Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 495
  • Visningar Visningar 84 876
Sv: Arabsto - frieserhingst

Hej Minna! Har det kommit nån bäbis? Är sååå nyfiken!

javisst!! i fredags kockan 19 kikade det ut en "liten" svart hingst med vit hov vänster bak :)

alldeles nykläckt

Ella20090508010.jpg

2 dagar gammal

SSL11727.jpg

4 dagar och airborn :)

Fletfdd20090508hr4dagar013.jpg

gostajm!

Fletfdd20090508hr4dagar037.jpg

stoet inte släppte efterbörden så veterinären var tvungen att komma ut fredag natt och lördag mitt på dagen, hon släppte äntligen efterbörden klockan 14 på lördagenefter 4 doser partoxin. hon har haft lite feber nu i två dagar men förövrigt mår hon bra som tur är :) som TUR är så har fölet mått bra hela tiden.

nu är det ju dock så att arablodet faktiskt blandades in på frieserhästarna för att få en modern modell på dom...så att blanda in arab med frieser är inte direkt ngt som är ovanligt.
.

Nu är det så att (jag håller med om att avla freiser och arab) friesern är från början en blandning av arab och kallblod. För si så där en tusen år sedan när tempelriddarna började sin korståg ned åt Palestina började man avla/korsa sina små kompakta kallblod med araberna för att få fram den ultimata strids-hästen. (hingstar) Sen av naturliga skäl så följde sedan korsningen med tillbaka till europa och norden. senare så vart den korsningen en arbetshäst och lite annat blandades in i generna. Och nu är ju friesern vad den är i dag som alla vet.

Men tanken att avla en frieser med en arab är ur genetiskt ursprung helt korrekt. Även korsa kallblod och frieser.

Lycka till! I love it.

Senast ändrad av en moderator:

:love:Men STORT GRATTIS:d
Skönt att det gick bra till slut!
En sån härlig fining:love: Tar du med underverket till Noby?

gud så vacker. grattis!

blir bara mer o mer övertygad om denna korsning :D

Men vilken fin en!
Jag kan passa på att fråga lite försynt om jag möjligen kan få komma och fota lite sommarbilder någon dag? :) De från i vintras blev ju inte särskilt bra, tyvärr.
/Sofia i Boan

hej Sofia!! självklart kan du komma och fota, det är bara kul :)

Jazze: jag kommer inte ta med Ella och fölet då jag ska ha med min hingst och mammas friesersto i år. ska du dit??

Hej Minna! Ja, klart jag ska dit! Men tar inte med Cashmere iår. kanske nästa år när hon är 2 år. Får se hur jag gör!
Men Malin ska dit med sitt blivande föl så jag hakar på där! Kommer ju snart;)
Lite synd att inte lilleman:d ska med, hade varit såå kul o se han live ju! Men förstår att det räcker o åka med 2, du har väl en bit att köra? Ska bli kul o ses!
MVH Anneli/ Jazze

Nu har det fötts ett nytt litet arab/frieserföl! Arabstoet Wielka Dunja som jag sålde till Umeå för ett tag sedan har fått ett litet stoföl efter frieserhingsten Melle. Hoppas jag får några bilder skickade till mig så jag kan visa upp det lilla underverket här i tråden.:bump::bump:

Vaaa kul!:) Hoppas på bilder av lilltjejen, såg ju bara lilla huvudet på henne på bilden du mms:ade..Men hon såg ut lite som storasyster Cacharelle:d
Hälsa Grattis till matte:bump:

Här är hon! Snabb och smidig födsel som attan! Jag var inte ens säker på att det var på gång förrän stoet lade sig ner (fast jag satt inne i boxen) - då gick vattnet, hovarna blev synliga och sen var det klart på några minuter!

En riktig liten godbit som jag tror blir skimmel fast jag är inte helt hundra för hon har inga synliga vita hårstrån runt ögonen som alla mina tidigare skimlar haft redan vid födseln.

I övrigt är hon väldigt lik sina helsyskon - känns lite som att få samma föl om och om igen! Fast det gör ju inget när dom blir bra... ;):D

DSC_0063b.jpg

DSC_0060.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0079-1.jpg

:love::love:
Jag kom ju efter en liten nappie på drygt 1 tim. tillbaka och fick se denna nykläckta underbara lilla söta:d o blöta lilla....underverk:love: Jag är sååå kär!!
Håller med Stilett, blir sååå jäkla bra denna kombinationen!
Grattis Malin till rätta tänket:bow Vill se flera! Kram

grattis till lilla skönheten! ett stoföl igen...:D

Tack!:D

Nu är hon fyra dagar och det är inte klokt egentligen vad fort dom ändras... Första dagen är dom mest bara ben, knotor och öron men sen bara några dygn senare har dom "vecklat ut" sig, rundat till sig och fått en helt annan hållning. Ska ta en ny fotoräd i hagen någon dag snart när det är soligt och fint.

Den här lilla damen blir en tuffing - det märker man redan nu. Mycket kaxigare än tjejerna från förra året - mer som Chantilly var. Och heter man hertiginna (Duchesse) måste man väl ta för sig antar jag:angel:... Fast precis som allihop tidigare är hon också väldigt sällskaplig och mysig.

Jamen visst är det konstigt att jag bara får ston hela tiden? Absolut ingen nackdel men... bara så märkligt!

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka