Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

det handlar inte enbart om lungor, det är bara ett plus i kanten.
jag har redan en renrasig arab och jag är inte ute efter en renrasig arab, jag är ute efter en korsning frieser/arab. nackdelarna med renrasig arab är att dom kan bli ganska små (oftast d-ponny) och utöver det väldigt ädla i modellen. (För ädla) Nu vill jag gärna ha en liten avkomma, men den får gärna bli kring 155 eller ännu hellre 160. och förhoppningsvis ha lite mer massa än vad en renrasig arab har och bli högrest som en frieser så den upplevs större än vad den är. Jag hoppas även den får lite rundare galopp som friesern har. Men det tåls att se...

(för övrigt har jag haft flera stycken renrasiga araber innan...)

Senast ändrad av en moderator:

han är jätteduktig! även om jag själv tävlar dressyr så tycker jag att han har en sund inställning och förklarar vad man ska göra och vad som sker om man gör det o inte gör det. Hur alla kroppsdelar påverkas osv. Intressant. Dessutom är han lugn och kan vänta ut. Det pressas inte fram resultat.

Ehm. Om målet är en uthållig häst (läs arab) varför inte bara köpa en arab då:confused: Jag förstår fortfarande vad ert mål är med denna korsning?
Är friesern så oduglig till ridning att den sakna lungor, eller? Är den inte uthållig, klarar den inte att ridas utan att få andningsproblem? Det låter så.
Vad ska ni egentligen använda korsningen till om uthållighet är målet?
I mina öron låter det helt fel att, om man är ute eftr en uthållig häst, korsa en uthållig ras med en (enl dig) ickeuthållig?

hahahahaha, skrattade gott åt din fråga om frieserhästar saknar lungor :rofl: ja vad ska man tro egentligen.

mitt avelsmål är i allafall att föda upp sporthästar med bra exteriör, bra gångarter och det viktigaste av allt bra MENTALITET!! jag har en godkänd frieserhingst och har planer på att köpa ett snyggt friesersto som passar till honom MEN jag är inte säker på att jag vill föda upp renrasiga frieserhästar.

anledningen är enkel: frieserhästar är inavlade och risken för defekter på fölen är stor + att mamman ofta har problem att släppa efterbörden. jag har fött upp 4 föl varav ALLA är friska och fölningarna har gått bra utom en gång då mitt arabsto inte släppte efterbörden.

en god vän till mig fick 2 renrasiga frieserföl 2007, 1 var dödfött och den andra var dom tvungen att ta bort alldeles nyligen då hon hade lösa benbitar i haserna och pålagringar i en hovled. hon fick även inflammation i tarmen som föl men det läkte ut, hon blev bara 2 år

Vila i frid lilla vän :cry:

zetha.jpg

20070531091.jpg

OJ, vad kul då:) Funkade o lägga in en bild äntligen...Har haft lite svårt med detta;) Då börjar jag med att visa en bild jag tog på Melle när vi var på Nobynäs o lämnade av ett sto till betäckning! Vet inte riktigt hur man ska tolka hans uttryck....Men jag tycker mycket om denna bild!

Nej, det kanske hon inte har gjort. Men varför ens nämna en ras, som man inte föder upp, på sin hemsida?
Missvisande.
Svaret på det har jag skrivit tidigare tråden och även på hemsidan - kort sammanfattat att kombinationen arab/frieser har visat sig så pass lyckad att man ansett det värt att av dessa två raser ta fram en egen ras. Kan vara intressant att veta för den som är intresserad av korsningen. Det är väl i första hand därför man går in och läser på en hemsida - för att man vill veta mer??...

Men den som anser det vara missvisande kanske är där för att leta efter något att reta sig på? Ett tips är att i stället läsa alla rader - även under den feta rubriken VÅR AVELSVERKSAMHET där jag redan i första meningen förklarar att vi föder upp 50/50 arab/friesers och inte en enda gång nämner arabofriesers.... :crazy:

Slänger in ett par nya bilder som jag tog idag. Överst en av förra årets arab/frieserföl - Cacharel, vinter-raggig och tufsig men ganska söt ändå. Nederst tjocka morsan med magen full av arab/frieser-bebis. Svart den här gången kanske???

Cacharel1copycopy.jpg

Dunja4.jpg

Dunja3.jpg

frågan var om TS skulle korsa sitt arab sto med frieser inte om hon skulle göra arabofriser DET TYCKS NI HA MISSAT .:eek:
och du är väldigt JÄVIG eftersom du både känner Arobofrieser människan och köpt föl :eek:
Så svara på frågan och sluta slå er för bröstet :mad:

Jag tycker er korsning är ful och vill absolut inte har något helt rätt :o

40 p fick min godkände hingst så sent som -07 ,24 år gammal :banana:

Jag struntar i om jag blir bannad från detta forum efter detta men : håll käften redan och ge oss andra ro och nöje i att vara på detta forum! Du börjar gå mig rejält på nerverna. Om du har sådana grymma problem med att tro att någon sagt nåt den inte har kan du väl byta tråd?!
MalinJ har inte en enda gång under denna tråd sagt att hon föder upp arabofriesers, det kan till och med min syster med dyslexi och diverse andra problem inse.
Herregud, ibland blir jag bara SÅÅÅÅÅ fruktansvärt trött på bukefalos och alla sandlådebebisar det finns.

ABSOLUT :) :devil: jag blir med trött på de som måste mixa ihop och blanda allt de ser :crazy: har oxå sett för många som blivit helt galet :eek:
men 40 år med hästar och 20 år med egen avel är väl ingen bra erfarenhet skulle jag tro.

Välkommen tillbaka i tråden med dina vanliga sockersöta kommentarer, Albertina... :crazy:

Verkar som om vi har ungefär lika mycket hästerfarenhet du och jag. Vet att du föder upp New Forest, en hyfsat trevlig ponnyras som jag, vilket jag tidigare skrivit också har en hel del erfarenhet av - även avelsmässigt.

Nu har jag dock övergått till hästar som jag tycker har betydligt bättre egenskaper. Det tycker inte du... Och det är helt okej, du får tycka vad du vill... Och det får jag också... Och alla andra... ;)

det är ingen som bryr sig om du tycker korsningen är ful.
det är inte du som ska ha hästen/hästarna iaf ;)
alla har olika smak, så är det ju bara.

Albertina, om du LÄSER vad som skrivits OCH TAR in det, så har vi svarat på TS Undran om ARABSTO-FRISERHINGST- KOMBINATION! Hur kan du få det till något ANNAT????Hon har till o med PM:at mig o tackat för info.
Jag håller helt och hållet med Stillet om att det spelar ingen roll vad du tycker om korsningen och att DU tycker de är FULA..Det har du som jag nämnt tidigare din fulla rätt att tycka! Men ditt SÄTT att tycka är ju en helt annan diskussion;)Liiiite ouppfostrat..
Att JAG är Jävig, ja såklart, DET SKREV JAG JU!!! JAG Tycker KORSNINGEN är TOPPEN! Mycket trevliga, uppmärksamma, keliga, lättlärda, Underbart temperament och även fina att titta på!:love:

Jag önskar GRATTIS till de Fina poängen på din Herre i en imponerande ålder!
Gläds med dig!:)

MVH
Anneli

Kom tbx om några år när du utbildat din 3-åring och kan tala om vad den presterat osv då vet du om den är bra eller inte .

Just vad det gäller Jazzes/Annelis föl kan jag väl säga att det inte handlar om prestationer inom tävling. Det hon är ute efter är en bra allroundhäst med trevligt lynne för njutningsridning... Med andra ord: Prestationerna inom tävling lär vi inte få se någonsin där... Gör det hästen sämre??? Skulle vilja påstå att meriterna hos en häst inte alltid har med hästens kapacitet att göra - i många fall kan en bra häst hamna i händerna på en ägare som är ute efter annat än tävlingsresultat... Själv dömer jag inte bara efter meriter - men likadant där som i övriga sammanhang - man tycker som man vill...

Men berätta gärna om resultaten på alla avkommor du haft - efter ston som hingstar. :laugh:

Mvh, Malin

Godmorgon! Ja, Albertina, FRIESERTRÅDEN ÄR MYCKET TREVLIG!
Jag hoppas att det fortsätter så oxå...:) Vet ju inte riktigt med dig:confused:

Det är snarare du som framstår som oseriös. Kan inte ta kritik för 5 öre, inte väga åsikter mot varandra eller ens acceptera att någon annan tycker olika. Detta tycker jag framgår utav allt du skrivit. Varför smutskasta en korsningavel du inte vet ett skit om mer än det du läst på nätet? Och varför döme denna korsning utefter vad den presterar på tävlingsbanan? Är korsningen ens avlad i det syftet?

Om jag inte läst fel, förstod jag det som att du själv föder upp new forests. Och du tycks vara en sådan som framhäver " din " ras som den bästa utan att ge andrum åt andra alternativ.

Nu har jag rensat upp litegrann i tråden här, framförallt inlägg med länkar (se forumreglerna) och lite annat som inte hör hemma på forum.

Kom ihåg några saker:
1 - Var trevliga mot varandra!
2 - Undvik länkar till hingstarnas egna sidor
3 - Respektera att det finns andra åsikter än dina egna

moderatorn

frågan var om TS skulle korsa sitt arab sto med frieser inte om hon skulle göra arabofriser DET TYCKS NI HA MISSAT .:eek:
och du är väldigt JÄVIG eftersom du både känner Arobofrieser människan och köpt föl :eek:
Så svara på frågan och sluta slå er för bröstet :mad:

Jag tycker er korsning är ful och vill absolut inte har något helt rätt :o

40 p fick min godkände hingst så sent som -07 ,24 år gammal :banana:

jag är faktiskt lite nyfiken på vad du har att säga om mina korsningar :D finns lite bilder i den här tråden så du får gärna säga vad du tycker :p

grattis till att din gamling har sin goda hälsa bevarad :)

Jag är emot korsningsavel som inte har ett mål .

Jag tycker FRISER är jättefina och ARAB är jättefina men varför inte utveckla den rena rasen då ?

Jag tror det är som vanligt ,pengar !!

Frisern är för dyr renrasig ,så då kör man någon genväg och betäcker sitt ston med friserhingst för det är populärt med den rasen just nu !!
Och Arabston är med ganska billiga jämfört med många andra raser . (ajabaja inte nämna pengar i sverige )
Så vad får man fram med korsningen som är bättre än orginalen undrar jag ?
En allround häst till är det svar jag fått hittills.:angel:

tänk om alla skulle börja föda upp såna ?

tänk om vi som föder upp renrasigt slutar med det ,vi tar en populär ras och mixar till det lite så det ser bra ut på ytan och struntar i innehållet sedan säljer vi för det är ju målet :cool:

Tror jag sett arabe korsad med de flesta raser.
Och inget slår orginalet hittills.
har också träffat på friserkorsningar av olika slag
då en granne ägde en friserhingst som användes i aveln
(han visades fram flera gånger)

Friserkorsningarna tilltalade mej inte alls då de förlorade pondus .intrycket av styrka och mycket av skönheten de utstrålar.

Mycket man kan få vid korsningar ,men hur ofta får man bara allt det bra ?

Min herre är inte äldst här hemma utan ett A-preimerat sto på 31 år :love:

Jag tror det är som vanligt ,pengar !!Frisern är för dyr renrasig ,så då kör man någon genväg och betäcker sitt ston med friserhingst

vill man ha renrasig, så köper man renrasig.

för övrigt tycker jag om korsningar.
korsningar brukar bli väldigt sunda.
likaså gällande hundar. Se vad extrem aveln blivit av tex schäfer hundarna.

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II