebis som vi vill se ...på benen.

Gillar din fölis färg.
något som jag skulle ÖNSKA.
Grattis till fin bebis som vi vill se ...på benen.

Jag har ju inga bra bilder när den är på benen för den är så svår att fota då, jag hinner liksom inte med! Det var en duktig fotograf här i går och fotade men då åt fölis mest så jag vet inte om hon fick några bra bilder. Det här är den enda någolunda vettiga bild jag har... Men det blir nog fler bilder framöver!
20140511_113548_536fcfa12a6b221851117b70.jpg

Jag har ju inga bra bilder när den är på benen för den är så svår att fota då, jag hinner liksom inte med! Det var en duktig fotograf här i går och fotade men då åt fölis mest så jag vet inte om hon fick några bra bilder. Det här är den enda någolunda vettiga bild jag har... Men det blir nog fler bilder framöver!
20140511_113548_536fcfa12a6b221851117b70.jpg
Tack.
just den där mörka fullblodsfärgen är en hit.
Vill se den i full rulle.

Nevada har börjat hänga lite i knäna..
När vet. var ute för att kolla mamma häst så bad jag henne kika lite på fölet med men hon tyckte hon såg helt korrekt ut förrutom att hon hängde lite i knäna då men fick bara rådet att ta in henne om hon verkar trött när dom är ute så hon får vila.
Är det vanligt att dom gör så?
Något man kan göra för att hjälpa henne?
Hon har nog växt en del nu sista två veckorna så kanske beror på det?

Nevada har börjat hänga lite i knäna..
När vet. var ute för att kolla mamma häst så bad jag henne kika lite på fölet med men hon tyckte hon såg helt korrekt ut förrutom att hon hängde lite i knäna då men fick bara rådet att ta in henne om hon verkar trött när dom är ute så hon får vila.
Är det vanligt att dom gör så?
Något man kan göra för att hjälpa henne?
Hon har nog växt en del nu sista två veckorna så kanske beror på det?
Det är inget ovanligt att de hänger i knäna i perioder utan det är som du säger när de växer så hänger inte kroppen med eller rättare sagt senor osv .
Ta in henne när hon är trött och behöver vila och ha koll på fötterna så de inte slits framme i tån och att hon trampar ner i trakten och inte ställer sig på tå .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar