Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Hahaha ja du har rätt - du ÄR ganska ensam i tråden! Hmmm vad ska vi göra åt detta?... Får försöka piska mig själv till att gå ut och fotografera helt enkelt. Ska erkänna att det inte känns lika roligt att fota nu på vintern. Hästarna är raggiga och dana, dåligt ljus, kallt om fingrarna, å det å det å det... :o;)

Men jag SKA. Måste få till lite nya bilder ändå för det börjar snart bli dags att köra vårannonsering... :D

Fiiin Cooper! :laugh: Är Andreah fortfarande lika överväldigande superdupernöjd?

På tal om det kom jag på att jag också har fått lite bilder på en av 08orna - Cacharel. Hon bor någonstans uppåt dina trakter nu Minna. Ska rota lite i min mailbox men jag återkommer! :D

Andreah är jättenöjd med Cooper men hon skrev och berättade att han har börjat bråka lite och lyssnar inte på henne. Ett av kraven vid försäljningen var att hon skulle träna regelbundet för en NH-instruktör men den hon brukar träna för har skadat sig. Cooper är en väldigt känslig häst (arabgener?) så det gäller att man inte "skriker" åt honom om du förstår hur jag menar, inte bokstavligt talat men på hästspråk. Tror det kan vara därför Andreah upplever det som att han inte lyssnar på henne :)

Cooper är väl också två år i år? Cacharels ägare har också berättat att Ella (som hon kallas) är inne i en period när hon testar lite vad hon kan komma undan med. Jag tycker det är ganska typiskt för den åldern. Visst testar dom en del även tidigare men brukar då ge sig ganska snabbt men just vid 1,5-2 år är det som om dom insett sin styrka - både den fysiska och psykiska. Som någon slags trotsålder... Vill jag inte lyfta bakhoven så gör jag inte det - basta!

Jag har också gett rådet till Ellas ägare att ta kontakt med en NH-tränare för även om det inte handlar om några stora saker är det viktigt att komma till rätta med det så fort som möjligt. Och är man inte van vid unghästar och har gosat och kelat och utvecklat något slags "kompisförhållande" med hästen är det lätt hänt att hästen tar över ledarskapet, vilket till slut kan bli riktigt obehagligt.

Här är i alla fall några bilder på Ella...

SANY0129.jpg

SANY0277.jpg

SANY0274.jpg

SANY0456.jpg

Vad stor hon blivit, och jättefin! Det är precis så som du säger, det blir för mycket gos och för lite regler :) Var bor Ella någonstans??

Haha, jag får nog backa lite och se över mina geografikunskaper. :crazy: Måste lära mig att allt ovanför Vättern faktiskt inte är granntrakter. :angel:

Hon bodde först i Stockholm men flyttade sen till Arvika (vilket jag konstaterade efter en koll på hitta.se inte är speciellt nära dig). Hade det varit Avesta så... men det var det visst inte. :o:D

Hallå! Jag får väl göra en insats för att hålla liv i tråden! Har tyvärr inga nya bilder, får hålla med Malin om att det behöver bli lite sol o blanka pälsar innan lusten att fota kommer. MÅSTE dessutom skaffa en bra kamera, det händer ju så mycket med unghästarna snart :banana:
Kul att få se bilder på Cooper o "Ella". Jag var ju riktigt sugen på Ella ett tag, följde annonserna med stort intresse!
Vet ni hur stora de är nu? Min Blekie är ca 153 cm i manken och några cm till bak. Hoppas på ca 160, vad tror ni det kan bli?

Håller med om att det är en liten trotsålder nu. Blekie är ganska foglig, men ibland tycker hon att hon vet bäst och kollar om jag också tycker det. Flyttar sig inte som hon brukar, utan tar ett trotsigt steg mot mig istället. Hon testar gränser i hagen också, flyttar på Charlie 22 år och Ambra 9 år. Ibland funkar det men plötsligt får de nog och hon får :devil:....Då springer hon därifrån med uppnosig min och låtsas att hon bara råkade komma i vägen en stund!

Jag var på en jättebra unghästkurs med Blekie i höstas. Fick lära mycket om kroppsspråk och förhållningsätt till hästen. Vi tränade i rundcorall (stavning?) och avslutade med lite grunder i tömkörning. Värt varenda öre!
Ha de gott i snöovädret!

Måste bara visa! Blekie för nästan precis ett år sedan när hon kom med lastbilen från Holland! Stackars liten, hon blev helt förskräckt när hon såg snö, och det var så haaalt:eek: (fast vi sandat) Hon kom tillsammans med en jättevacker vuxen frieser som stolt och lugnt klev av lastbilen, sen kom min lilla rädda stackare på vingliga ben....då undrade jag vad jag gett mig in på. Vi kunde inte komma nära henne i boxen, hon var så rädd att hon försökte hoppa över boxväggen.

30346684.jpg

Jag har förhandsgranskat och ser bilden, hoppas ni gör det också!!

Syns!
Stackars liten, inte lätt när det är halt.

Fotade Arda lite idag innan jag skulle träna henne, jag har nu hängt på henne tre gånger nu och hon är så himla duktig. När jag tränar henne från marken så är hon lättlärd och har lätt för sig. Frieserkorsningar is the best ;)

Minnas027.jpg

Minnas064.jpg

Minnas030.jpg

Haha ja frieserkorsning is the best Minna! Men frieser är bra också... OCH arab! :D Araben slår igenom mer på din Arda än vad det har gjort på dina grabbar. Skulle vara spännande att se om friesern blir tydligare på mina också om det blir hingst. Har ju inte fått en enda grabb sen jag började avla på arab/frieser...

5 tjejer på raken har han efterlämnat sig här den goe gamle Melle. Så visst borde det bli någon grabb i år? Inte för att jag är missnöjd med stoföl, det är ju det jag helst vill ha men det vore samtidigt kul att kunna jämföra lite...

Arda är väldigt fin, hon ser precis ut som jag hade hoppats att alla avkommorna skulle se ut :) Hon ser ut som en arab av rejäl typ med sin härliga hals och rejäla kropp. Hon har mycket lättare för sig i arbetet än vad Brego har och så har hon också lite mera "go" i sig. Jag kommer att låna ut den här härliga damen till en kompis till mig som också rider akademiskt men som haft oturen att äga två hästar som båda är så pass sjuka att hon inte kan träna dom. Så gör vi två flugor på smällen så att säga :)

Jag vill rida in henne innan jag lämnar iväg henne så jag har på kort tid suttit/hängt på henne tre gånger, 2 gånger så har jag ställt henne brevid en bänk och hängt mig över henne. Första gången så undrade hon vad jag höll på med men frieserkorsning som hon är så var andra gången som om hon inte gjort annat. I går så hade jag hjälp så Erika höll emot sadeln så hoppade jag upp från marken, Arda stod där helt lugn och bara väntade på sin belöning i form av lite mumsig fibergi musli :) Jag hoppade upp från båda hållen och hängde en bra stund. Nästa steg blir att sitta upp och ha någon longera henne med mig på ryggen, det ska bli kul :) Det är så givande att träna unga hästar som är så lättlärda som dom här frieser/arabkorsningarna är :)

det är så intressesant att se bilder på era korsningar! jag har ju aldrig sett sådan korsning (förutom min egen) så det är ju spännande o se hur det blir.

Här är dom nyaste på min kille...
(första gången med träns ute o det smakar konstigt tycker han..)
Han har superfin kropp med naturligt blank päls :-)

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Han ser jättefin ut, välbyggd och rejäl. Ska du ha honom kvar eller sälja honom? Var är han reggad?

Ja han ser riktigt trevlig ut å vad mörk han har blivit! Och knoppar och träns redan - jösses vad flitiga ni är med era ynglingar! Min 09-a har fortfarande bebisrosa grimma och ostyrig rufsfrisyr... ;):D

knoppar...blivande tennisbollar :D han har mycket man! så jag får väl passa på o knoppa medans jag kan :D

hehe..nejdå...min hanteras inte speciellt mkt heller, dom andra tar så mkt tid. Men han är så lätt. Han står snällt uppbunden på stallgången. Har haft sadel på ryggen 2 ggr (ej med sadelgjord...uatn bara lös på) och så viftar jag lite schabrak på ben o kropp ibland. Han kan lämnas helt ensam i stallet utan problem och kan även hanteras på stallgången när den andra hästen försvinner osv...så han är så duktig mentalt :laugh:

Förhoppningsvis ha honom kvar. Det är ju vad man vill och önskar när man har både mamman o pappan också...(känns svårt att splittra familjen så att säga....) men vi får se...Man ska orka hålla igång alla hästar också. Men det hade ju vart jättespännande o se vad det blir av honom! :laugh:

Han är reggad i svenska hästavelsförbundet. Jag bara tog ngt för att få ett pass på honom.

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka