Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Det är synd om renras aveln när man slösar bort de bra stona på korsningsavel kan jag tycka .

Håller tummarna för att jag ska få en NF behöver jag inte för det får jag
om jag parat två NF

Men sedan finns det ju vissa regler att följa för att den ska gå att använda i renrasaveln .

hästhandlarens pållar är 50 % arab :cool:
Jag undrar vad han hittar på för hingst i år :eek: man vet aldrig med den lurige gubben .
Han brukar komma med tanten sin hit varje vår för att höra om jag inte kan tänka mej att sälja min hingst
om jag inte kan tänka mej att släppa honom med hans ston
har blivit nej alla gångerna för jag ser inte att det skulle gynna min gamle man att ha en bunt korsningar utan framtid efter sej.

Så man kan tycka att hingstägare har ett visst ansvar med att betäcka bra ston ,och då kommer man till frågan vad är bra ston ?
vem avgör det ?
om man inte kan se några utställningsresultat ,premieringar och prestationer vad ska man då gå efter ?

är ju ungefär det jag sagt :)

Man ska minimera alla risker så gott man kan innan man betäcker sitt sto
man ska veta vad man har för sto ,stam ,utbilding osv
vad man vill ha för avkomma ? inriktning typ ,höjd mm
vad hingsten lämnar för avkommor vad han själv har presterat och vad han nedärver .
Chansen är ju större att du får det du vill ha när du håller dej inom en ras .

Ska du korsa in en ras som tex Frisern som har sina extrema rörelser halsansättning osv
måste du veta att allt bli helt bra ,ingen chans för misstag borde finnas

Sedan undrar jag vad som gjorde att du valde bort din favvo hingst ?
vad var det som inte stämde ?

Senast ändrad:

Det råder ju ingen brist på araber i landet direkt. Jag anser nog allt att det finns tillräckligt många bra arabston för att man ska kunna "slösa" bort några stycken till bra korsningsavel...;)

usch det var inge kul att se :( jag tycker att det videon visar är rent ut sagt FRUKTANSVÄRT! såg en liknande uppvisning också på youtube för ett tag sen, enda skillnaden var att hästarna var 2 år!!

jag är som du väldigt fascinerad av TSW, saddlebred och andra raser med exceptionella (bekväma) gångarter men som sagt djuren får absolut inte lida för vår bekvämlighets skull! :cry:

Det råder ju ingen brist på araber i landet direkt. Jag anser nog allt att det finns tillräckligt många bra arabston för att man ska kunna "slösa" bort några stycken till bra korsningsavel...;)

där håller jag inte med dig...

det finns så jävla mkt skit araber så det inte är sant! jag själv kollade efter ett arabsto att köpa och kollade rätt länge, hittade inget som var intressant och tillslut köpte jag ett sto som inte alls var det jag skulle ha, men hade en bra grundbyggnad, men man kände revbenen på ryggen på henne, så det var inte mkt kött på hästen.

så att det finns många bra araber håller jag inte med om, det är sällan jag ser bra araber om jag ska vara ärlig. Hade jag inte varit arabfrälst sen många år så hade jag gett upp och bytt ras för länge sen!

det som inte stämde var dels att den hingsten var släkt med mitt sto, på avelsvärderingen fick han komentaren "något brett ansatt hals" och min märr har samma fel, sedan har den gemensamma nämnaren i deras stam ibland gett veka ryggar, och alla dessa saker tillsammans gjorde att jag valde nåt annat, för ska man linjeavla så får inte individerna ha samma fel överhuvudtaget!

tiden får utvisa om jag har gjort ett klokt val eller inte, bebisen tittar ut om ca 2 månader!

de skär av en nerv i svansen med så den inte skulle resa sej naturligt utan hänga ner .
QUOTE]

Där lurade han dig allt eller så har du haft oturen att prata med ett "troll". ;)
Man ska inte lita på allt man hör av folk på olika forum.

Vad man gör med TWH är att man snittar i en muskel (Inte en nerv) under svansen för att göra den rörligare. Anledningen till det är att man vill att hästarna ska kunna visas med högt hållen svans i tävlingssamanhang.

För att åstadkomma denna onaturligt höga svansföring så använder man sedan ett sk "Tail set" en annordning som hästen har på sig i boxen och som fixerar upp svansen.

Alla hästar behöver inte ha svansen snittad för att åstadkomma denna hållning utan det går bra att sätta svansen ändå men för det mesta så görs det.

För att återgå till trådens ursprungsämne så måste jag säga att frieser och arab är en av de trevligaste korsningar jag sett och det är roligt att se att någon som vet ett och annat om avel har börjat ta fram denna korsning i Sverige.

Det är samme gubbe som äger 2 åringen med :(
jag frågade varför de hade täckt för ögonen på dom och red inomhus
Han sa de går rakt då och hittar inte på något.
Jag frågade hur tidigt de började med att padda som som de säger
han sa hans föl gick i hagen med dom på för att vänja sej .
Jag frågade varför han inte ville ha lyckliga hästar
han sa de är lyckliga
jag sa de är så *unhappy* en häst kan bli och hade han varit hos oss hade han suttit i fängelse för djurplågeri .
Han frågade hur jag kunde se om en häst är lycklig
Jag svarade att det lär man sej om man vill se.

Han verkade inte tycka om att hålla på med detta längre.
i de privata meddelande hans skrev senare sa han att det var det som gav mest pengar och var mest show i USA .
att han måste ha en inkomst och detta var vad han lärt sej .
Han berättade om fölen som han tyckte mycket om , de gick ute hela tiden
Och han sa det var flera hästar som aldrig gick att padda ,verkade som han tyckte det var skönt att slippa det på något sätt.
Dubbelmoral !!
Han tar inte heller själv bilderna/filmerna på sina hästar .
han har ingen egen kamera sa han när jag frågade efter bilder på fölen
Men han gillar att munhuggas på youtube bara för att :eek:

Från ägaren till båda TWH
i work with horses everyday and i have for the last 25+ years , and i have shown horses for the last 25+ years , and i even teach children how to ride .. and sorry but different breeds of horses are .. oh wow .. different!

:love:SPÄNNANDE jag blir bebis sjuk nu :d
Några bilder någonstans på blivande föräldrar ?

Jag tycker du verkar ha valt noga och på det bästa sättet ,utgått ifrån ditt sto ,det är ju där man ska börja inte med hingsten :angel:

Jag är nog mer rädd för inavel än för bred hals ,då det kan ge större skador på avkommorna .
Är det olika typ av araber som ger bred hals eller väldigt mejslat huvud ?
Typ arabisk arab eller polsk ,rysk, norsk ,what ever :rofl:
(glömde vilka land de är ifrån )

carrohobuck6.jpg
(det är min ridpålle :D)
Han har rejäl hals ,men det går inte säga om det slår igenom mycket på hans avkommor .då det är alla sorter numera :angel:

Det kan vara ett sto med fin hals ansättning ,sedan tittar du i stamtavlan något led bakåt så ser du att där finns det en häst som lämnar mycket grova halsar då blir det nästan 95 % en sådan hals .
Har du kanske ett sto med bred hals och inte finner det i stammen bakåt (så mycket du nu kan veta om det ) ,kan du få en mycket bra hals ändå , det beror på individen till en viss del ,men en stor del på stammen längre bak också
hingstar har ju oftare en rejäl hals av naturen så svårt att veta vilket som är pga det eller arv .
Så att de får ofta ned bedömning på att de är bredspåriga och har bred hals är inte alltid korrekt ,det har sina naturliga orsaker :cool:

klart jag har bilder!
hingsten, foto pamela moell!

peppe072web.jpg

min märr har jag inga riktigt bra bilder på... denna är tagen för ett år sen.

Djuren173.jpg

slma2251.jpg

hon var ju bara 3 då och är ju nu och det har hänt en hel del med kroppen sen dess! men du får en ide om hur hon ser ut iaf. Hon är min absoluta favorit häst :love:

jag menade brett ansatt hals, och som du ser på bilderna så är det inget man direkt ser, men hingsten i fråga som jag valde kompleterar henne perfekt, mkt kort stark rygg, bra halsansättning, och lång hals! till det har han bra ben och trevliga rörelser, han har även korta kotor och det ville jag gärna ha!

Jag kanske översatte hans ord lite fel :) han nämnde inte någon ställning hit och dit på hans hästars svansar.
han besparade mej inte en enda detalj i hur han behandlade/at sina hästar

TWH ,Frisern ,Araben är alla vackra/bra/fin/snygga hästar var för sej :love:
Men de behöver inte mixas .

de kanske behöver uppfödare som kan styra upp en planerad avel istället för att de tar ston och hingstar till korsningsavel och lämnar den rena rasen till sitt öde .

kan vi få höra mer om din erfarenhet om avel med dessa båda raser ?
För man ska kunna förklara vad som gör den korsningen bättre än orginalet för oss som inte tycker det ,när man säger som du gör ?

Och välkommen till tråden :angel:

där håller jag inte med dig...

det finns så jävla mkt skit araber så det inte är sant! jag själv kollade efter ett arabsto att köpa och kollade rätt länge, hittade inget som var intressant och tillslut köpte jag ett sto som inte alls var det jag skulle ha, men hade en bra grundbyggnad, men man kände revbenen på ryggen på henne, så det var inte mkt kött på hästen.

så att det finns många bra araber håller jag inte med om, det är sällan jag ser bra araber om jag ska vara ärlig. Hade jag inte varit arabfrälst sen många år så hade jag gett upp och bytt ras för länge sen!
Att det finns många skitaraber också håller jag absolut med om. Jag kan tänka mig att det till stor del beror på att var och varannan stoägare också har en egen medioker hingst som används till de egna stona. Det vattnar ju ur rasen en del tyvärr.

Mina ston är inga "hemmabyggen" - båda är efter välkända hingstar som lämnat framgångsrika avkommor men det kan hända att du inte riktigt gillar dom för ingen av dom är supertypad... och båda är polska ;)

Vad det gäller användbarheten så är det ganska svårt att meritera en häst som är drygt 1.50. Mitt sto El Witesse är ett bra exempel på det - hon hoppar hus... i förhållande till sin storlek, vilket hjälper föga eftersom hon måste tävla mot hästar som är så himla mycket högre och då givetvis inte har en chans... Jag är själv inte speciellt hoppintresserad utan köpte henne för dressyr och där är hon helt underbar - Känslig och lyhörd, väldigt lätt för samling och mycket bra gång... Inte i form nu givetvis eftersom hon går i avel men jag vet i alla fall vad hon går för.

Har inga uppställda bilder på El Witesse men här är ett par bilder i alla fall. Hon är e. Eldorado u. Woigana ue. Mirex.

TessanochCashmere3.jpg

Jo hon ÄÄÄÄLSKAR att showa! :D

ElWitesse1.jpg

Wielka Dunja med dräktighetsmagen :D - e.Orkan u. Wielka Danata ue. Danser.

Dunja4.jpg

:love: Snygging
den halsen är ju inget emot mina pållar :o men vi har ju så olika raser ;)
Kan det bli en fux bebis :p

Och du verkar har tänkt igenom för och nackdelar väldigt noga .:idea:

Får hoppas mamma och pappa är bra på dressyr då ,så är ju förutsättningarna bättre ,och att det blir ett bra föl när du nu skurit din hingst;)

mamman är tävlad tom LA dressyr och LB hoppning med vinster inom ponny.
men sen va hon ståendes i flera år, vi köpte henne, satte igång henne, tävlade henne bland storhästar i ett par månader tom LA med vinst. detta på totalt ett halvår från det att hoin varit avställd. Då va hon 19 år gammal och inte helt i form men presterade mkt bra. så hon är det absolut inget fel på som tur är.

hingsten (ja nu valack) är visad i holland med bra bedömning och reds in som 5 åring, tävlade inom 1 år tom 70% ritter i LB med vinster. Sen har vi ej hunnit komma längre, men förutsättningarna har han ju.

så båda individerna är bra prestationsmässigt, temperamentmässigt.

sen kan avkomman bli hur som helst, det vet man ju inte. Men jag har iaf en fördel iochmed att jag känner båda föräldrarna.

Senast ändrad av en moderator:

För att återgå till trådens ursprungsämne så måste jag säga att frieser och arab är en av de trevligaste korsningar jag sett och det är roligt att se att någon som vet ett och annat om avel har börjat ta fram denna korsning i Sverige.
Alltid trevligt att höra sådant! Tack!:laugh:

:love: Helt underbara ston :) gillar din bruna dam :d
Är ju svag för brunisar :cool:
sedan om de är polska ryska eller what ever spelar mindre roll för en sån som mej
Jag håller fullständigt med dej att det kan vara svårt att meritera någon i fel storleks klass .
Men desto roligare är det när någon liten skit lyckas slå de större :banana:

gammelsto här hemma har aldrig tävlat men fått 10 fölisar hon är 135 cm
A-premierad på sina avkommors resultat
hon hoppade hinder på 130 cm på träning för ingen trodde på mej :devil:
inte kunde min rulta hoppa bättre än de som var ute på tävlingsbanorna, tji fick dom :angel:
Har ägt flera ston som varit uppe i MSV hoppning bla Sandvångens Albertina som jag tog mitt buke namn ifrån en gång i tiden Smedhults Glady .
mfl men inte tusan hoppar jag mer än stock i skogen nu för tiden
Höll på att fara all världens väg här i höstas när hingsten hoppade ssssssssssssssssssssssååååååååååååååååååååååå långt :rofl:

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte ytterligare en diskussion liknande "jag har rätt - du har fel" skulle tillföra denna tråden något?

Jag har full förståelse för att en New forest uppfödare inte kan se tjusningen med denna korsningen men jag sysslar med en annan typ av hästar och inriktning och där ger denna korsningen mig det jag vill ha ut av en häst.

jag har ridit en c ponny som tävlade dom höga klasserna inom ponny, va bla i göteborg horse show för mååånga års sen. hon va korsning islandshäst och russ.

Jag tycker också det varit enklare med egen hingst ,jag kan se hans brister och fördelar också .
så jag köpte det sista stoet så det skulle passa till honom ;)
Men fölet blev en överraskning ändå :love:

Ut kom en NF :eek: hehe skojar bara
En fux som blev brun . är spännade att se vad det blir av honom .
dressyr var väl tanken från början .
Får hem busen om någon vecka då ska vi ut i skogen :) då ser man mer vad de har talang för tar med fölen som handhästar ,det brukar jag ha igen senare när de ska ridas in .

Jag tycker att du är ute och lullar på de små troll hästarna

runt omkring mej bor isisar shettisar nordsvenskar welsh vbl arab hbl ardenner quarter paint mfl
de sysslar med skogsbruk,skogsmulle, sällskapspålle ,western,körning , dressyr hoppning ,fälttävlan ,utställning ,avel osv
och nog tusan är jag där och beundrar deras föl ,hör hur de avlar
undrar och frågar varför de gör på ett visst sätt .
Jag har lärt mej väldigt mycket utav av dom vilken ras de än har ,vad de än har för mål ,för vi håller på med hästar !!! :bow:
Det konstiga är väl att vi inte korsar våra pållar :)
med så många bra hästar runt omkring hade vi kunnat fixa en alldeles egen ras .:banana:

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka