Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

skulle rek o börja rida in nu o inte på hösten...hästarna brukar ju tända till lite extra på hösten så det är skönt o fått det gjort när dom är lite dåsiga av värmen.

hoppas du hittar ngn som kan hjälpa dig!

Mmm jo jag håller med. Och sen vill man ju helst inte få hem henne för att fortsätta inridningen när det är halt, hårt och kallt...

Nu har jag faktiskt fått tag på beridare som kan ta emot Chantilly!:laugh: Det känns väldigt bra för den här tjejen känner jag väl till och vet att hon är jätteduktig. Så i maj någon gång blir det till att skicka iväg damen...

Här kommer några bilder till på madame:

DSC_0016m.jpg

DSC_0030m.jpg

DSC_0101m.jpg

DSC_0009.jpg

verkar som hon vet om att hon är snygg :D
hon är väldigt vacker! ska bli spännande o se henne med ryttare sen.
Undrar om min blir lik henne, eller om han blir grövre.
tåls att se :-)

Stilett - jo nog vet hon om att hon är snygg. Ingen falsk blygsamhet här inte... Det är "kolla på mig!" hela dagarna.:D

Jazze - det blir samma som tog sig an Cora. Hoppas hon slipper några långvariga men efter den här gången...:crazy:

Tack - både Caballus och Bright sara! Jag har själv svårt att se mig mätt på henne. Jag gratulerar mig själv varje dag för att jag gjorde slag i saken och satsade på den kombinationen..:p

Hennes ettåriga helsyster ser också ut att bli lika bra och nu väntar jag med spänning på nästa helsyskon som kommer om drygt en månad. Har beställt betäckning i år igen med samma hingst och kommer nog fortsätta med den kombinationen så länge hingsten skjuter skarpt - han börjar ju bli lite till åren nu Melle så man vet aldrig hur länge det funkar. Men än så länge är han lika pigg och vacker som vilken sjuåring som helst, trots sina 22 år. Peppar, peppar...

Oj Oj OJ,,,personligen är jag inte så förtjust i Araber men den här tjejen var riktigt tjusig:love::love::love:....I LIKE...mvh c.

Här kommer några dagsfärska bilder på Cashmere, 1 år snart! Denna tjejen är för ni som inte redan vet Malinj´s Chantillys lillasyster!
MsgAttCashmere4.jpg
,
cashmere5.jpg
,
Cashmere3.jpg
,
MsgAttcashmere2.jpg

Cashmere gjorde oss väldigt stolta idag:love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör ett helt nytt försök då!:o
Cashmere igen....
DSC_0005.jpg
DSC_0073.jpg
DSC_0052.jpg
DSC_0041.jpg

Hoppas det syns lite bättre nu! Jag ÄR skitkass på detta:D

mmm, hon är ju sååå tacksam när din kamera kommer fram, precis som storasyster:d Jag är så himla kär:love:

Nej använd du en stor PRE-hingst i stället! Den korsningen är väl beprövad och bli mycket bra! Arab & frieser låter för mej att korsa två raser med samma svagheter...

Du, för det första har inte frieser bara svagheter såsom p.r.e hästar med inte har. De har minst lika många. För det andra så är korsningen med arab och frieser jättebra, det har bildat en egen ras. Arabofriesern. Kan inte mycket om den men tror det är 25% arab eller 50% men i alla fall, det är en perfekt korsning.

Men arab/pre är väl en ras om jag inte är helt ute och cyklar(hispanoarab?). Däremot förstår jag inte korsningen arab/friser.

Arb plus frieser är den nya europeiska rasen arabofrieser.

därför att om man korsar två raser så måste det väl vara för att just den mixen är bättre än något som redan finns eller hur? Det är ju därför man korsade hästar just förr för att få fram bättre individer, det är det som jag tycker har spårat ur lite på senare år, precis allt ska korsas, den fulaste häst jag sett var en arab/islandshäst

Ingen häst är ful men okej den mindre snygga jag har sett är dessa halvblod (svenska varmblod osm man nuförtiden, suck, måste säja)

Ett par nya bilder till på ArabFriesertjejen Cashmere;)

DSC_0018.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0004.jpg

Du, för det första har inte frieser bara svagheter såsom p.r.e hästar med inte har. De har minst lika många. För det andra så är korsningen med arab och frieser jättebra, det har bildat en egen ras. Arabofriesern. Kan inte mycket om den men tror det är 25% arab eller 50% men i alla fall, det är en perfekt korsning.

Fast bara för att man avlat fram en egen "ras" innebär det inte att det behöver vara bra hästar : ) beror väl främst på användningsområdet ur mänskilg aspekt isåfall : )

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka