Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Allmänt

Jag vet inte om jag ser fel eller ej.
Men de avkommor som har visats här på bilder
känns som om bakbenen/bakdelen lever lite för sig själv.
Bakbenen "fladdrar" iväg liksom
Jag fåe en känsla att de inte kan trampa under sig helt.
Hoppas jag har fel.

Hej!
Jag vill bara svara för att reda ut missförståndet att Hispanoaraben skulle vara korsning PRE/arab/eng fullblod. Det är den inte. En hispanoarab är korsning mellan PRE och arab och de fölen kan registreras som den rasen i den spanska stamboken för Hispano-arab.

Blandar man in engelskt fullblod så får man en sk "anglo-hispano-arab" som är en himla fin och användbar korsning men inte har en egen stambok och därmed inte officiellt räknas som en ras.

Hispano-araberna är fantastiska (jag är partisk ;) jag har en själv :D), men som alltid vid avel så krävs det att man väljer sitt avelsmateral noga. Att en PRE-hingst är avelsgodkänd säger tyvärr ingenting om dess kvalitet, det innebär bara att den har två testiklar, är över 152 cm i mankhöjd och inte har fallen mankam - klarar den de tre kriterierna så blir den godkänd (vilket nästan alla blir). Man räknar med att uppfödarna själva kan välja ut vilka hästar som är bra avelsmaterial.

Jag har aldrig sett en frieser-arab IRL men på bild ser de ju flotta ut :)
Är själv inte speciellt insatt i hispanoaraben men eftersom jag tycker det verkar vara en läcker ras har jag luskat runt lite. Kan mycket väl vara så att Wikipedia har fel men där står i alla fall - citat: "Hispano-arab är en hästras som ibland kallas trés sangres, som ungefär betyder treblodig vilket påpekar att rasen har tre blodslinjer. Rasen är avlad på korsningar mellan Andalusier, Arabiskt fullblod och Engelskt fullblod."

Allmänt

Jag vet inte om jag ser fel eller ej.
Men de avkommor som har visats här på bilder
känns som om bakbenen/bakdelen lever lite för sig själv.
Bakbenen "fladdrar" iväg liksom
Jag fåe en känsla att de inte kan trampa under sig helt.
Hoppas jag har fel.
Dom bilder jag har lagt in i den här tråden på hästar som rör sig har uteslutande föreställt unghästar som springer runt och krumsprångar och busar. I princip varje del av kroppen lever då sitt eget liv och det vore bra sorgligt om man gjorde en analys av rörelserna baserat på det... ;)

Wikipedia har fel i det här fallet.

Tyvärr har den spanska stamboken för Hispanoaraben (PRHá är förkortningen för rasen i Spanien) plockats bort från nätet (eller iallafall flyttats men jag vet inte vart). Den engelska avelsorganisationen för PRE (http://www.bapsh.co.uk/indexpage.htm) verkar ha direkt översatt de spanska reglerna för hispano-arab (titta under registrering och hispano-árabe), här är ett utdrag, apto betyder (avels)godkänd:

Birth Register:

i) Products derived from crossing purebred apto Arab stallions and apto PRE mares;

ii) Products derived from apto PRE stallions and apto purebred Arab mares;

iii) Products of apto PREs with apto Hispano-Árabes

iv) Products of apto Arabs with apto Hispano-Árabes

v) Products of crosses between the above four categories

De är häftiga :love:, och eftersom PRE-hingstarna finns i så många olika modeller och typer så kan man ganska lätt välja en hingst med de egenskaper som man är ute efter (exteriört och gångarter, det coola temperamentet har väl alla PRE i princip).

Jag ger mig direkt! :o:D Internet är ju ett kanonredskap för att lära sig saker och få fram fakta - på gott och ont... Lätt att tro att man har sanningen framför sig, vilket ju inte alltid är fallet - inte första gången Wikipedia har fel...

Trevliga är dom som sagt i alla fall, Hispanoaraberna. Fast själv föredrar jag ändå arab/friesers. ;)

Kan ni inte ni Arab/friser ägare starta en egen tråd ?
Ni glömmer bort TS helt enkelt,
för att om och om igen visa samma bilder på samma hästar ,
VI HAR SETT DOM NU :devil:
Skulle inte vara så dumt att höra om TS kommit fram till något hingstval än ?
:laugh:
Och det är så sant det finns ingen godkänd Friser hingst i sverige .

Hej, tack ska ni ha för alla inlägg, jag har följt dem alla med intresse.

Jag har bestämt mig för att det ska bli en hispanoarab som premiärföl.
En PRE-hingst har särskilt vunnit mitt hjärta, men jag har inte sett honom live än, så jag gör antagligen mitt slutliga val på hingstvisningen 22 mars.

Men jag har definitivt inte släppt tanken på att betäcka med en frieserhingst, så det kommer jag förmodligen att göra om några år, uppenbarligen till vissas fasa och andras förtjusning.

Eller också kanske jag börjar korsa guldhamstrar och undulater i stället ;-)

Jaadu Albertina.... Lite komiskt att jag just skrev i mitt senaste inlägg att man inte alltid kan lita på det som står på internet. Skyndar mig därför att rätta det felaktiga du skrev om svenska frieserhingstar...

I sverige finns det två olika frieserföreningar, en som går under holländska FPS och en som går under tyska FPZV. FPS har inga hingstar som är godkända för avel i sverige, medan FPZV har tre stycken...

Angående TS fråga... Tror dom flesta av oss som faktiskt har LÄST tråden såg redan på första sidan att TS bestämt sig för att istället välja en PRE-hingst. Har därför svårt att tro att hon skulle ha något emot att vi fortsätter att diskutera den kombinationen som tråden handlar om.

Den som ser rubriken Arabsto - frieserhingst kanske går in och kollar på tråden för att det är just den och liknande kombinationer dom är nyfikna på. Sen får vi hoppas att dom flesta är tillräckligt toleranta så att dom inte bryr sig så mycket om att det av någon anledning också lagts in bilder på New Forestponnyer och inlägg om helt andra saker - typ tenesse walking horses, som inte har det minsta med trådens rubrik att göra. :angel:

Blir säkert jättebra tror jag - önskar dig lycka till med fölisen! :laugh:

Hamsterlaten kan nog oxå bli riktigt bra om du bara hittar rätt avelsmaterial! Räknas det som en egen ras eller korsning? ;):D

Senast ändrad:

Hoppas allt blir bra :)
Hispano är för läckra :love: och jag tror de har ett större användningsområde dessutom :angel:
angående undelat/hamster tänkte jag på vad min son sa nyss om våran cocker spaniel ;) hon liknar ett virvel marsvin :o vem vet hon kanske är en korsning:devil:

för att ge er ngt att riktigt rysa över så var jag tillfrågad av en tjej som så gärna villeha en frieser om min ster*2 hingst kund ebetäcka hennes fjording...http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/photo.php?pid=30089706&id=1031150349

hmmm tror inte det,va?

däremot har jag sett dessa arabo-friesers på mkt nära håll tack vare ägaren till ovanämnda hingst hade dem på sitt stuteri/dressyrstall.mkt,mkt fina o jag vil gärna göra den korsningen,men först blir det nog ett riktigt bra halvblod.

Vi spånade runt ett tag där utanför frieser rasen då det finns så många andra som kan ge en korrekt avkomma :bow:
Jag har dessutom lärt mej massor i den här tråden :bow:
Araber är underbart vackra
Frieser är vackrast för hand eller framför vagn .
PRE är vackra användbara och finns i flera färger
Arabofriser :confused: med endast 25 % arab borde det väl vara frieserarab snarare.

Friser/fjord måste väl bli super :eek: Kan bli en ny ras för oss här i norden
en Fjoriser kanske :idea:
STER 2 är det Holländska graderingen ?
Tuffa prov där om det är som för NF

Jag har med fått en del knepiga förfrågningar genom åren.
shettisar var det många ett tag ,alla verkade ha en i trädgården och skulle ha föl för det var så sött .
Jag tackade vänligt men bestämt nej till dessa.
Sedan fattar jag inte hur hingsten ens skulle nå ner :o
har sett att de gräver en grop ,men alltid undrat ifall om hingsten ramlar där i då :rofl: tur det finns semin :idea:

Vad roligt o titta på dina bilder Thina! Jättefina:)
Var du o hälsade på U. eller? Hoppas att jag förstod rätt nu;)
Malins ston får ju 2 nya fölisar med Melle om ett par månader, ska bli riktigt roligt att se vad det blir för helsyskon till min lilla Cashmere, såklart oxå även halvsyskonet...De är riktigt trevliga individer! Mellebebisarna är riktiga kelgrisar:D
Mvh Anneli

T.A - Jag försöker se den korsningen framför mig och håller med - en riktig rysare! eek:

Hingsten däremot... RIKTIGT trevlig! :love: Gillar starkt den smäckra långbenta typen. Tråkig historia dock - hoppas han har återhämtat sig!

Insåg så här i efterhand att jag fattat fel....Var inte meningen att förvirra;)
Superfina bilder återigen T.
Mvh Anneli

vårt föl har inte ploppar ur än...jisses, vad jobbigt det är o vänta...o stoet är verkligen trött på o bära baby mage nu

07052008148-1.jpg

Hej Stilett! Här är en Alienbild på en nyfödd Cashmere, ber om ursäkt för ögonen..Hon mycket vackrare ögon....:love:Plus att hon faktiskt inte ser ut som en älgkalv längre:rofl:Detta är första försöket att ställa sig upp på de lååååånga benen...
Kan tro längtan o väntan är :bump:Hoppas inte väntan blir för lång för Er!

Har det inte hänt nåt än, Stilett? Inatt kanske...
Cashmere ser för lattjo ut för tillfället..Fått tovor som på en långhårig kisse i pälsen, ska skrapa loss på henne på lördag...

gud så gullig liten fölis...gissa om man blir ännu mer fölsjuk nu!

nej inget föl har kommit. dygn 340 idag....

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka