Arbetstrav/mellantrav?

D

dolphinsmile

Ännu en dum fråga från en glad amatör!

Vad är skillnaden mellan arbetstrav och mellantrav?

Sv: Arbetstrav/mellantrav?

Arbetstrav är som namnet beskriver- där hästen arbetar igenom hela kroppen.
Förr hette det kort trav o det ledde till att man red just med en oengagerad häst.
Mellantrav är bara en taktmässig steglängdsökning av arbetstraven.

Ökad trav är en maximal ökning av den samlade traven.

:rofl: Det låter som om du själv bytte sätt att rida trav när benämningen kort trav ersatter med arbetstrav. Du har väl travat på samma sätt hela tiden hoppas jag?

Jag har kortat hästen istället för att samla.

kort trav red jag nog inte, men det var heller ingen som sa att den verkligen skulle arbeta.

Tack för svaren! Det var va jag hade gissat på.. :)

Arbetstrav är som namnet beskriver- där hästen arbetar igenom hela kroppen.
Förr hette det kort trav o det ledde till att man red just med en oengagerad häst.
Mellantrav är bara en taktmässig steglängdsökning av arbetstraven.

Ökad trav är en maximal ökning av den samlade traven.

"Kom fram i kort trav!" Hade jag nästan glömt:rofl: Klart den blev kort, på vissa var det svårt nog att sitta ändå:o så man var tacksam för den "korta" traven.:rofl:

Det var riktigt längesen det!

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 874
Senast: sweep
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
431
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 516
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar