Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

En riktig skönhet! Hur går det med inridningen av din äldsta?

kastar in bilderna på min frieser/arab korsning född mars-09.

1.jpg

7.jpg

10.jpg

Å vad fin han är! Å knoppad å allt! :D Han ser så vuxen ut också, men det är klart, han är ju ett par månader äldre än Duchesse.

Ehum... jo inridningen har väl legat lite på is kan man säga. :crazy: Hon har gått på sommarbete och stallades inte in förrän nu i natt faktiskt så det har fått vara nu över sommaren eftersom det inte blev av att vi kom igång innan utsläppet. Det är ingen brådska heller känner jag - visserligen ser hon väldigt färdig ut i kroppen men hon är inte direkt "övermogen" i skallen. ;)

Hej,
funderar på att betäcka mitt fyraåriga arabsto (152 cm) med en ganska rejäl frieserhingst på 167 cm. Men jag oroar mig för skillnaden i grovlek, snarare än skillnaden i höjd. Jag vet att det sägs att fölet anpassas efter mammans storlek och att frieserföl brukar vara små vid födseln - men jag oroar mig ändå, särskilt med tanke på att det är en förstfölerska.
Är det någon med erfarenhet av litet sto/stor hingst som har lust att komma med lite input, så vore jag tacksam. Jag vill absolut inte utsätta stoet för obetänkta risker. En godkänd frieserhingst (170 cm) tar emot stamboksförda ston av annan ras från 145 cm, och en annan (166) tar emot ston från 150 cm.
Tack på förhand

Kör på du !
Min Veterinär Hans Kindahl som är en av sveriges ledande inom avel säjer att fostret anpassar sej efter mammans mage.
Och detta stämmer!
Mitt sto -Tinker 142cm + Belgisk ardenner på +160cm = underbar fölis som föddes helt utan komplikationer alls.
Han är 1år i dag och fortfarande jättefin o växer bra , rak o fin i alla leder osv.

Ojsan vad liten sötepojk har växt över sommaren! Har du mätt honom?
Vad fin du har gjort honom i manen:) Ser ut o bli stor kille;)

varför inte köpa en sådan häst du vill ha istället för att försöka avla fram något misslyckat? Lika raser ska korsas tycker jag, hur snyggt är det om hästen får en arabsvans med kraftiga ben och litet huvud?

:bow::bow::bow:

Du gör det förmodligen lättare för dig själv om du köper en färdig sådan drömhäst istället. Det finns många sådana hästar ute på marknaden. Se dig om.

*kl*

MalinJ & __Stilett__: Helt underbara fölisar! :love:

MalinJ: Din äldre dam har en så härlig utstrålning! :love:

hon är otroligt fin.

här kommer lite nytagna bilder på min frieser/arab Cooper. han är 1 år och ska snart flytta till sin nya ägare Andrea 18 år som bor i Tierp.

Cooper85.jpg

Cooper124.jpg

Cooper162.jpg

Cooper285.jpg

Cooper41.jpg

här kommer en till bild som är lite äldre, den är tagen när han gick på hingstbete i somras. nån som vet vad det är för konstig avlång vårta han har under magen? den kommer och går. jättekonstigt.... :o

untitled.jpg

Ja jäklar vilken vårta!:o Hade precis veterinären här och sprutade in nån skit i en ink som satt lite dumt till vid ögat på min arabvalack. Den ska visst trilla bort efter några sådana behandlingar. Det kanske vore värt att pröva? ;)

Han är så fin killen och nya ägaren verkade verkligen störtförälskad i honom! Skönt när det blir så rätt!

Får förresten gratulera till dom fantastiska premieringsresultaten på dina friesers! :laugh: Eller din och din mammas... var det va? Hur som helst - jättekul!

ja det lä jag prova ;)

det känns så himla bra med nya ägaren, det är hennes första egna häst så han kommer nog bli riktigt bortskämd :) som tur är så har jag med i kontraktet att dom regelbundet måste träna för en NH-instruktör, det gör att jag kan slappna av lite grann. det är så himla viktigt att man snackar samma språk som sin häst, speciellt om man ska skämma bort dom. :)

tack så mycket!! kändes för jäkla bra att Olofsson äntligen klarade av pärsen utan att tappa sin elastisitet i skritten. sen att han galopperade runt som en idiot och inte visade upp sin awesome ökade trav det var väl inte så mycket att göra åt :)

har du börjat rida in Chantilly?? jag har ju också en 3 åring och jag har tänkt börja rida in henne lite nu i vinter och sen sälja henne till våren/sommaren. vill inte sälja henne som oinriden 3 åring då jag inte vill att hon ska bli inriden av folk som inte känner henne.

min 4 åring, Brego, är så himla härlig att rida. jobbar honom för tillfället i en låg form med mycket tempoväxlingar mella skritt och trav. han är så rolig att rida för han är så samarbetsvillig och duktig :)

kan fota lite när jag rider idag så får du se honom in action! ;)

f-n vad grinig jag känner mig idag! tar ut lite agressioner här på buke och BILDBOMBAR lite :D rider Brego 4 år.

_DSC0183.jpg

_DSC0233.jpg

_DSC0253.jpg

_DSC0302.jpg

_DSC0318.jpg

_DSC0343.jpg

Man MÅSTE bildbomba emellanåt! Varför ska man behöva välja när man har så mycket fint att visa? ;)

Åh dina ridbilder får mig att längta till den dag Chantilly kommit så långt (när det nu blir hrmm...) Jag jobbar för fullt med att få upp min egen ork till att börja med, för att sen kunna fixa unghästridning. Flåsar runt på arabvalacken här hemma, går på aerobics, käkar sådana där Alli-piller och står i för jag SKA komma i bättre form! Basta! ;)

Vad ligger dina på för mankhöjd? Jag börjar undra hur stor Chantilly har tänkt bli egentligen. Trodde hon skulle stanna på runt 1.58 men det var hon förbi redan för ett år sedan. Jag skulle inte bli ledsen om hon stannar nu.... och gärna krymper lite... :crazy:

jag har inte mätt nån av dom men jag tror Brego ligger på ca 155 cm och Arda är några centimeter högre. Olofsson är ju stor men Ella är ju bara 145 cm så dom blir nog runt 155-160 cm.

det är sjukt jobbigt att rida unghästar, vingliga och mycket egna ideer ibland :) men det är himla kul när dom är så samarbetsvilliga som Brego är.

Nu är det dags för lite aktivitet i den här tråden tycker jag :) Skulle träna min 3 (snart 4) åring Arda idag och kände att hon behövde springa av sig lite överskottsenergi innan. Detta är resultatet :) Klicka på bilden så öppnas filmen i ett nytt fönster.

Dytmer
[/URL][/IMG]

Hahaha, tror du gjorde ett klokt beslut där! ;):D Det är ju så gött å se dom när dom har så mycket som vill ut att dom nästan slår knut på sig själva! Fast man vill ju inte gärna sitta på i dom lägena...:crazy:

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka