• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cartoon
  • Startdatum Startdatum
C

Cartoon

Jag har precis gått och köpt mig ett ardennersto och har nu anmält denna ettåring till utställning. Jag läste att de ska ha bast(?) och vara flätade i man och svans.

Hur i helsike får man tag i bast(?) och hur flätar man? BILD eller BRA BESKRIVNING, tack! :) Berätta gärna också vad man får göra på utställningen/hur det går till. TUSEN TACK!!!

Sv: Ardenner

vad kul att du har köpt dig en ardenner. vad heter hon och vad har hon för stam?
vart ska du ställa ut henne?
jag brukar köpa min bast på granngården.

du kan ju fråga där du ska visa upp henne om det finns någon som kan fläta åt dig. brukas oftas finnas någon.

Tack för ditt svar!

Jag har köpt ett ettårigt ardennersto. Hon är efter hingsten Krabat. Modern Rebecka är efter Reveny. Stammen sträcker sig sedan 100 år tillbaka, vilket är riktigt häftigt.

Hon är ljust fux med en bläs. Jättesöt! Hämtar henne på söndag. :D

Har du ardennerhästar? :)

Detta var min första tanke

ardenner_p_ajve_1129828514_855019.jpg

ard.jpg

japp. jag har en 2 års hingst som heter Fighter. han är efter Frej 11568 och hans morfar är Raket 11538.

Han är brunskimmel och är min egen uppföddning. hade mamman till han förut oxå.
han ska visas upp på riksutställningen i tingsryd 9-10 aug.

Jaha, dit ska vi också! Ses där! :D Hur kommer du att fläta din då? BESKRIV! :)

jag flätar inte själv utan jag brukar få hjälp med det då jag inte kan själv.
Där finns det säker nån som ställer upp och hjälper en med att fläta.

Hon kommer ifrån Ronneby. Vill inte lämna ut ägarens namn här direkt, men han föder upp ardennerhästar i liten skala och har alltid gjort, liksom hans far.

Hur tar man reda på om det finns någon där som kan fläta då? Jag vill ju inte åka dit och sedan inte få min häst flätad. Det vore ju helt galet. :confused:

Jaha, okej. Jag ska testa det! :)

MAN BEHÖVER INTE EN SÅDAN DÄR VIT GREJ RUNT MAGEN VA?

Vad ska du ha för slags träns? Kan man ha ett vanligt svart träns eller måste man ha ett sådant vitt träns?

Svårt att bekriva flätningen i ord men i princip använder man basten och gör inbakade flätor.

jag har ett vitt träns till Fighter. men som kubina sa det det går bra med vanligt träns oxå.

bukgjord är inget tvång.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 628
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 025
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka