Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Ingen orsak.
Jag har sett dina hästar tidigare i Friesertråden och gillade vad jag såg. Sen är just den hingst du använder inte att leka med. :love:
Du får exportera en avkomma till mig så småningom.

Jag har alltid gillat araber men jag är så pass lång att det ser lite tokigt ut. Det finns ju större araber men att hitta rätt arab i rätt storlek är inte helt lätt.

Annars så finns det ju andra korsningar med araber som är trevliga som National Showhorses och Morabs skulle jag ju kunna tillverka själv men de får inte riktigt samma utstrålning som Frieser/Arab.

vi vet alla din åsikt nu. Du behöver inte diskutera det mer.
nu vill vi diskutera korsningen arab/frieser (vad vet du om korsningen, berätta om dom su sett IRL istället) och inte hålla på och gnabba mot dig. Tråden blir bara lång med massa tjafs...och jag läser endast i tråden för jag är intresserad av korsningen. Tråkigt att bläddra förbi sida efter sida med tjafs.

Idag stod solen högt och det gjorde småtjejerna glada och ystra. :D Hade bara mobilkameran med mig i hagen (som vanligt) så kvaliteten är lite kass men jag bildbombar lite ändå... :p

Systrarna Cashmere och Cacharel (Piff å Puff). Cashmere ägs numera av Anneli som har nicket Jazze här på buke.

Cashmere1.jpg

Cacharel1-2.jpg

Cashmere2-1.jpg

PiffPuff2lit.jpg

PiffPuff3.jpg

PiffPuff.jpg

MMmmmm:dVad härliga bilder Malin:)
Fasen att jag låg och sov...:cry: (jobbar Natt).
Tack iallafall att få vakna upp och se härliga bilder på Piff o Puff..:love::love:

De korsningar med friser jag träffade såg inte propotionerliga och balanserade ut ,och det var flera olika raser och typer av ston denna hingst betäckt och i flera år :o kommer inte ihåg vad hingsten hette :confused: har gått och funderat på det hela dagen .

OM jag hade ett arabsto som jag ville betäcka med något annat än en Arab
Då hade jag absolut inte tagit en frieser ;)

Jag hade satsat på :love:
Hispano-araben har fått snabbhet efter det engelska fullblodet, uthållighet och säkerhet från araben och tålamodet och lugnet från Andalusiern.
Rasen är livlig, elegant och lätt i exteriören vilket gör den skön att rida och populär, inte bara inom tjursporterna utan även i dressyr och hoppning.

Utseendet på hispano-araberna kan variera ganska mycket. Uppfödarna föredrar hästar som har raka nosryggar och påminner mer om Andalusiern med egenskaper från de två fullbloden men ibland kan arabens exteriör lysa igenom med inåtbuktande nosrygg och krökt nacke. En hispano-arab måste ha minst 25% arabiskt blod i sig.

Hittade flera korsningar med PRE bilder på föl :) Skulle tro att PRE med ett arbsto ger en Part bred och blir registrerad här i Sverige vilket gör det enklare och billigare oftast.

Senast ändrad:

Albertina - Hispanoaraber eller liknande korsningar är också trevliga. Jag har inget emot dom alls.

Godmorgon jazze! Visst är det härliga bilder? - där missade du en skön förmiddag men det är klart du behöver sova efter att ha jobbat... Chantilly hade ingen lust alls att posera för kameran, såg ytterst uttråkad ut och ville som vanlig vara så nära att det inte gick plåta :crazy: men dom små var desto villigare :D Slänger in bild på tråkfian i alla fall, å så en till på Cacharel...

Cacharel2-2.jpg

Chantilly2-2.jpg

LÖÖÖÖÖÖÖV:) tredje bild uppifrån på min "fula";) Sååå lik storasyster fast ännu mer.....:)

Håller med! När hon sätter den sidan till så är hon bara sååå vacker!:d Å nu har manken vuxit ifatt rumpan jättefint!

fast jag vill inte ha PRE korsning, dom pre (som står i aveln här) som jag sett IRL på tävling o som jag även tävlat emot, har rört sig väldigt dåligt. Nu har dom bara tävlat lätta klasser iof dom som jag sett (men som dock är sk godkänd hingstar),,,,men dom har inte haft bra gångarter med swhung...dom har mest vispat omkring med benen i ganska högt tempo. Taktmässiga gångarter är ju ngt jag iaf skulle vilja att hingsten ska ha. Sen har jag ju sett en del fina PRE´S, men dock bara på film, och om man då väljer att avla med en PRE så hade det vart viktigt för mig att kunnat se hur hästen rört sig även IRL. och inte avla bara för att det är en PRE.

eng fullblod har jag aldrig varit förtjust i men förstår dom som vill ha den rasen själv. Det är ju en speciell typ av häst och man måste ju gilla det. För min del som gillar frieser så är eng fullblod raka motsatsen. Nu va min förra häst 75% eng fullblod, det va en trevlig häst på alla sätt o vis, men hade tråkig skritt o galopp. (o lite för mkt nerv...)

dock funderade jag på halvblod/arab...det har jag haft innan också och det va en lyckad korsning. Likaså halvblod/arab korsningarna som stått i samma stall. Så för mig va det bara intressant med halvblod eller frieser.
Jag ville inte ha renrasig arab genom egen betäckning. (i så fall skulle jag köpa en färdigvuxen arab, för när det gäller renrasiga araber så vill jag verkligen se hur dom ser ut innan köp...då jag vill att araberna ska ha en speciell typ så jag kommer inte köpa ett arabföl igen som jag gjort en gång...)

nu gillar ju alla olika hästar

nu vet jag inte vilken frieser du sett som betäckt i flera år.
men det finns ju bara 3 (?) godkända hingstar från den tyska stamboken som får betäcka andras ston i sverige. Så antingen va det ngn av dom eller så va det en frieser som betäckte andras ston..och det finns dom som annonserar ut sina friesers till allmän avel av andras ston. "Jag har en frieser, betäck med den" och då kan det bli vad som helst. Många av dessa är inte ens utbildade eller är under utbildning och det finns faktiskt fula friesers också,,,så det beror nog lite på vad som är använt som avelsmaterial.

idag är hon på dygn 332.

hur länge har dina ston gått?

Sist fölade ju båda samma natt och då var Tessan på 342 och Dunja på 328 dagar. Det fanns en tråd om vilket dygn alla ston fölade på förra året och om inte jag minns helt fel så var det vanligast någonstans runt 340 dagar. Sen var det väldiga variationer - en del gick över JÄTTELÄNGE...

Det är ju ännu svårare första gången att veta hur länge stoet går, vilka tecken hon visar upp innan osv. Tessan fölade på 340 första gången hos mig och fick vaxproppar samma dag, mjölken rann utmed benen hela eftermiddagen så där misstänkte man verkligen att det var på gång. Dunja hade ju sin första fölning hos mig förra året och jag är inte riktigt säker på om hon kommer föla ungefär vid samma dygn i år - kan vara så att hon hade väntat lite till om inte Tessan hade fölat just då.

I år är Dunja beräknad 5 dagar innan Tessan så då blir det nog svårare att synka fölningen till samma natt. Fast man vet aldrig... Fast det är inte säkert att Dunja står kvar hos mig då heller...

Hej S. uhh va spännande det måste vara nu för dig..sover du i stallet nu för tiden??;) Är helt övertygad du kommer få en lika skön bebis som jag:) Du har en vacker mor o mycket vacker far till din blivande bebbe ju!!:)

Heej Malin! Hört nåt om S.R:s korsning från Öa? Fått några bilder på henne? Är så nyfiken ju?

Ja jag har hört något å vet du VAD??!! :eek::D I det fallet är det ingen korsning utan en registrerad ARABOFRIESER! Så himla kul att det importerats en sådan till vårat lilla land! Har inte fått se några bilder än men hoppas det kommer nästa vecka... Spännande! :banana:

Förlåt Stilett men eftersom du tog upp detta med hur viktigt gången är för dig.. och det är därför du väljer bort en PRE.
Din frieser är ju pampig men rör sig ju inte så stort eller med mycket swung? Inte på de videos du har lagt ut på honom här iallfall..

Nu kanske man inte ska jämföra två raser rent generellt, det finns ju sämre och bättre individer i alla raser. PREns problem när de rids spända är ofta att de blir höga och trampiga. Dock rör de sig nästan alltid med mycket "luft" något som jag inte riktigt sett hos de friesers jag har stött på.
Det är enormt svårt att få en elektrisk häst som springer med höga knän att slappna av och röra sig genom kroppen. Men det kan man kanske inte alltid lasta hästen för, om ryttaren inte kan reda ut situationen så att säga! Det krävs en del att rida en taggad, spänd PRE och det är nog i ryttarförmågan det brister (gissar jag).

Men jag blev bara lite konfunderad över ditt uttalande ang. gångarter och swung...

Sen tror jag att man kanske söker lite olika saker beroende på vad man är intresserad av helt enkelt! :)

Senast ändrad av en moderator:

min frieser rör sig taktmässigt. (och det är det jag skrivit att jag vill också..) jag vet att han rör sig taktmässigt, även min tränare har påpekat det. han har väldigt mkt gung i sin gång.
min fries har inte höga knän (bara imellanåt men aldrig på ett helt pass generellt), han har mer raka framben.
jag själv vill igentligen ha en fries med dom höga knärörelserna,,,men så har jag också fått höra att om jag vill tävla här i sverige med fries så ska dom röra sig som min gör iochmed att knärörelserna inte är så poppis i tävlingsammanhang.

nu har min fries mkt gång i sig men jag som sitter på orkar ju inte rida ut allt. delvis har vi (om du inte missat det) haft ganska stora sadelproblem och det påverkar ju en del, men sedan har jag ju haft problem med min rygg (som jag bröt av avfallning) och då väljer jag ju helst att inte flasha på gången för mkt för det är helt enkelt lättare att sitta kvar om det inte blir för mkt.

Hej!
Jag vill bara svara för att reda ut missförståndet att Hispanoaraben skulle vara korsning PRE/arab/eng fullblod. Det är den inte. En hispanoarab är korsning mellan PRE och arab och de fölen kan registreras som den rasen i den spanska stamboken för Hispano-arab.

Blandar man in engelskt fullblod så får man en sk "anglo-hispano-arab" som är en himla fin och användbar korsning men inte har en egen stambok och därmed inte officiellt räknas som en ras.

Hispano-araberna är fantastiska (jag är partisk ;) jag har en själv :D), men som alltid vid avel så krävs det att man väljer sitt avelsmateral noga. Att en PRE-hingst är avelsgodkänd säger tyvärr ingenting om dess kvalitet, det innebär bara att den har två testiklar, är över 152 cm i mankhöjd och inte har fallen mankam - klarar den de tre kriterierna så blir den godkänd (vilket nästan alla blir). Man räknar med att uppfödarna själva kan välja ut vilka hästar som är bra avelsmaterial.

Jag har aldrig sett en frieser-arab IRL men på bild ser de ju flotta ut :)

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka