Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Fast bara för att man avlat fram en egen "ras" innebär det inte att det behöver vara bra hästar : ) beror väl främst på användningsområdet ur mänskilg aspekt isåfall : )

Och det behöver ju inte heller betyda dåliga hästar heller.:D

K.L

Puttar lite!

Stilett, skulle vara kul o se lite nya bilder på din söte lille buskille Armani:d
Går allt bra med honom?

MVH
Anneli/Jazze

Hej,
funderar på att betäcka mitt fyraåriga arabsto (152 cm) med en ganska rejäl frieserhingst på 167 cm. Men jag oroar mig för skillnaden i grovlek, snarare än skillnaden i höjd. Jag vet att det sägs att fölet anpassas efter mammans storlek och att frieserföl brukar vara små vid födseln - men jag oroar mig ändå, särskilt med tanke på att det är en förstfölerska.
Är det någon med erfarenhet av litet sto/stor hingst som har lust att komma med lite input, så vore jag tacksam. Jag vill absolut inte utsätta stoet för obetänkta risker. En godkänd frieserhingst (170 cm) tar emot stamboksförda ston av annan ras från 145 cm, och en annan (166) tar emot ston från 150 cm.
Tack på förhand

Hade personligen inte betäckt dessa två raser.
Inte någon jätte erfarenhet inom avel men hade betäckt med en welsh cob hingst eller en welsh part bred.
Ligger ju en del arab i welshen.
Varför inte betäcka så du får en renrasig avkomma istället med fullblodsaraben ELCatero, 155 hög, rätt grov för att vara arab inte den för nätta typen.
Har en avkomma efter honom och jag är väldigt nöjd, han är även godkänd inom halvblodsavlen.
Finns en del snygga arabhingstar, som också är lite större och maffigare.
Har även en snygging i närheten där ja bor . arab han också 155 ca, bra steg och hopptävlas en del.
Lycka till:)

Hej,
funderar på att betäcka mitt fyraåriga arabsto (152 cm) med en ganska rejäl frieserhingst på 167 cm. Men jag oroar mig för skillnaden i grovlek, snarare än skillnaden i höjd. Jag vet att det sägs att fölet anpassas efter mammans storlek och att frieserföl brukar vara små vid födseln - men jag oroar mig ändå, särskilt med tanke på att det är en förstfölerska.
Är det någon med erfarenhet av litet sto/stor hingst som har lust att komma med lite input, så vore jag tacksam. Jag vill absolut inte utsätta stoet för obetänkta risker. En godkänd frieserhingst (170 cm) tar emot stamboksförda ston av annan ras från 145 cm, och en annan (166) tar emot ston från 150 cm.
Tack på förhand

Sen beror det ju helt på också vad du ska ha hästen till, vet du det??:)

Hej alla glada!:)
Idag ska det firas! Min lilla ArabFriesertjej Cashmere fyller 1 år idag!:love:
Blir en extra morot till sötapötan:d
Hurra hurra!

DSC_0052.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0002.jpg

Senast ändrad av en moderator:

hejhej...ja nu har jag inte tagit bilder på ett tag...får försöka borsta upp honom lite och fota en solig dag! han bärjar bli skitläcker! jättefin hållning med hög hals,,långa fina ben, ädel huvud...helt perfekt :love:

Ja nu får du bannemig lägga in lite bilder på den lille snart Stilett! Skärpning!;)

Hovslagaren var här idag och passade på att pendla Tessan. Han påstod att han aldrig någonsin haft fel vid pendling och stämmer det så får vi vår första arab/frieserhingst här i stallet om några veckor. Fast det var i och för sig vad jag trodde redan innan. Sannolikheten säger att det borde vara så efter alla tjejer.:D

Jazze: Tänk att det var ett helt år sedan vi utförde vår sätta-igång-fölning-ritual, varsin brassestol utanför öppen stalldörr, varsin filt och ett glas vin. Å det funkar varje gång! Fast vinet hann vi inte ens smutta på sist förstås och två fölningar kom igång på samma ritual. Shit vilken kraft vi gamla häxor har!...:eek::D

Hehehehe.......:devil: Vi gör om det till den lille? Kommer till världen;)
Vi får väl se om Hovis har rätt:grin: Jag var ju helt övertygad om att min skulle vara en kille ju....vi får väl se:D

åååhh vad härligt det där lät MalinJ, själv får jag fint vaka ute i stallet helt själv då alla andra familjemedlemmar tydligen inte kan vara utan en god natts sömn :grin:

förhoppningsvis så föds det inatt ett alldeles underbart frieser/arabföl, alla tecknen pekar ditåt men man vet aldrig :D

håll tummarna för oss :D

Håller tummar här allt vad jag orkar Minna! Jag är jätteavundsjuk, längtar såå efter en ny liten bebis. Fast så ruggigt som det är just nu så gör det inget att det är några veckor kvar - kallt rödvin är ju inget vidare heller ;)

Mmm joo, våra fölningskvällar har varit mysiga. Fast jag skrev inget om alla dom nätter innan det varit dags som jag sovit - eller rättare sagt försökt sova i stallet - ensam. Varenda ljud från stoet får en på helspänn, hon stönar och stånkar, snor runt i boxen, lägger sig, ställer sig igen, det blir kallare för varje timma och sen börjar fåglarna kvittra och tjattra, ingen sömn alls. Totalt zombietillstånd efter några dygn...:crazy:

Så har det varit varje gång och sen bestämmer Jazze och jag att hon ska hålla mig sällskap en natt och vi gör det lite mysigt och sätter oss utanför stalldörren på kvällen. Och då jäklar går det undan! När Chantilly föddes hann vi inte ens in genom dörren förrän hon var ute!:p:D

Islandshäst passar verkligen inte att korsa med någon annan ras!!Där sprack ditt koncept totalt! Vad säger man:kasta inte sten i glashus!
MVH från Ylva(ägare av frieser och islandshäst)

nej :( hon hade karftiga förvärkar och mjölken droppade men ingen bäbis. blev inge många timmars sömn inatt så man känner sig lite sliten :crazy:

men ikväll blir det hoppas jag :)

Är det inte så att om man vill korsa frieser med annan ras måste man använda sig av en icke-godkänd frieserhingst eftersom de godkända ej får korsas för att inte späda ut blodet?
Har läst det flera gånger...

Korsningen arab/frieser tilltalar mig inte alls, tycker folk sysslar alldeles för mycket med hemmabyggen idag, har sett X antal skräckexempel. Man måste faktiskt inte experimentera hemma, man kan köpa en häst också som stämmer in på ens krav...

Snygg press bild:)

Senast ändrad av en moderator:

Smaken är som baken och korsningen arab/frieser tilltalar inte alla, men många. Personligen kan jag säga att det inte finns någon ras som stämmer in helt på mina önskemål och jag föder därför upp arab/friesers som för mig är drömhästen. Köparna till mina föl är av samma åsikt - alla är nöjda och glada. :D

Uppgifterna om att man måste använda icke-godkänd frieserhingst stämmer inte. Jag har enbart använt godkänd hingst.

nej :( hon hade karftiga förvärkar och mjölken droppade men ingen bäbis. blev inge många timmars sömn inatt så man känner sig lite sliten :crazy:

men ikväll blir det hoppas jag :)
Jag häller upp ett glas vin här hemma ikväll, virar in mig i en filt å och sen svär jag min magiska fölningsramsa så får vi se om det hjälper!

Ramsan brukar låta ungefär så här: "Stå där då och knip, din envisa gamla märr - jag bryr mig inte!" ;):D

Ohhh såå kul med ett litet nytt knytte! Vad spännande! hoppas att det blir inatt! Hade jag inte jobbat så hade jag genast kommit och hållt dig sällskap...
Det är ju som sagt då det händer;)
Men jag är med ER i tankarna! Lycka till Minna med den nya Olofssonbebisen!:love:
Vi får ta det där glas vinet en annan gång:d

MVH
Anneli/Jazze

nu uppdaterar jag med 3 nya bilder på min frieser/arab.
inte världens bästa bilder men han va inte på fotohumör.

22.jpg

27.jpg

29.jpg

:love:Gudars:d Han är ju helt bedårande, så jäkla söt ju! han ser så charmig ut, kan tro han kommer att spela på det i framtiden;)

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka