Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Han är inte lika lång i kroppen utan påminner mer om Arda fast ändå inte :crazy:

Jag har tänkt skicka Dytmer på unghingstbete som jag gjorde med Cooper förra året, det gjorde gott för honom både psykiskt och fysiskt. Han var tjockast på betet, jag tror han åt upp maten för dom andra ;) Han är ju till salu (suck) men har inte annonserat mer än att det står på hemsidan. har så in i h****tes svårt att skiljas från min uppfödningar :(

Den där biten med att ha svårt att skiljas från dom känner jag igen alltför väl. :crazy: Men sen vill man ju inte sluta med avel heller... Det är ju SÅ mysigt varje gång ett nytt litet liv ser dagen ljus. :love:

Jag håller med. Det enda sättet jag kan trösta mig på är att jag ger en annan människa en möjlighet att få lära känna mina underbara bäbisar :)

Filmade Arda igår före och efter träning, hon är så häftig alltså. Släpper henne ALLTID innan för den där damen har mycket energi, så innan träning:

Dytmer
[/URL][/IMG]

Efter träning:

Dytmer
[/URL][/IMG]

Det roliga är att hon ALLTID sköter sig jättebra när jag tränar henne hur galen hon än varit innan :)

Hmmm... filmerna står bara och buffrar, går en liten stund och backar till noll igen... Men det yttepyttelilla jag såg var fint! :D

Nej nu funkar det! Såg hela fadderullan med arabtrumpetandet och svansen i luften! Gott tryck i traven oxå såg det ut som. Men Minna - du måste sluta filma från mitten av en liten volt! :O Man blir ju åksjuk varenda gång. Måste nog gå och lägga mig lite nu.. ;)

Senast ändrad:

Hahahahaha, jag förstår dig. Kan inte göra så mycket när hästarna inte vill springa på spåret utan runt en på en liten volt :S Jävla NH ;)

Kl på mig själv.

Här kommer en film på Dytmer Junior när han rockar loss i paddocken medan jag rider Brego :D Ps MalinJ, ingen risk för gratisfylla ;) Ds

Dytmer
[/URL][/IMG]

Inte minsta fylla och tur det - hade jag nog inte orkat med så här direkt efter helgen... ;)

Han är verkligen en "rocker" den lille JR! Det spritter i hela kroppen på honom. :D Är det täcket som gör det eller är han bara en sån buse?

Men Brego verkar ju oerhört cool som inte hakar på alls.

Brego är jätteduktig :) Jag märkte att han blev lite ofokuserad i ridningen men med tanke på att Dytmer sprang runt och var vild och tom sprang på oss ibland så skötte han sig jättebra.

Det är täcket som gör att han åmar och kråmar sig, han har inte haft täcke på sig sen han var föl. Han var jätteduktig när jag satte på honom det och en bra stund efter men sen kom han på att det kändes lite mysko :)

Jag tror tråden behöver lite nytt liv!
Idag har jag fotat min Frieserkorsning, lagom till två års dagen. Hon var synligt brunstig för första gången och hade en del humör, så det var inte så lätt att få till några snygga bilder!
Blekie-10041.jpg

24 mån
DSC00224-1-1.jpg

12 mån
Blekie-10062.jpg

Brunstig och frustrerad!
Blekie-10044.jpg

Blekie-10059-1.jpg

Oj, det blev visst lite bilder ändå....Håll till godo!

Vad fin hon är Lena! Hon ser ut som en smäcker frieser med runt och fint kors :) Jobbigt med brunsten bara, jag upplever att mina frieserhästar och frieserkorsningar har besvärliga brunster. Jag hoppas mitt friesersto blir bättre efter hon fått föl. Du får ta lite actionbilder sen så vi får se hur hon rör sig ;) Tack för att du kickade lite liv i tråden :O)

Här kommer en video på Dytmer Junior, jag satte fast honom utanför stallet och så blev han rädd för något. Här kommer mina gummirep till sin rätt :) (Obs! Detta filmades för över 1 månad sen, vi har numera vårväder :)

Dytmer
[/URL][/IMG]

Vad fin han är lille Dytmer! Vika funderingar han har på repet....smart med gummi så det håller och det måste ju minimera skaderisken.

Jag filmade lite idag, men det är svårt att se hur hon rör sig. Det var inte meningen att "longera" men hon behövde bli av med energi för att kunna fotas. Blekie rusar mest runt och vet inte vad hon ska göra av sina känslor, hon tom måttade en spark i riktning mot mig, vilket hon aldrig gjort förut. :devil:
Hoppas verkligen att kommande brunster blir lättare för henne. Hon skvätter och piper mot valacken och går emot tryck när jag ska flytta henne.

Vet inte om jag vågar lägga ut filmen här på Buke, det brukar bli så mycket åsikter om allt.....

Kul med lite bilder på Blekie, Lena! Hon börjar ju se riktigt vuxen ut nu damen! Verkar ha vuxit jämnt och proportionerligt. Har du mätt henne så du vet ungefär hur hög hon är?

Minna: Duktig han är lille Junior - ingen större explosion även om det var lite läskigt. Vilka bra gummirep, var har du fått tag på dom? Har han en lång "tofs" under sig, strax bakom frambenen? Tycker det ser ut så på filmen och Duchesse har precis det också så om man tittar framifrån mellan benen så ser hon lite... hmmm... oansat kvinnlig ut... om man säger så. :eek: Har aldrig sett det på någon häst förut så nu blev jag lite full i skratt när jag tyckte mig se det på din lille -09a också. :D

Minna: Duktig han är lille Junior - ingen större explosion även om det var lite läskigt. Vilka bra gummirep, var har du fått tag på dom? Har han en lång "tofs" under sig, strax bakom frambenen? Tycker det ser ut så på filmen och Duchesse har precis det också så om man tittar framifrån mellan benen så ser hon lite... hmmm... oansat kvinnlig ut... om man säger så. :eek: Har aldrig sett det på någon häst förut så nu blev jag lite full i skratt när jag tyckte mig se det på din lille -09a också. :D

:rofl: Han har världens tofs under magen, ser jättekul ut :) Kommer inte ihåg om jag haft så på nån av hans syskon men jag har för mig det.

Gummirepen har jag köpt på nätet (har pm:at dig), det otroligt viktigt när man använder dom att man inte har lädergrimma på hästen (den går sönder). Första gången hästen får känna på gummirepen så kan dom få panik för dom är inte van, jag brukar sätta ett grimskaft i ena änden första gången och slå den 2 varv i ringen (om man har en sån). Då kan man släppa efter och ge hästen en chans att lugna ner sig och hitta eftergiften. Det står jättebra info på deras sida :) Viktigt också första gångerna att fästa repet högt upp, det gör jag alltid när jag vänjer dom som föl men sen är jag inte så noga och det har gått bra.

Vad fin han är lille Dytmer! Vika funderingar han har på repet....smart med gummi så det håller och det måste ju minimera skaderisken.

Jag filmade lite idag, men det är svårt att se hur hon rör sig. Det var inte meningen att "longera" men hon behövde bli av med energi för att kunna fotas. Blekie rusar mest runt och vet inte vad hon ska göra av sina känslor, hon tom måttade en spark i riktning mot mig, vilket hon aldrig gjort förut. :devil:
Hoppas verkligen att kommande brunster blir lättare för henne. Hon skvätter och piper mot valacken och går emot tryck när jag ska flytta henne.

Vet inte om jag vågar lägga ut filmen här på Buke, det brukar bli så mycket åsikter om allt.....

Klart du ska lägga ut filmen!! Börjar någon att klaga så ignorerar vi den personen bara :) Det här med att måtta sparkar ska man ha överseende med, det gör nästan alla mina hästar när dom busar i paddocken och jag råkar vara i närheten. Det är nog inget personligt :)

Känner igen tofsen precis, fast jag tror Duchesses kanske satt lite längre fram. Ångrar att jag inte fotade den lilla "fuskmuffen" innan hon åkte. Särskilt framifrån såg det ju för roligt ut när man bara ser två ben med en tofs emellan. ;)

Vad fin han är Junior! Jag gillar verkligen hans huvud - uttrycksfullt och nätt fast ändå maskulint. :love:

Hallå igen! Jag får väl vara modig och lägga upp filmen. Som sagt, den gör henne inte rättvisa, men jag ska försöka med bättre film senare! Malin, du undrade hur hög hon är. Med tumstock och ridspö är hon ca 154 cm och några cm till bak.

Avmaskade henne igår och hon fick koliktendenser:eek: Troligen berodde det på "maskarnas dödskamp".....Förstår inte var all mask kommer ifrån. Hon har haft stora mängder spolmask varje gång hon blivit avmaskad, de andra i stallet har inget på träckprov eller synligt efter avmaskning. Hon ser heller inte angripen ut, bra i hull o blank o fin. Det slutade lyckligt i alla fall, idag är hon som vanligt:laugh:

Minna: Det är väl inte samma Junior på bilderna. Hänger nog inte med där riktigt....:angel:

PS: Idag har vi fått ett delikat problem. Vi har ett halvblod på foder e Bernstein. Vacker isabell född -01 med superpsyke. Ägaren ringde och undrade om vi ville ha ett föl efter henne, vi fick behålla det om vi valde hingst och betalade allt förstås. Vilken fråga....hur gör man....vad väljer man för hingst...:confused: Nästa brunst är i slutet av maj. Va svårt!! Råd?

Här kommer filmen i alla fall!

Blekies%20Album

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka