Araptyper-spinoff på arab/hbl

via

Trådstartare
Kan inte ni som begriper detta med araber beskriva (och helst illustrera) de olika typerna av araber, crabbet, egyptiska, polska, ryska och vad det nu finns. Jag antar att det finns fler än jag som är tämligen okunniga om detta. Det enda jag (tror att jag) vet, är att sabinoteckning är vanligt hos Crabbet araber.

Sv: Araptyper-spinoff på arab/hbl

Jag gör ett försök här (och knycker lite bilder :o ).

Nu varierar ju modellen på häst även inom dessa olika "avelsinriktningar" så ta det med en nypa salt...

Vi börjar med lite engelskt/Crabbet:

95c4d200-5155-4806-85b9-2a33c92f104d

magicdom.jpg

320508850_3ef7c72a80_o.jpg

:d Att döma av de bilderna, kan jag säga att jag gillar Crabbet typen!
Tycker att överlinjen på dem passar bättre till ridning. Det ryska ser showigare ut?

Naturligtvis spelar sättet de är uppställda på roll också.

Tror jag har fått med de stora "huvudkategorierna". Är det någon som vill komplettera med mer och bättre bilder så varsågoda!

Sen finns det ju också sisådär tvåhundratrettioelva beteckningar på speciella blodslinjer, speciella kombinationer av blodslinjer, bevarandet av blodslinjer från en viss uppfödare mm mm. Men det orkar jag inte ta...

Cesam som iaf tidigare fanns här på Buke har skrivit flera bra artiklar om arabiska blodslinjer och typer så du kan ju prova att slänga iväg ett mail till henne om du skulle vilja veta mera.

Tack!!Kul att se lite bilder. jag har ju en polsk kille härhemma o jag har nog mest sett polska. Men på de här bilderna så tycker jag nog som via att den engelska verkar ha bästa ridmodellen på kropp. Men som sagt, svårt att se på bilder.
Var Red Baron Crabbet???
Tycker tex att de polska jag sett inte alls ser ut som dessa polska.

Måste bara tacka för bilderna, det var väldigt intressant.:bow: :bow:
Finns det olika avelsmål inom de olika typerna, eller är det olika sätt att tolka samma rasstandard?

Var Red Baron Crabbet???
Tycker tex att de polska jag sett inte alls ser ut som dessa polska.

Jag vet inte om Red Baron var 100% Crabbet men övervägande och han var helengelsk iallafall. Gimmick ligger också väldigt högt i Crabbetprocent (och det syns ju, sabinofux och allt!).

Två av dessa polska är de svenskuppfödda matadorerna Probat och Aladdinn så de har gott om ättlingar här i Sverige iaf. ;) Sedan har kanske inte alla ärvt deras utseenden. Jag hittade tyvärr ingen bra bild på en polsk siglavy heller (där kommer vi till "subtyperna" igen).

Senast ändrad:

Måste bara tacka för bilderna, det var väldigt intressant.:bow: :bow:
Finns det olika avelsmål inom de olika typerna, eller är det olika sätt att tolka samma rasstandard?

De olika "typerna" har uppstått eftersom olika land har haft olika tolkningar av rasstandarden ja. Och i vissa fall olika rasstandards. Vi i Sverige har t ex en rasstandard som använts länge i England och är författad av grundaren till Crabbet Park. Men inte ser alla svenska araber ut som Crabbetaraber inte, så det finns ju tolkningsfrihet.

Men så finns det även gott om folk som avlar inom en speciell grupp mot ett speciellt ändamål. Helpolska arabgaloppörer t ex.

Andra håller sig helt till att avla inom en viss "subgrupp". T ex Crabbet då.

:d Att döma av de bilderna, kan jag säga att jag gillar Crabbet typen!
Tycker att överlinjen på dem passar bättre till ridning. Det ryska ser showigare ut?

Håller fullständigt med dig. En sådan skulle kanske inte vara så dumt att ha, men nackdelen är ju mankhöjden, när man är lång som jag.

Jag tycker helt klart att Crabbetsarna ser trevligast ut om man utgår från de här bilderna iallafall.. Men jag har träffat en massa polska araber och de kunde se trevliga ut de med.. OM man nu tittar med halvblodsglasögonen. Skulle jag ha arabglasögonen på hade jag kanske tyckt bäst om de egyptiska..
Ulrika

Insåg just att jag hade glömt fransoserna. :o

Eftersom de har debatterats rätt mkt i "den andra tråden" så lägger jag till dem här också. De har onekligen en egen typ (som det råder väldigt delade meningar om bland arabfolket).

Så här kommer lite franskt:

Djebbel_small.jpg

makzan_small.jpg

yrwa.jpg

Kanske inte helt tokiga i halvblodsaveln heller, men jag vet inte om de tillför den grace som jag önskar iallafall..
Ulrika

:angel: men hallå....ni har ju glömt den snyggaste av alla:) Shagyaaraben:love: utvecklad i Österrike - Ungern. Den mäter 1,50-1,60 cm hög och har mer massa, urläcker;)

God Jul

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 130
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024