Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog in pållarna för det öste ner o nu börjar det spricka upp, typiskt :meh: Jaja, skönt för lille Silvio att komma in o torka upp ordentligt i alla fall. Måste ju ha barnvakt varje gång jag ska ta ut eller in hästarna.

Alla tips o trix för hur jag lär lillan att det är inne i hagen man ska vara mottages tacksamt! Idag hann hon vara ute i tjugo minuter max innan hon smet ut!
Jag körde iväg o hämtade hö o när jag kom tillbaka stod sambon utmed vägen vid en bil :nailbiting: tankarna som for genom huvudet då va inga roliga :(
Men som tur var så var det en granne som skulle svänga in på sin gård men där stod liten o tittade på honom på fel sida tråden! Han va smart nog att inte fortsätta in med bilen så hon kunde fått panik o försökt ta sig tillbaka utan backade ut igen o ringde sambon...
Usch va jobbigt!

Alla tips o trix för hur jag lär lillan att det är inne i hagen man ska vara mottages tacksamt! Idag hann hon vara ute i tjugo minuter max innan hon smet ut!
Jag körde iväg o hämtade hö o när jag kom tillbaka stod sambon utmed vägen vid en bil :nailbiting: tankarna som for genom huvudet då va inga roliga :(
Men som tur var så var det en granne som skulle svänga in på sin gård men där stod liten o tittade på honom på fel sida tråden! Han va smart nog att inte fortsätta in med bilen så hon kunde fått panik o försökt ta sig tillbaka utan backade ut igen o ringde sambon...
Usch va jobbigt!
Sätt upp fler trådar och se till att ha ordentlig el i tråden ? Band som syns ordentligt och lura fram henne så hon får sig en kyss eller två eller tre !.
Har du släppt ut henne från början utan el ? Det är då dom brukar bli så här tråkiga , på med elen direkt även när dom är nyfödda men dom måste se och ha ordentliga staket .

Sätt upp fler trådar och se till att ha ordentlig el i tråden ? Band som syns ordentligt och lura fram henne så hon får sig en kyss eller två eller tre !.
Har du släppt ut henne från början utan el ? Det är då dom brukar bli så här tråkiga , på med elen direkt även när dom är nyfödda men dom måste se och ha ordentliga staket .
Nä el har hon haft från början just för att jag inte ville att hon skulle lära sig att gå ut :(
Stötar har hon fått många med men de verkar inte vara så hemskt avskräckande...
Nu går de i sommarhagen där det inte blir en riktig kräm i trådarna eftersom det bara är sand där vi har jordspetten.
Där är ström med inte jätte stark.
Hon har inte varit nära staketet efter att ha fått lite stötar den första veckan hon var ute men nu smiter hon igenom fort som ögat o då hinner hon inte få någon stöt heller!
Igår såg jag till att hon fick två nyp när hon var ute en snabbis på kvällen men det hade hon glömt bort idag!

Har en mindre hage jag kunde haft dom i där det är bättre fart i strömen men den går utmed kanten till en å.
Sluttar rakt ner i vattnet så har inte vågat ha dom där ännu...

Bor precis utmed en väg där de kör så fort med så är livrädd att hon ska bli påkörd!

Nä el har hon haft från början just för att jag inte ville att hon skulle lära sig att gå ut :(
Nu går de i sommarhagen där det inte blir en riktig kräm i trådarna eftersom det bara är sand där vi har jordspetten.
Hon har inte varit nära staketet efter att ha fått lite stötar den första veckan hon var ute men nu smiter hon igenom fort som ögat o då hinner hon inte få någon stöt heller!
Igår såg jag till att hon fick två nyp när hon var ute en snabbis på kvällen men det hade hon glömt bort idag!

Har en mindre hage jag kunde haft dom i där det är bättre fart i strömen men den går utmed kanten till en å.

Bor precis utmed en väg där de kör så fort med så är livrädd att hon ska bli påkörd!

Ta dig tid att göra om stänget, kanske vattna vid spetten, alt flytta dem dit det inte är sandgjord? Vad har du för material? jag har elband plus vanlig eltråd, band för att de ska se och eltråden för att det ska bli bra ström. Det kanske är dags att byta ut trådarna? Tycker synd om dig, ush ingen rolig sits.

Men tittar man på dina bilder så kanske det behövs minst en tråd till och kanske mer malla i ditt staket . Vattna jordspetten ev sätt i fler jordspett 1 per meter , gå igenom din eltråd om den är gammal och kanske inte leder strömmen ordentligt . Köp nytt elaggregat om du inte får strömmen att räcka till . Hur mycket malla har du i staketet ? Har du mätt det ?

@sassiball
@e_lin_a Ha ha vi skrev visst samtidigt . Nä ingen rolig sist med en fölunge som tar sig ut och det måste ju tyvärr lösas direkt . Först oroar man sig över fölningen sen är ungen född så oroar man sig första dygnen att de verkligen mår bra sen börjar de hitta på bus och man har inte återhämtat sig efter fölning och all press därtill :-(
Men ibland är de söta de små liven och ger en mycket tillbaka :-)

Det jag hann mäta strax efter aggregatet var uppe i högsta på mätaren jag har, kommer inte ihåg vad det står på den nu, men sen rök den av så sambon är ute i garaget o lagar den nu :)
Har ett starkt aggregat som ska räcka till gott o väl men har börjat kika på annat för känns inte som om det håller vad det lovar ;)
Ska sätta i några jordningsspett till o fick rådet av en bonde att lägga en järn tråd uppe på marken om jag har dålig jordning så ska testa det...
Gick genom hagen i helgen o finns ingenting som borde störa strömen..
Blir en tråd till i helgen!
Rackarns tuffing till unge jag fått :meh:

Känner att jag kapade tråden lite nu kanske :o

a
Annars får du prova äppelknepet:D

Oj, vad ni är ihärdiga här!!
Jag vet inte vad som hänt riktigt, men min tid räcker inte till att hänga här som förr.....undrar om det har att göra med att vakandet är över och livet återvänt?? :D Det är som vanligt väldigt roligt att se era små!
Daisy växer och mår bra. En riktig kelgris har hon blivit.

Den lille fläckiga växer och frodas, en pigg och jäklig liten skitunge.. som man dock fortfarande kan bära iväg :D :p

10174887_10152365031285479_2198081088566370417_n.jpg

Och lille Julie har äntligen återhämtat sig och härjar omkring i hagen :D <3

10246594_10152358535140479_1783547858395832490_n.jpg
10298865_10152358535300479_4855899109039215268_n.jpg

@sassiball och @e_lin_a
Det funkade faktiskt för mig :p ;)
Lillen fick rejält ont, och hade det inte funkat hade jag nog inte velat utsätta honom för det igen.
Men han var den enda hingsten som var kvar i hagen när han som 1-åring gick på hingstbete och en älg gick igenom staketet. Tråden blev liggandes på backen när resten av flocken drog ut, min kille tvärnitade då det tickade i backen. :D

Äppletricket är icke att förakta ;)

Tack :) Han är så mysig så :love: Har försökt filma honom men för det mesta försvinner han bara bakom mamman så man ser bara ett sto med 8 ben som far iväg :laugh:. Han är ett riktigt busfrö, ingen tvekan om att det är ett hingstföl. Sträcker man fram handen och exempelvis ska rätta till grimskaftet när man ska leda så direkt måste han bitas.

1991 föddes min första uppfödning och Silvio påminner extremt mycket om honom, det är exakt samma minspel, så roligt att se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar