årets dummaste fråga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Nu måste jag få fråga något jag aldrig funderat över själv, utan det var den blivande pappan till bönan som frågade vid middagsbordet igår - och jag har faktiskt ingen aaaaaning.

Träffade en vän igår som födde en liten tjej i fredags. Hon berättade att hennes förlossning tog 22 timmar.

Vad innebär egentligen själva "förlossningen"??! Vad inkluderas i den tidberäkningen? Den räknas ju inte från dess att vattnet går... och inte när värkarna börjar??

Hmmmm....
 
Sv: årets dummaste fråga?

Det är nog olika från person till person hur man upplever det. Jag har räknat det från när det är JOBBIGT. Att vattnet gått går inte heller att räkna på alla, med första gick vattnet 3 dygn innan barnet väl kom ut, men hade inte riktiga värkar förrän efter 2.
 
Sv: årets dummaste fråga?

Jätteolika hur folk räknar. Sambons syster räknar från när hon kom in på BB och då tog det typ 1 timme...men så kan man inte heller räkna! Man brukar säga från när värkarna börjar. Och inte förvärkarna! De hade jag tex i en månad före. Man känner när det är riktiga värkar, går inte att ta miste på. Sen är det olika hur länge man stannar hemma innan man åker in.
 
Sv: årets dummaste fråga?

Tror att man ska räkna från när man har etablerat värkarbete, som det står i journalen. Dvs regelbundna, ihållande värkar.
 
Sv: årets dummaste fråga?

Jag har hört som anhe att man börjar räkna när värkarna är regelbundna och ihållande, i mitt fall var jag ungefär öppen 3 cm då, det är även gränsen för när man får stanna kvar på förlossningen och inte riskera att bli hemskickad (iallafall på sjukhuset här).
 
Sv: årets dummaste fråga?

Det där med 3 cm räknas nog inte på omföderskor. Jag var ca 3 cm öppen i 1½ vecka nu innan mitt 3:e barn föddes. Med enormt mycket förvärkar de sista 4 veckorna innan förlossningen.

Jag var inne en gång 1½ vecka innan och trodde att det var på gång på riktigt, men det var bara kraftiga förvärkar. Till saken hör att de andra har gått snabbt, och med nr 2 blödde jag en hel del, så därför ville jag ju försökra mig om att åka in i tid.
När jag sen åkte in igen var värkarna fortfarande inte kraftigare och jag var bra öppen 3½ cm, men jag orkade inte med detta längre, så de tog hål på hinnorna och så föddes vår son 2 timmar senare.
 
Sv: årets dummaste fråga?

och jag hade inga förvärkar alls, och åkte in på en gång jag fick svaga värkar ej regelbundna, blev regelbundna i bilen, var öppen 3 cm när jag kom in och fick stanna "på nåder" för vi hade det besvärligt att ta oss till förlossningen och min första förlossning gick snabbt... BM tyckte jag kunde ta det lugnt och bada och så eftersom vi kommit in i så god tid... 30 min senare skrek jag efterlustgasen och 5 timmar efter jag kommit in till förlossningen föddes Emma... till saken hör att maken sa efter undersökingen att ja hon föder nog om en 4-5 timmar och BM såg mycket skeptisk ut :angel:
 
Sv: årets dummaste fråga?

Med min första gick vattnet utan värkar och jag ringde in till förlossningen och de ville att jag skulle komma in på kontroll och troligtvis åka hem igen sen. Så fort jag lagt på luren började värkarna och när vi knappt en timme senare var inne på förlossningen var jag öppen 7 cm! Snacka om att de blev förvånade!
Sonen föddes 2 timmar och 45 min efter att vattnet gick (och före det hade jag alltså inga värkar alls).

När jag kom in till förlossningen och skulle föda nr 2 (4 veckor för tidigt) efter att ha haft regelbundna värkar i ca 1½ timme sa barnmorskan att jag skulle lämna ett urinprov för att kolla att det inte var en urinvägsinfektion som triggade igång lite sammandragningar. Jag sa att det här är inga sammandragningar utan jag ska föda barn :devil: och när hon kollade var jag 4 cm öppen och livmodertappen helt utplånad, så hon var beredd att hålla med mig. Son nr 2 föddes ca 4 timmar senare.
 
Sv: årets dummaste fråga?

Mitt vatten sipprade ut under natten och på morgonen hade jag förvärkar. Eftersom det var vårt första barn visste jag ju inte hur det skulle kännas och eftersom de var rätt regelbundna åkte vi in ändå, men fick åka hem igen. (Vi fick lov att stanna om vi ville men då i väntrummet och då tyckte jag att soffan hemma var skönare;) )

Kl 13 stog jag i entrén igen och ringde på. Samma barnmorska öppnade dörren som förra gången. Så fort hon såg mig sa hon "SÅ ska det se ut" med ett jättesmajl. In på ett rum och fram med diverse attiraljer och lustgas. Kl 21.52 är dottern född, men jag fick inte lämna rummet förrän nästa morgon:eek:
 
Sv: årets dummaste fråga?

Jag ställde samma "dumma" fråga till min BM på BB. (Nått var man ju tvungen att göra mellan värkarna:D ) Och fick svaret att det var när man öppnat sig ca 4 cm och det är oftas då som värkarna har någon/några minuters mellanrum.
 
Sv: årets dummaste fråga?

De verkade ha samma gräns här när jag kom in och skulle ha son nr 2, jag var bara öppen 2cm men vägrade åka hem. Han var ute 1½ timme senare.
"visste" att det skulle gå snabbt då jag var öppen 4cm när jag kom in med 1:an och han var ute efter 3½ timme
 
Sv: årets dummaste fråga?

Jag räknar från det att värkarna blev regelbundna.
Det gör även de barnmorskor jag pratat med.
Min första förlossning tog 8 timmar från första värken.
Den andra tog 2 timmar från första värken.
Under första började jag få riktigt ont 4 timmar innan bebisen var ute.
Med andra fick jag riktigt ont 1 timme innan han var ute..
 
Sv: årets dummaste fråga?

Pauling skrev:
Jag har hört som anhe att man börjar räkna när värkarna är regelbundna och ihållande, i mitt fall var jag ungefär öppen 3 cm då, det är även gränsen för när man får stanna kvar på förlossningen och inte riskera att bli hemskickad (iallafall på sjukhuset här).


Jag var öppen ett par cm mer än en vecka innan förlossningen började så det kan man nog inte heller gå efter. Dessutom hade barnet inte fixerat sig.

Jag vet precis när förlossningen började, det var liksom inget snack om saken. Visst hade jag haft förvärkar några veckor innan men när det blev på riktigt kändes det.
De första sammandragningarna kom vid 16-tiden, var rätt glesa(20 min kanske). Vid 18 började de bli tätare och vid 21 åkte vi in för då hade jag så pass ont att jag inte ville vänta hemma längre.

04 är Elvira född så det tog ganska precis 12 timmar från att det började= normalt för en förstföderska.
 
Sv: årets dummaste fråga?

Det var väl ingen dum fråga. Jag har läst motsvarande fråga på Familjeliv och alla hade olika svar... Jag räknar från det att vattnet gick för sen startade värkarna bara nån halvtimma senare (regelbundna och täta redan från början) så det blir 21 timmar hur man än räknar... :crazy:
 
Sv: årets dummaste fråga?

Jag räknar från att man kommer in på sjukhuset, dvs när värkarna är riktigt regelbundna och man har börjat öppna sig...
men har också tänkt på det där, när man egentligen räknar ifrån...
 
Sv: årets dummaste fråga?

Min svägerska födde hemma i badrummet, hur räknar man då? ;)
 
Sv: årets dummaste fråga?

Tokmaja skrev:
Jag räknar från att man kommer in på sjukhuset, dvs när värkarna är riktigt regelbundna och man har börjat öppna sig...

Fast det är ju väldigt olika när man väljer att åka in. En del har låg smärttröskel, andra väntar in i det sista.

Jag räknar från när vattnet gick. (En halvtimme efter det fick jag första värken.) Det blir 19 timmar (varav 14 var på sjukhus).
 
Sv: årets dummaste fråga?

havreflinga skrev:
Jag räknar från när vattnet gick. (En halvtimme efter det fick jag första värken.) Det blir 19 timmar (varav 14 var på sjukhus).

:rofl: Skulle jag räkna från när vattnet gick så tog min första förlossning 158 timmar den andra 3 timmar och den tredje 64 timmar:eek:
Jag räknar nog förlossningsarbetet från när jag kommer in på förlossningen och man har kontinuerliga värkar, i mitt fall 7 timmar, 50 minuter och 3 timmar.
 
Sv: årets dummaste fråga?

om man ska räkna som dom gör på förlossningen så startar den då man är 4 cm öppen.... kul det tog 36 timmar för mig dit.... med värkar non stop :smirk: jag kom inte i förlossning enligt läkaren som snittade mig...... helt sjukt för nog fan kändes det så ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 128
Senast: ako
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 328
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·
J
Övr. Barn ur har ni föräldrar gjort som inte kan komma överens efter en skilsmässa? Jag och min man separerade i Februari i år. Vi har haft en...
Svar
16
· Visningar
2 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp