Araptyper-spinoff på arab/hbl

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

... 16 hands. Jag har dock inte riktigt koll på vad det blir i centimeter...

Enligt ett forum i England så omräknas det såhär:
14hh = 142.24 cm
14.1hh = 144.78 cm
14.2hh = 147.32 cm
14.3hh = 149.86 cm
15hh = 152.4 cm
15.1hh = 154.94 cm
15.2hh = 157.48 cm
15.3hh = 160.02 cm
16hh = 162.56 cm
16.1hh = 165.1 cm
16.2hh = 167.64 cm
16.3hh = 170.18 cm
17hh = 172.72 cm

Om det sen stämmer svarar jag inte för!

Bia

Negatraz´son Monogramm har en helrysk mor i Monogramma (Knippel-Monopolia/Priboj).
Jo, visst är Monogramma ryskfödd, men Knippel har 50% Crabbetblod via farmor Rixalina o mormor Florencia. Likaså Priboj.. 50% där med, hans mor Rissalma föddes på Crabbet.

Jag var petig nu.. det vet jag! Och jag vet att ingen av ovanstående hingstar får kallas Crabbet om de inte har minst 75%.
Kunde inte hålla mig!!!:o

Hoppas att Jansson blev bra till 100%!?:d

GOD JUL!
Bia

finns ju mkt kända araber från usa.
dom har väl inte en egen typ? amerikanskaaraber kanske :d ?

Det finns nog ingen typ eller speciella blodslinjer som kallas just för amerikanska. I USA finns ju alla de tidigare uppräknade blodslinjerna representerade i stora mängder (majoriteten av världens araber finns just i USA). Och det finns folk som avlar på helpolskt, helegyptiskt osv.

Däremot var nog amerikanerna tidiga med att crossavla och hitta bra "recept" på det. Som deras legendariska Khemosabi t ex.

Det finns iofs en typ av arab som förekommer i USA som är ganska så saddlebredliknande (och det kanske skulle kunna kallas för en "amerikansk typ") men det är absolut inte så att de hästarna/uppfödarna är i majoritet.

min är en sk golden cross eller vad uppfödarna kallade det nu igen.

engelsk/spanskt/egyptiskt är det i min iaf.

Golden Cross är spanskt/egyptiskt och Diamond Cross är polskt/egyptiskt såvitt jag minns. Det finns säkert fler "crossnamn"...

Min är ju egyptisk/spansk/engelsk/polsk. En fransk/rysk hingst på det sen så :rofl:

aha. dom sa golden cross till mig :-)

Man får väl hitta på något "eget" och lansera.

I USA kallas de väldigt blandade hästarna ofta för Heinz 57-hästar (eftersom Heinz har 57 olika produkter i sitt sortiment). :rofl:

th_Hsten06FilippaochJessie005.jpg

http://hem.passagen.se/ras-meny/rasmeny.html

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte ni som begriper detta med araber beskriva (och helst illustrera) de olika typerna av araber, crabbet, egyptiska, polska, ryska och vad det nu finns. Jag antar att det finns fler än jag som är tämligen okunniga om detta. Det enda jag (tror att jag) vet, är att sabinoteckning är vanligt hos Crabbet araber.

det finns ju även nått som heter gammelpolsk också...bara för sakens skull...men de kan anette och kompani förklara bättre än jag :smirk: jag har både gammel och "ny"polska hästar men föredrar nog faktiskt dom gamla.

cat

Och gammelegyptisk och gammelengelsk osv. De flesta av "inriktningarna" har någon sån där gränsdragning då det förts in nytt blod från någon av de andra.

Däremot är folk inte alltid överrens om var gränsen ska dras. Vad gäller polskt så ska det väl vara Palas/Aswan fritt för att vara gammelpolskt bl a. De får inte finnas om man ska kunna kalla sin häst gammelrysk heller tror jag.

Det finns ju mkt "arabtermer" som betecknar olika blodslinjer; Al Khamsa, Blue List, Blue Star, CMK, Davenport, Colonial osv. Vi skulle behöva göra ett helt "arablexicon" egentligen. ;)

Senast ändrad:

Hur stor är Shagyaaveln/rasen i Sverige? Jag har faktiskt aldrig träffat på ngn IRL så att säga.

Shagyan ser ju trevlig ut, men den har inte samma grace som många av de vanliga hederliga araberna har ;). Fast jag tror absolut det kan vara något för halvblodsaveln..
Jag har länge varit intresserad av Crabbetsarna, tycker de har något speciellt, fast de passar kanske bättre i ponnyavel?
Ulrika

Golden Cross är spanskt/egyptiskt och Diamond Cross är polskt/egyptiskt såvitt jag minns. Det finns säkert fler "crossnamn"...

Min är ju egyptisk/spansk/engelsk/polsk. En fransk/rysk hingst på det sen så :rofl:

Haha oj då, jag läste inte hela tråden innan jag svarade... Så går det när man har bråttom :)
Då måste alltså min kallas för Diamond Cross, hade jag ingen aning om... :bow:

En Diamond Cross- hingst med gammelpolskt galoppblod har jag hemma:)
Bild027.jpg

Ja, den brune på bilden inte blacken då:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 131
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10