Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

men det är ju INTE Arabofriser TS är intresserad av utan att korsa Arab och friser .
Då kommer du med dina Arabofriser vilket hon inte kommer få vid en ev. korsning . det är att ljuga enligt mej

Som jag ser det är det självklart intressant att visa på att korsningen görs om än med andra % än vad malinJ använder sig av i sin avel. Även om hon korsar 50/50 och därmed ej kan kalla korsningen arabofrieser (och klart och tydligt berättar att hon INTE gör det) så anser jag utan tvekan att det är intressant att veta att korsningen mellan dessa raser görs regelbundet och medvetet på andra platser. Med andra ord att detta inte är något nytt påfund utan att man redan har vuxna liknande avkommor av arab/friesers som kan ge en hint om hur korsningar med de raserna blir.

Huruvida det är en bra korsning eller ej kan jag inte uttala mig om då jag inte har någon större erfarenhet av varken arab eller frieser.

Dock kan jag säga att tonen i dina inlägg är allt annat än trevlig och mer och mer ser ut att vara någon underlig personlig vendetta emot malinJ.

Det är så märkligt att man kan hoppa på en helt okänd person och kalla henne för bedragare och oseriös?? Jag ringde upp Malin och frågade henne vad i hela friden hon har gjort mot Albertina tidigare i sitt liv eller kanske i det förra livet?? Har under mitt hela liv sällan stött på någon som så ihärdigt hävdar någons skuld utan att ha riktiga belägg. Det framgår enligt MIG OCH MÅNGA andra här på tråden som klarat av att LÄSA vad som sägs KLART OCH TYDLIGT och tagit in detta...
Jag inser att jag anses jävig i detta fall eftersom jag känner Malin sedan barnsben och nu även har gjort affärer med henne genom mitt köp av ett föl. Angående mitt föl Cashmere kan jag bara återigen tala om att jag beställde henne, ( visste ju såklart inte att det skulle bli ett sto) El Witesse, mor till Cashmere är av en mycket god Arabstam, efter en "ganska" känd hingst Eldorado. Far är ju Melle, fast det vet du ju redan Albertina! Jag var med vid tillverkningen av Cashmere och såklart även vid hennes födsel. Jag fick namnge henne och hon var som min långt innan jag betalat för henne. Jag kan ju för mitt liv inte förstå att man kan kalla någon oseriös som tar med sina Arabkorsningar på en Frieserpremiering, trots att vi VET att färgen är FEL, blir såklart mindre poäng, Att FAKTUM de är korsningar, oxå mycket mindre poäng...Men till trots detta är det mycket roligt och intressant att få fölisarna bedömda, chippade o reggade. Min lilla fick 8,0 på skritt, 8,0 på trav, 8,0 på galopp, Var tvungen att skryta lite;) Det resulterade i ett 2:a PRIS, märk väl nu, INTE 2:a premiering! Så jag undrar i mitt sinne till slut Albertina, VAD ÄR DITT PROBLEM? För jag personligen tar mycket illa vid mig av din bäska ton, och jag är mycket luttrad av det efter drygt 20 år inom krogbranschen. Och det verkar som att det är fler än jag som gör det här!
Du, jag och alla andra har rätt till att tycka o tänka vad vi önskar i detta forum, Men att ta saker ur sitt sammanhang och vrida det till dumhet, är inte okej anser jag. Inte heller en ren smutskastning som jag tycker att du pysslar med! De gånger jag uttryckt mig fel, har jag varit VUXEN nog att be om ursäkt....Med vänlig Hälsning Anneli.

Tråkigt att det uppstår en sådan frustation nu. Jag föder upp araber och
helt klart är att jag blir intresserad av arab/frieser. Fortsätt med tankegångaran runt korsningsaveln istället än lägg ner energi på dumheter.
Jag vill veta mer!:)

:)Hej Annika! Tack för ditt inlägg och ja, du har helt rätt! men ibland blir man ju "lite" frustrerad:crazy: Nog om detta! Det jag helt kort kan berätta om Malins o min Hästar/häst är att de har underbart lynne och härlig humor! Man får sig ett gott skratt varje gång man är i stallet. Framförallt är de otroligt tillgivna och uppmärksamma samt sanslöst keliga, alla tre. Jag är överlycklig över mitt inköp av Cashmere och ser fram emot en inridnig till våren av hennes helsyrra Chantilly! Då får man ju en första indikation om hur det kan bli! Spännande värre! Vill du ha mer avelsinfo skickar jag dig vidare till Malin, du är nog mer än välkommen att pm:a henne! Det jag känner spontant är att jag har hittat MIN drömhäst, Älskar Araber och älskar Friesers!
Skicka gärna in lite bilder på dina Araber du föder upp!:d
Mvh Anneli

Det blir dubbel kärlek då:love:.
Jag hänvisar till min hemsida angående bilder.
Jag har ny dator och alla bildöverföringar är inte klara.

hej hej. googlade på min hingst och såg då att någon hade reagerat här på att jag erbjuder honom till avel på ston lägst 145 cm. han har 3 föl med mitt arabsto och ett till på väg och hon är en liten dam på 145 cm. när hingsten växte till sig så var jag orolig att han skulle vara för tung för mitt sto så jag funderade fram och tillbaka hur jag skulle göra... kontaktade en god vän till mig som haft många avelshingstar (Dytmer är min första godkända hingst) och han tipsade mig att antingen ta kontakt med ett stuteri och inseminera henne eller prova att ställa henne i uppförsbacke. provade uppförsbacke och det funkade hur bra som helst. :)

väldigt intressant tråd förövrigt, ska läsa hela sen är jag lätt med i diskussionen :D

Hej Minna! Det var jag som reagerade över storleksskillnaden. Anledningen är att efter första betäckningen mellan Melle, som ju är 1.66 och mitt arabsto som är ca 1.53 pratade med Ulla (hingstägaren för er som inte vet det) om att köpa ytterligare ett sto till arab/frieser-avel. Hon påpekade då att stoet inte bör vara mindre än 1.50 eftersom det var på gränsen att det funkade med det sto jag redan hade. Men har du hittat ett sätt som fungerar så är det ju jättebra! :laugh:

Passar för övrigt på att gratulera till att Dytmer blev godkänd! Jag var där och såg det hela - måste ha varit en fantastisk känsla, inte utan att man själv blev lite tårögd... Det är ju jättekul att det nu finns några svenska alternativ för frieseravel!

Det gläder mig också att se att du fått fram några arab/friesers. Släng gärna in lite bilder om du har, tror folk på forumet börjar tröttna på att bara se mina, samma bilder om och om igen...:angel:

Hej Minna! Önskar oxå STORT Grattis så här i efterhand! Var oxå på plats på Nobynäs. Jaaaa, snälla, in med bilder på ALLA pållarna, vill se dina Arabfrieserföl, var roligt:)) MVH Anneli

idag är det dygn 325 på vårt arabsto...
nu börjar man bli förväntansfull.

Tror jag det tjejen! Det är ju så häftigt! varit med när Malins Chantilly kom till världen o när min Cashmere kom till världen! Jätteläckert! Förstår att det är superpirrigt, Glöm inte ta lite bilder om du kan:)

Ja nu är det verkligen nedräkning för ditt sto Stilett! Sett några nära-förestående-tecken än? Kameran på plats? Nattkoll?

Förra året var jag en zombie innan första damen behagade föla. Hon fick vaxproppar två veckor innan fölning, vilket hon gången dess för innan fick EN dag innan... Så dom kan vara lite kluriga. Den andra damen visade inte med en min att det var nära men fölade samma natt som den första - efter att vi gått in och lagt oss för att sova lite så henne missade vi... :crazy:

jag hade skrivit en massa roligt men så lyckades jag stänga ner alla fönster (fråga mig inte hur) och allt försvann :confused: orkar verkligen inte skriva om det men här kommer bilder på min första uppfödning Brego född 2005. på dom 2 översta bilderna så är han 3 år och härligt överbyggd ;) den nedersta bilden är han 12 dagar gammal och världens sötaste bäbis :D jag har börjat rida Brego och utbildar honom inom AR, han är väldigt samarbetsvillig och lättlärd precis som sina föräldrar

frieserarab3r.jpg

DSC00330.jpg

Brego12dagar.jpg

Senast ändrad:

min andra uppfödning heter Arda och är född 2006, hon är precis lika underbar som Brego att ha och göra med. hon har lite annorlunda exteriör fastän dom är helsyskon men jag är hemskt nöjd med dom båda :D jag har börjat longera in henne och hon är superkul att jobba med! det som är mest fantastiskt med dom båda är att man behöver inte träna varje dag för att dom ska komma ihåg vad vi gjorde sist vi tränade :)

Arda20080511012.jpg

20080625007.jpg

frieserarab2r.jpg

Arda14dagar.jpg

här visar hon upp sig tillsammans med morsan i padocken

Va kul, Ståtlig herre! att de där små söta spädgrisarna kan bli såna maffiga hästar....Men vill se fler bilder o jag lovar att jag ska uppdatera o ta fler bilder..Men hon e så j..la tufsig, (fäller)överbyggd, ja ni vet! Hon blev idag för första gången raspad på hovarna av våran hovis Peter....hehe, den stackarn....

Din Arabmorsa,Love;) De är jättefina, gillade stoet, bra steg?

Superhärliga båda två! :laugh: Dom är ganska olika mina exteriört men å andra sidan så är ju inte Melle och Dytmer speciellt lika heller. Jättekul att se. Jag önskar att man kunde ta reda på hur många arab/friesers det finns här i landet egentligen. Kanske är fler än man tror?

Din Arabmorsa,Love;) De är jättefina, gillade stoet, bra steg?
tack så mycket, Ella är ett helt underbart avelssto både mentalt och exteriört. hon låter alltid mig och andra människor få komma nära fölet och hon uppfostrar dom på ett fantastiskt bra sätt. jag har aldrig kunnat rida henne då hon har en kronisk skada som hon fick som föl. hon är 11 år nu och jag har haft henne i 5 år. jag har inte så superdupermycket bilder på henne, på dom bilderna jag bifogat är hon hon högdräktig men det hindrar inte min dam från att röra sig som en gudinna :)

MinnasII304.jpg

Ellaapril08.jpg

Superhärliga båda två! :laugh: Dom är ganska olika mina exteriört men å andra sidan så är ju inte Melle och Dytmer speciellt lika heller. Jättekul att se. Jag önskar att man kunde ta reda på hur många arab/friesers det finns här i landet egentligen. Kanske är fler än man tror?
tack så mycket :) du har helt rätt i att Dytmer och Melle inte är speciellt lika vilket jag tycker är jättebra. KFPS verkar bara godkänna hingstar som ser EXAKT likadana ut! var in och kollade på en sida där dom nygodkända hingstarna från 2008 (tror jag det var) visades uppställda och tamefan det hade kunnat vara samma häst på alla bilderna! helt sjukt.. du har nog helt rätt i att det absolut finns fler arab/friesers än vad man tror, jag känner till 3 till utöver dina och mina (tror jag) men "mörkertalet" är nog stort...

Jag struntar i om jag blir bannad från detta forum efter detta men : håll käften redan och ge oss andra ro och nöje i att vara på detta forum! Du börjar gå mig rejält på nerverna. Om du har sådana grymma problem med att tro att någon sagt nåt den inte har kan du väl byta tråd?!
MalinJ har inte en enda gång under denna tråd sagt att hon föder upp arabofriesers, det kan till och med min syster med dyslexi och diverse andra problem inse.
Herregud, ibland blir jag bara SÅÅÅÅÅ fruktansvärt trött på bukefalos och alla sandlådebebisar det finns.

MalinJ - mycket fina hästar du har! skulle gärna prova en sådan korsning :) men akta dig så du bara inte råkar kalla dem arabofriesers i "misstag" :grin:

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka