Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

jag är helt med dig förutom att jag vill tillägga att all avel (även "renavel") som inte är genomtänkt inte borde ske. även renrasiga hästar kan födas med exteriör som gör den direkt olämplig som sporthäst, genetiska defekter och dålig mentalitet.

för MIG handlar det om att föda upp friska hästar både mentalt och kroppsligt, frieserhästar är i regel inte friska då deras gener mer eller mindre är "förstörda" pga inavel. detta vet alla som läst på lite om frieserhästen. visst skulle jag kunna föda upp renrasiga fullblod, arab & frieserhästar men det är inte det jag vill. jag anser att det inte finns någon ras som motsvarar mina förväntningar, min hingst är bra nära min idealhäst men han är lite för lik tjuren Ferdinand :D

jag anser att mina korsningar absolut utstrålar power och exteriört är det absolut inget fel med dom, i annat fall skulle jag se över mitt avelsmaterial.

jag skulle ALDRIG köpa t ex ett morgansto och betäcka min hingst med fastän det är en populär korsning för jag anser att det finns för få morganhästar i Sverige. sådan korsningsavel är jag HELT OCH HÅLLET emot.

jag förstår inte riktigt vad du menar med den här meningen: "tänk om vi som föder upp renrasigt slutar med det ,vi tar en populär ras och mixar till det lite så det ser bra ut på ytan och struntar i innehållet sedan säljer vi för det är ju målet " du får gärna förklara lite bättre :)

här kommer slutklämmen:D

korsningar kommer ALDRIG att förstöra dom "rena" exemplaren av blodet i dom, jag tycker att det är lite som att förbjuda en varelse från att existera bara för att "rent ska det va" :crazy:

Fölen efter mina ston har blivit allt från ridskoleponny till MSV hoppning .
Så de är väldigt allround ,fast de är rasrena varenda en.

Vi måste vara bra många dumhuven som förstått fördelen med att avla renrasigt :angel:

Fölen efter mina ston har blivit allt från ridskoleponny till MSV hoppning .
Så de är väldigt allround ,fast de är rasrena varenda en.

om dom har hållt sig friska så har du ju helt klart bra avelsmaterial och det är jättebra :D

jag upplever att du inte är helt öppensinnad att försöka se på avel som jag gör men det är helt ok :) jag försöker inte övertala dig att börja betäcka dina ston med frieser :grin:

Senast ändrad:

Tack Minna! Jag har efter att ha följt tråden hela vägen även gått in och kollat på "Moriesians" för jag tycker det är intressant, det som ni skriver, (och jag måste erkänna tycker då bättre om den korsningen, delvis partisk iom att jag själv håller på med Morgans) men jag är väldigt tacksam för att de Morganston i Sverige som är i avel går till just renrasig avel.

Sara (som förespråkar renrasig avel, men också sett förfärliga renrasiga exemplar ;))

hej Sara :)

vad kul att du följt tråden, jag tycker också Moriesians är snäppet vackrare än dom vanliga frieserkorsningarna. var in och kolla runt lite och läste på din hemsida och du verkar verkligen ha en vettig avelsfilosofi :)

hmstd Captains Cream Soda är verkligen jättefin, och Tronshagens Penny också såklart :D det fölet kommer nog bli jättefint, ska hålla tummarna att hon får ett stoföl. jag tycker det känns som att det är dags för det nu :p

Finns inga som helst bevis för att korsningar skulle vara friskare varken vad det gäller hästar eller hundar
Har haft schäfer i hela mitt liv och det finns bra också :) haft blandisar oxå.

Vad som finns i statistiken är de seriösa uppfödarna som hd /ad ögonspeglar röntgar mm sina hundar,det är dom som kommer med i statistiken blandraserna mer sällan eftersom folk inte bryr sej att röntga mm
för det blir ofta billigare att skaffa en ny hund istället idag tyvärr :cry:

:rofl: jag har hitta min ras sedan 20 år :angel:

Men jag är för naiv säkert som tror att man ska avla på det bästa för att få det bästa :o

Det jag lärt mej i denna tråden är att jag vill absolut inte ha en korsning med friser .
för att man ska kunna använda dom till något är visst inte så viktigt som att de ser BRA ut :eek:

Får nog leta en renras istället,vill ha stor pålle snart igen :love:

Märkligt.... Jag trodde att jag hade läst alla inlägg i den här tråden men jag kan inte komma ihåg att det står någonstans att man inte kan använda dom till något.

Tack för komplimangen, jag har försökt förklara så att det ska vara lättförståeligt. ;) Din hingst ser mycket trevlig ut på bilderna, väldigt fina bakben. Jag har själv jobbat lite med Friesers (som var mycket olika i temperament och typ) men jag hade redan förlorat mitt hjärta till Morgans för länge sen då. ;) De var dock trevliga att jobba med.

Albertina, är inte New Forest ett sammelsurium av olika raser som inte fick egen stambok förrän för mindre än 50 år sedan?
Jag tycker för övrigt att New Forest generellt sett är trevliga barnhästar, även om de jag har råkat på har haft väldigt skiftande egenskaper och utseende och storlek.

Skulle du förresten låta din rasrena New Forest-hingst t.ex. betäcka islandshästar?

Det låter onekligen som det mål du pratar om är meriter på tävlingsbanan. Jag är emot avel utav alla de slag ( renrasig, korsning ) som inte har en sund grundtanke och bedrivs felaktigt. Utan korsningsaveln skulle vi inte få några nya raser ( menar här INTE att någon som nämts i tråden är ute efter en egen ras ). Jag tror korsningavel är nyttigt i viss mån om man avlar på individer som kompletterar varandra. Oavsett om målet en en trygg ras med uthållighet eller en MSV hoppare.

Det du sa om att " om alla skulle börja korsa " så förstår jag inte poängen. Man korsar väl för att man tycker om raserna och ser ett syfte? Det är väl därför man avlar renrasigt också, just för att man tycker bäst om den rasen? Vore ju hemskt lustigt om alla bytte ras hipp som happ. Ser inte heller hur man kan tjäna mer på korsningsavel? Renrasiga avkommor är väl mer eftertraktade? För att lyckas inom korsningsaveln krävs väl tvärtom att man behöver bevisa att man avlat fram indivder med kvaliteter?

Det låter onekligen som det mål du pratar om är meriter på tävlingsbanan. Jag är emot avel utav alla de slag ( renrasig, korsning ) som inte har en sund grundtanke och bedrivs felaktigt. Utan korsningsaveln skulle vi inte få några nya raser ( menar här INTE att någon som nämts i tråden är ute efter en egen ras ). Jag tror korsningavel är nyttigt i viss mån om man avlar på individer som kompletterar varandra. Oavsett om målet en en trygg ras med uthållighet eller en MSV hoppare.

Det du sa om att " om alla skulle börja korsa " så förstår jag inte poängen. Man korsar väl för att man tycker om raserna och ser ett syfte? Det är väl därför man avlar renrasigt också, just för att man tycker bäst om den rasen? Vore ju hemskt lustigt om alla bytte ras hipp som happ. Ser inte heller hur man kan tjäna mer på korsningsavel? Renrasiga avkommor är väl mer eftertraktade? För att lyckas inom korsningsaveln krävs väl tvärtom att man behöver bevisa att man avlat fram indivder med kvaliteter?

tack så mycket för ditt inlägg :) jag håller med dig till tusen %

Nej vet du vad ,meriter på tävlingsbanan/utställningsringen är inte allt :angel:

Då hade jag inte haft min gammelpålla alls ;)
hon har genom sina 10 avkommor blivit A-premierad och hoppade själv 130 cm fast hon är endast 135 cm mkh själv :) men dressyr hade inte varit hennes grej ,inte vinner hon utställningar heller (höga silver),
hennes avkommor hoppar som kanoner när det varit rätt hingst, med fel blev det *nothing* mera :)

Men det kan vara en fördel att veta vad man har för förutsättningar från början.
Avlar man endast för att det ska bli trevliga hemma hästar
så finns det för många såna korsningar idag och importen är stor .

Vill jag ha en hopppålle avlar jag det ,det gör hästen lycklig när han kan prestera det jag förväntar mej .
Vill jag ha en dressypålle avlar jag det ,då det behövs rätt anlag för det .

Vill jag inte föra aveln framåt så korsar jag med närmaste hingst som ser vacker ut ,skiter i resten för det spelar ingen roll för den ska säljas ändå
Och då kan problemen börja ,säg att du mixat en hoppare med en dressyr
får man en fälttävlanspålle då?
Eller får man en som inte är bra på något alls ?

Har man en aning om bakgrunden
vad hingstar/ston i stammen gjort tidigare i avel/tävling mm
kan man också förvänta sej en fälttävlanpålle mer säkert än om man korsar en super hoppare med en super dressyr med okänd stam.
Det kan ju vara så att mormor är helt urkass och användes till avel för hon höll inte för mer ,om detta slår igenom på korsningsavkomman står det en uppfödare som inte fattar hur det kunde bli så ,för de visste inte om mormors svagheter ,med en köpare som sett föräldrarna och tror de fått en kopia av dom också blev det en *nothing*

Då står man där med en olycklig häst ,en olycklig uppfödare och en olycklig ägare om det vill sej riktigt illa ,för den pållen blev inte alls som man tänkt sej.

Så tillbaka till att avla med den pållen du vet stamtavla meriter osv på i flera generationer .
vi säger stoet har hoppat msv hon är väl inte perfekt exteriört men du anser att tävlingsmeriterna väger upp de exteriör bristerna som inte är något jättedåligt.
Du vet att i stammen finns fler bättre hoppare än dressyr pållar

man vet att på moderns sida kanske stoets brister kommer ifrån mormor så då undviker man att avla på den linjen och hitta en annan linje som kan väga upp stoets brister och som har en stor andel bra hopp pållar,
då har man åtminstone gjort vad man kan för att bli en lycklig uppfödare med en avkomma som är avlad för det den förväntas göra och förhoppningsvis en ägare som kan ta till vara denna individ som kan prestera det den förväntas göra att -hoppa.

Så för hästens skull är det bra med att ha ett mål med sin avel för din egen skull och för den blivande köparen :)

Jag sa inte heller att korsningsavel ALLTID är fel ,men när man rekommenderar andra att korsa två raser ,utan att känna till stoet,hennes släkt,förutsättningar osv tycker jag inte det är speciellt seriös avel
Jag har hittills mött flera typer av araber och inte att alla passar i aveln överhuvudtaget . (naturligtvis har jag träffat många underbara araber med)
Men korsar du med en Friser VOILA då blir det perfekt :angel:

Jag sa inte heller att korsningsavel ALLTID är fel ,men när man rekommenderar andra att korsa två raser ,utan att känna till stoet,hennes släkt,förutsättningar osv tycker jag inte det är speciellt seriös avel
Jag har hittills mött flera typer av araber och inte att alla passar i aveln överhuvudtaget . (naturligtvis har jag träffat många underbara araber med)
Men korsar du med en Frieser VOILA då blir det perfekt :angel:

det var ett långt inlägg du skrev och jag hängde inte med i allt så det blev lite slöläsning men jag är glad att jag läste hela för jag förstår precis vad du menar. (tog mig friheten att ändra friser till frieser i ditt inlägg, hoppas det var ok :o )

det förekommer sådan avel som du är inne och nosar på (även inom renavel, vet tyvär inte var det sker mest), att avelsmaterialet inte är så viktigt när man korsningsavlar. en individ som rent exteriört och rörelsemässigt inte är en god representant för rasen ska självklart inte gå till korsningsavel. MEN då ska man också vara medveten om vad det är som gör att stoet inte uppfyller kraven (en rasstambok, en korrekt exteriör), jag kan uppleva att många vet inte hur en häst ska se ut. hur påverkar hästens exteriör förutsättningarna för ett långt friskt liv som RIDHÄST/KÖRHÄST??

vet alla t ex att en häst som står under sig med frambenen riskerar att bli paj i knäna utav att vara någons rid eller körhäst?? eller att ett för rakt vinklat bäcken ger sämre förutsättningar att kunna bära upp sig själv och ryttaren på bakdelen?? alltså hästen HAR inte en naturligt, medfödd bärighet. DET tycker jag är viktigt! sen att huvudet inte är "dischat" och att det inte är rastypiskt ger jag blanka f_____n i då det inte påverkar hästen hälsa. så nu har fått säga mitt, igen :D

Senast ändrad:

Albertina, är inte New Forest ett sammelsurium av olika raser som inte fick egen stambok förrän för mindre än 50 år sedan?
Ponnyerna i New Forest är omnämnda i historien redan på 1000-talet. Först på 1850-talet vaknade intresset för ponnyerna på allvar.
En period med flera försök av inkorsning med olika raser följde.
Hästar med orientaliskt blod användes till en början.
Många ponnyer blev gracila och mindre härdiga än vad som behövdes för det hårda livet i skogen.
Speciellt var hingstmaterialet dåligt.
Detta uppmärksammades av ponnyentusiasten Lord Arthur Cecil som engagerade sig i rasens utveckling.
Uppfödarna uppmuntrades genom premier och priser för att höja kvaliten på hingstsidan.
Även andra mer drastiska åtgärder följde.
Noggrant utvalda hingstar av de närbesläktade raserna dartmoor och exmoor korsades in .Även welsh mountain, fell och highlandponner användes till förbättringen. Korsningsförsöket ansågs i stort sett lyckat. NF blev något heterogen men inkorsningarna var ju även de av härdiga skogsponnyer så det tidigare problemet med för veka ponnyer var löst.
Detta arbete med NF avtog i och med första världskrigets utbrott och avelsarbetet hade en tillfällig nedgång.
Den egna stamboken övergavs och alla ponnyer registrerades i NPS. Inkorsningar av andra brittiska raser avtog för att senare helt upphöra.
Stamboken är sluten :)

Jag tycker för övrigt att NF generellt sett är trevliga barnhästar, även om de jag har råkat på har haft väldigt skiftande egenskaper och utseende och storlek. det är det som gör dom perfekta till allt :)
Skulle du förresten låta din rasrena NF-hingst t.ex. betäcka islandshästar?
Har betäckt två isisar en gång i tiden (3-gångare) ,det blev två fina föl med 3 gångarter ,kände ägaren sedan tidigare ,bor i närheten ,så har koll .
Idag finns det så många fina Isishingstar som kan användas till det :love:
tycker du inte :D

Helt ok med rättning :d

Nej du har helt rätt att man kan inte få 100 % rätt någonsin :) för då skulle man sluta med avel och det skulle inte finnas några mål att nå ,för det kan inte göras bättre då.
Men jag skulle aldrig chansa på det viset och utsätta en ev avkomma för det bara för att JAG VILL HA föl :crazy:

Jag förstår inte dom som tycker det är fint när man misshandlar en häst för att få den att göra vissa saker ,och dessutom upmuntrar den aveln genom att köpa dessa uppfödares hästar :confused:
Hade en het diskussion för någon vecka sedan med en Amerikansk Tenesse walking horse uppfödare ,han tyckte det var okey att padda och använda kedja för att få de stackars hästarna att gå helt galet ,de skär av en nerv i svansen med så den inte skulle resa sej naturligt utan hänga ner .
http://www.youtube.com/watch?v=J-18o75g9yQ
Det knäpphuvet påstod det var naturligt och att hans hästar gillade det .
Senare framkom det att han var anmäld som tur var.
När aveln gått dit så är det för :devil: att man inte kan se bristerna utan bara tror allt är fördelar.
TSW är annars en mycket vacker ras och verkar otroligt trevlig att rida:laugh:

Hej Albertina! Bra att du lägger ut texten med lite konstruktiva orsaker till ditt motstånd den här gången. Blir lite lättare att föra en diskussion då. ;)

Självklart är det inte bara att ta första bästa arabsto och betäcka med första bästa frieserhingst och så är det VOILA - perfekt... Det är klart man måste ha bra avelsmaterial för att få bra hästar. Att avla på olämpliga individer tycker jag dock är lika illa vare sig det gäller korsningsavel eller rasavel och jag har svårt att förstå varför det automatiskt dras paralleller till olämpliga individer varje gång man talar om just korsningsavel...

Skulle tro att om man gjorde någon slags statistik på detta, skulle man se att dom flesta "halvdana" stona här ute i landet betäcks med en hingst av samma ras och ägaren håller tummarna för att BARA hingstens egenskaper förs över till avkomman...

Själv håller jag tummarna för att egenskaperna från både mina ston och hingsten jag valt förs vidare...

Får hoppas mamma och pappa är bra på dressyr då ,så är ju förutsättningarna bättre ,och att det blir ett bra föl när du nu skurit din hingst;)

vill bara inflika, ang bra avelsmatrial...

2 hästar kan ju vara jätte bra att avla på, men tillsammans vara helt fel för varann, så det gäller att hitta rätt hingst till just rätt sto osv osv, jag själv sa nej till många hingstar innan jag hittade rätt hingst till till just henne, Min personliga favorit var en annan faktiskt, men han passade inte henne.

oxå nåt att tänka på, jag är säker att du redan vet det, men det är många oerfarna som läser oxå!

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II