Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

07052008149.jpg

De är ju helt bedårande de första försöken att komma upp på de långa benen:d Ta många bilder, ladda alla kameror o.dyl. Jag hade tyvärr bara min mobilkamera:cry: Därav bildkvaliten + att ngn mästerfotograf lär jag då aldrig bli...:crazy: Jag ångrar att jag inte var bättre förberedd...hade ju bara 11 månader på mig:angel:
Ska bli spännande o se vilken färg du får på din bebis:)

om man får drömma så får den gärna bli svart eller riktigt mörk.
antingen med eller utan tecken.

MEN jag tror det blir en skimmel. Man vet ju aldrig, kan ju bli ngt annat med.
skimmel är i grund o botten min favoritfärg, men det är roligt med mörka hästar på så sätt att dom glänser så fint i solen när man borstat mkt :laugh:

men färg kvittar, blir den frisk o rättställd så är jag nöjd :-)

Självklart får man drömma, men såklart är det huvudsaken att bebisen är frisk.
Själv drömde jag såklart oxå om en liten svart sak:)Men visste ju att det förmodligen skulle bli en skimmel som storasystern Chantilly, som föddes svart..Min lilla föddes brun..så de båda blev olika i färgen..De är väldigt lika i huvudet och båda har en stjärn i pannan. Har börjat gilla skimmel mer o mer, framför allt efter jag så den där vita friesern Pardhun:d Så nu drömmer jag om det;)
Kom inte bebisen inatt heller? KAN ju inte vara långt kvar nu...

inte inatt heller...hon står ute i hagen o verkar totalt glömma bort att hon borde föla snart :devil:

Sicken segrumpa till sto..Det var Malins oxå..Skvalade utmed benen på henne, men icke...:D
Nu ska jag åka till stallet med kaffe o frukost till Malin, Vi ska ha en hästvårdardag o busa med småflickorna..Jag måste skrapa o rykta bort alla tovor som Cashmere har fått i pälsen???Brukar de få det? (har såklart ryktat henne innan);)Men hon har en riktig ullpäls:p Hon ser ut som den långhåriga stallkatten som heter TOVA...:laugh:

Händer det INGENTING, Stilett??
Värst vad hon kniper ditt sto...Har väl gått över rejält nu? är såååå himla nyfiken ju:d

nope..här händer det iiiingenting.
dygn 346 idag.

händer nada noll.
men hon har verkligen släppt bäckenbanden nu iaf.

Av ren nyfikenhet: Varför korsa dem raserna?:confused::)

Frieserns gångarter o pampighet men en lättare typ. Han sett väldigt fina sådana korsningar o skulle inte tveka själv o jag föder upp renrasiga araber. Man får en arab med mer tyngd o kraft eller en frieser med mer ädla drag o lite lättare i typen. Jag skulle inte tveka o ett sto på över 145 klarar helt klart en frieserhingst. Fölets födelsestorlek kommer stoet ändå att "bestämma"
Lycka till med den aveln :)

*KL*
Är det alltid så att man tar ett arabsto o en friserhingst? Aldrig tvärt om?
// Linda

Hmmm, det går säkert bra det oxå! skojade du nu eller:)

Jag har för mig att det föddes ett föl hos någon här på buke förra året efter friesersto och arabhingst. Och jag fick nyligen bilder från en tjej på gotland som köpt en sådan från Holland.

vårt arabsto är 145. Vi hade naturlig betäckning. Hingsten va så snäll mot henne så det gick utan problem :-) Hingsten va dock ca 160 så han tillhörde ju då inte dom jättestora frieserna som finns ala höghus.

Klart att det går bra "andra" kombinationen oxå! Kanske inte lika "vanlig", fast det är ju inte någon av de två än egentligen, vad jag vet om!
Det var inte meningen att du skulle ta illa upp när jag frågade om du skojade!
Hade inget illa i baktanken med frågan!:o
MVH Anneli

Nu har vår hingst kommit.

pappa frieser o mamma är arab som sagt

8.jpg

Knapplån

En arabhäst som uppfyller rasbeskrivningen är en mycket ridbar häst (den SKA INTE HA ett flackt kors och lång rygg och omöjligt att sätta under sig). MEN aveln är fri och det avlas på mycket "dåliga" arabhästar av folk som är mer roade av att ställa ut, mysa i skogen etc än att rida dressyr.

Kan bara hålla med totalt, är precis vad jag anser och tycker är tråktigt med dagens araber :(
En korrekt arab är en mycket ridbar häst, och detta säger jag utifrån ett dressyrtant perspektiv ;)

Pinsamt....väldigt fel tråd jag skrev i! (ignorera helt)

Senast ändrad av en moderator:

Ehem...ignorera HELt allt i ovanstående inlägg.

Ber hemskt om ursäkt, jag var visst *lite* trött...och trodde jag var i arabaveltråden....pinsamt!!!
Dock kan jag skylla ltie på att jag dunka i backen tåv gåner häromdagen från att ha ramlat av min dam och fick ltie hjärnskakning ;)

Jag började undra varför det var så lite arabdisskussion haha!

Kanske inte borde va på buke såhär sent...ehem...så..igen, ber om ursäkt! (och ska NU leta upp rätt tråd haha!)

:laugh::laugh:Nu var du rolig M.. var bara halvfel ute ju;) Hej Okej!

Bara grymt pinsamt......var inte glad att det hade gått över 15 min, det hade gått typ 16 och en halv elelr nåt :(, moderator får GÄRNA radera bort båda om dom kan haha!

jag är osynlig intalar jag mig lalalala.....

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka