Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

jag är lite nyfiken på vad det kan bli för färg på vår avkomma.
nu kvittar det vad det blir! men man är ju nyfiken såklart.
pappan är ju svart då givevis.
mamman är skimmel men född svart.

ska bli spännande

hej Minna! och Grattis igen! Fina pållar du har :love: oloffson bäbisar? :D

Stilett - jo vad det blir för färg på din bebis ska verkligen bli kul att se! Den kommer säkert födas svart men om den sen blir skimmel eller inte beror nog på hur mycket skimmel ditt sto har bakom sig. Mitt skimmelsto har ju fått skimlar båda gångerna efter frieser - en född svart (Chantilly) och en född brun (Cashmere). När Chantilly föddes och hade torkat till såg jag att hon hade några vita strån runt ögonen och förstod då att hon skulle bli skimmel. Blev lite besviken först för jag ville så gärna ha en svart häst men sen har hon fått en ganska ovanlig silvergrå färg som jag nog inte skulle vilja byta ut mot svart i alla fall...

Det andra arabstoet är mörkbrunt men har svart bakom sig från båda håll - hennes mamma är också mamma till den svarta avelshingsten Noir och hennes pappa är pappa till den svarta avelshingsten Armaani. Tänkte att dom anlagen skulle resultera i svart avkomma efter frieser men där stod ett mörkbrunt litet föl lik förbaskat...:crazy: Nu har jag ju köpt ett svart fullblodssto som ska betäckas med Darco och det vore väl då sjutton om avkomman inte blev svart i alla fall.... :D

Ibland visar sig skimmeln väldigt sent, jag har ytterligare ett arabsto som föddes svart och fortfarande är nästan helt svart trots att hon blir tre år i år, men likadant där - något vitt litet strå runt ögonen visade sig först så det är där du får hålla koll på din fölis.

Skrutten - ja jag ska akta mig noga för att kalla dom arabo... vågar knappt skriva ut namnet... ;):D

Det är så att en brun häst är en svart häst genetiskt sätt, därefter är det 50% chans att stoet ger sin bruna (om hon bara har 1) gen till fölet. Så fölet blev svart, fast ändå inte. Om du är med på hur jag menar. ;):D

Malin, vad spännande att du köpt ett svart fullblod! frieser/fullblod är en korsning jag tror kommer kunna funka kanonbra som sporthäst :D mina arab/friesers har jag ju fött upp för att använda som terapihästar åt ungdomarna på behandlingshemmet jag jobbar på. räddade dock ett fullblod som var misskött och betäckte henne med Dytmer 2006, resultatet blev Amira som numera bor i Järbo hos en jättebra NH-tjej som är intresserad av fälttävlan. Nickie (som mamman heter) har inte haft det så lätt i sitt liv, hon är en helt otrolig häst men sååå lättstressad! hon har bara fått ett föl hos mig på 4 år då hon helt och hållet slutar äta dom två första veckorna efter hon fölat och sen faller hon ur helt. stressen har gett henne magproblem vilket gör det ännu svårare att göda henne.

MinnasII1393.jpg

MinnasII696.jpg

DSC_01040001mindre.jpg

DSC_00970001.jpg

första gången hos veterinären

Amira20080521001.jpg

tack Jeanine!! visst är det Olofsson-bäbisar :D

ska ni visa Gandalf och Lucifer i år?? jag ska visa Olofsson för KFPS iallafall, vi får hålla alla tummar och tår för mammis skull :)

Sorgligt att se hur ditt sto såg ut! Jag fattar inte hur folk tänker när dom behandlar dessa härliga djur så illa... Men kul i alla fall att se hennes avkomma - såg ju RIKTIGT trevlig ut! :love:

Jag tror precis som du att kombinationen fullblod/frieser kan bli en jättebra sporthäst. Ska jag vara ärlig så har jag inte sett så många irl men hört att även den korsningen är populär i många andra länder. Och sen har man ju en vision om hur det borde kunna bli med dom olika rasernas och individernas egenskaper och så långt känns det lovande. :laugh:

Jag letade efter ett fullblodssto i över ett år innan jag hittade ett som hade det jag sökte. Hon trivdes aldrig med livet på galoppbanan men har sen visat sig fungera bra i både hoppning och dressyr. Hennes förra ägare var fälttävlansryttare, utbildad på Strömsholm och hade en utbildningsverksamhet där "Märta" (heter Donna Nigra egentligen) också ingick. Hon är supertrevlig och har väldigt bra gångarter men är dock också lite lättstressad, vilket jag tror har mer med miljö än arv att göra. När hon kom tillbaka från galoppbanan hade hon visst förändrats en hel del och dessutom utvecklat krubbitning...

Lite tunn och tråkig nacke har ju tyvärr fullbloden men Darco har ju väldigt mycket nacke, vilket också nedärvts till hans avkommor så jag hoppas att det ska uppväga Märtas och bli bra.

Här är hon - Märtanpärtan!

Mrtabilder014.jpg

hon är riktigt fin Amira, hittade den här bilden som nya ägaren Linda tog när vi kom med Amira till henne. sååååååå snyyyygggg!!!!! :d håller med dig om att fullblod oftast har tråkiga halsar men korsningarnas halsar blir jättefina och sunda tycker jag.

IMG_0811.jpg

jag fattar inte heller hur man kan ha en häst och inte ta hand om den ordentligt, då är det bättre att inte ha någon häst alls.

hon såg fin ut ditt sto, lägg gärna in flera bilder :) ska du betäcka henne med Darco i år? den avkomman måste ju bli svart. är nog ganska vanligt att fullblod har stressrelaterade beteenden, mitt sto väver men som tur var bara i boxen så hon går på lösdrift. hon startades redan som 2 åring men pallade inte trycket och har flyttat runt bland olika människor som haft en massa krav på henne som hon inte klarat av. nu får hon bara gå i flock och ha det bra, förhoppningsvis kommer hennes mage vara så pass bra så jag kan betäcka henne med Dytmer i år för det vore ju synd och skam om dom inte fick nå fler föl då deras gener tillsammans helt klart ger bra föl. :D

Ja vi ska visa dom i år! kul att du ska visa oloffson i kfps, hade ju vart grymt roligt för mammis skull ja :D
Föresten, var åker du och visar någonstans isf?

inbillar jag mig eller har du bott i Hällekis? tror jag såg din häst i hagen en gång

vad kul att 3 av mammis bäbisar visas samma år!! gud vad spännande :) det blir ingen premiering i Sala i år så jag åker till närmaste ställe vilket blir Strängnäs. ni då???

jag har inte bott i Hällekis men jag hade min hingst i träning hos Christofer 1 månad 2006 (?) bor du i Hällekis??

åå va synd, vi åker till Åstorp. Hade ju vart kul att träffa honom igen, var ju ett bra tag sen!

jo visst hade det vart det! Men jag hoppas att det kommer gå bra för er!

aha...nej det gör jag inte, men jag har haft bägge mina friesers på träning där med :-)

Hon är verkligen jättesnygg Amira så jag håller med om att det vore synd att inte fortsätta med den kombinationen. Jo jag ska betäcka Märta med Darco i år - eller semin blev det visst i år för hans del fick jag veta häromdagen. Skulle tro (hoppas i alla fall) att det kan bli en svart liten skönhet som tittar fram nästa vår om allt går vägen. :p:d

Ska du visa dina kommande korsningar på premieringen i Nobynäs? Skulle ju vara kul om det blir några fler än mina, speciellt när man avlar på samma sorts korsningar. :laugh:

Ehm. Om målet är en uthållig häst (läs arab) varför inte bara köpa en arab då:confused: Jag förstår fortfarande vad ert mål är med denna korsning?
Är friesern så oduglig till ridning att den sakna lungor, eller? Är den inte uthållig, klarar den inte att ridas utan att få andningsproblem? Det låter så.
Vad ska ni egentligen använda korsningen till om uthållighet är målet?
I mina öron låter det helt fel att, om man är ute eftr en uthållig häst, korsa en uthållig ras med en (enl dig) ickeuthållig?

Nej, det kanske hon inte har gjort. Men varför ens nämna en ras, som man inte föder upp, på sin hemsida?
Missvisande.

det ska nog inte vara nogra problem, jag har ett varmblod sto som ör 150, som jag betäckte med en stor, riktigt stor nordsvensk brukshäst. även hon var försföderska, hon var inte specielt stor när hon var högdräktig och när fölet kom så var han väldigt liten, mn han växer och växer och är nästan lika stor som sin pappa nu. och nu är han 2 år

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka