Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är själv inte speciellt insatt i hispanoaraben men eftersom jag tycker det verkar vara en läcker ras har jag luskat runt lite. Kan mycket väl vara så att Wikipedia har fel men där står i alla fall - citat: "Hispano-arab är en hästras som ibland kallas trés sangres, som ungefär betyder treblodig vilket påpekar att rasen har tre blodslinjer. Rasen är avlad på korsningar mellan Andalusier, Arabiskt fullblod och Engelskt fullblod."Hej!
Jag vill bara svara för att reda ut missförståndet att Hispanoaraben skulle vara korsning PRE/arab/eng fullblod. Det är den inte. En hispanoarab är korsning mellan PRE och arab och de fölen kan registreras som den rasen i den spanska stamboken för Hispano-arab.
Blandar man in engelskt fullblod så får man en sk "anglo-hispano-arab" som är en himla fin och användbar korsning men inte har en egen stambok och därmed inte officiellt räknas som en ras.
Hispano-araberna är fantastiska (jag är partisk jag har en själv ), men som alltid vid avel så krävs det att man väljer sitt avelsmateral noga. Att en PRE-hingst är avelsgodkänd säger tyvärr ingenting om dess kvalitet, det innebär bara att den har två testiklar, är över 152 cm i mankhöjd och inte har fallen mankam - klarar den de tre kriterierna så blir den godkänd (vilket nästan alla blir). Man räknar med att uppfödarna själva kan välja ut vilka hästar som är bra avelsmaterial.
Jag har aldrig sett en frieser-arab IRL men på bild ser de ju flotta ut
Dom bilder jag har lagt in i den här tråden på hästar som rör sig har uteslutande föreställt unghästar som springer runt och krumsprångar och busar. I princip varje del av kroppen lever då sitt eget liv och det vore bra sorgligt om man gjorde en analys av rörelserna baserat på det...Allmänt
Jag vet inte om jag ser fel eller ej.
Men de avkommor som har visats här på bilder
känns som om bakbenen/bakdelen lever lite för sig själv.
Bakbenen "fladdrar" iväg liksom
Jag fåe en känsla att de inte kan trampa under sig helt.
Hoppas jag har fel.