Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

du har inga Arabofrieser för du har fel % så kalla dom inget annat , det är det jag motsätter mej .

MEN HIMMEL!!!:eek::eek::eek:

HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA SÄGA DET? JAG HAR INGA ARABOFRIESERS, JAG HAR ARAB/FRIESERS OCH HAR ALDRIG PÅSTÅTT ANNAT!!

Här är jag! Det är jag som föder upp arab/friesers som nämnts ovan. Alla ni som ifrågarsätter den här kombinationen kanske ska läsa på lite mer??.. Det ÄR en välbeprövad korsning och också en egen godkänd ras - Arabofrieser. För att få kallas arabofrieser måste dom dock vara avlade på speciella linjer med max 25% arab. Själv avlar jag 50/50, vilket också är vanligt i många andra länder. Är på semester i Åre just nu och kan inte sitta beredd och diskutera så mycket men slänger in några bilder i alla fall.

Citerar mitt första inlägg i den här tråden för att ytterligare motbevisa anklagelser om att jag luras och säger att jag avlar renrasiga arabofriesers....

Det är alltid tråkigt att bli anklagad för att ljuga och luras. Och sysslar man med en verksamhet känns det inte speciellt okej att få ett rykte om sig att vara bedragare bara för att någon kommer med osanna påståenden.

Kan vara bra att tänka sig för innan man vräker ur sig sådant på ett öppet forum....

Jag tycker du skriver så klart och tydligt och har svårt
att förstå hur man kan läsa annat.
Lycka till med ditt avelsarbete.

Hur förbättras arabens och frieserns egenskaper genom korsning?

araben har god lungkapacitet.
friesern har inte lika god lungkapacitet som en arab.
man vill förbättra lungkapacitet hos en avkomma och förhoppningsvis få en uthållig avkomma. För min del får den gärna få en hel del egenskaper från friesern - fast mer uthållig som en arab. Och gärna ngt nättare än en renrasig frieser. Sen är avel avel..oavsett vad man gör så kan det gå bra eller dåligt.
spelar ingen roll om man valt en flyingehingst eller vad man nu väljer. Dom tråkigaste avkommorna jag sett och tävlat mot är e. Briar.

Inte heller jag har missat att det rör sig om 50-50 arab-frieser. Vilket jag personligen tycker är en bra blandning och bilderna på dina föl är jättefina.

Tråkigt att du har en så fördömande ton, Albertina. Det gör bara lite lite ont att vara glad.

Genomtänkt avel på friska djur tycker jag är positivt. Tråkigare då med den klassiska kommentaren: "Hon dög inte som ridhäst, så jag lät betäcka henne i stället." Tyvärr har jag hört många säga så. Sundhet och ridbarhet (eller körbarhet, för den som vill så) är ytterst viktiga faktorer, anser jag.

Jag tycker du skriver så klart och tydligt och har svårt
att förstå hur man kan läsa annat.
Lycka till med ditt avelsarbete.

Jag håller med dig Annika_L. Jag har följt hela tråden och jag har inga som helst problem med att förstå:

1. Att MalinJ:s hästar är arab/frieser och inte arabofrieser
2. Att MalinJ talat om att de är arab/frieser och inte arabofriesers

För övrigt har jag svårt att förstå varför en häst måste vara en bra tävlingshäst för att anses som en bra häst? Många stirrar dessutom blint på hoppning, dressyr och fälttävlan. Ska man vara så trångsynt finns det väldigt få bra tävlingshästar. Vad skulle då hända med tex arbetshästsraserna? Helt odugliga? Ämnen för utrotning? :confused:

Jamen vad skönt att ni andra har förstått det jag har skrivit i alla fall! :laugh: Jag har nog läst igenom mina egna inlägg åtta gånger eller så för att försöka förstå vad som är oklart. :o

Verkar vara sluthugget nu i alla fall så det kanske finns någon mer som läst igenom mina inlägg igen. Frid å fröjd! :D:p

Genomtänkt avel på friska djur tycker jag är positivt. Tråkigare då med den klassiska kommentaren: "Hon dög inte som ridhäst, så jag lät betäcka henne i stället." Tyvärr har jag hört många säga så. Sundhet och ridbarhet (eller körbarhet, för den som vill så) är ytterst viktiga faktorer, anser jag.
Javisst är det trist med det "avelsmålet" likväl med "grannens hingst" osv.
Jag blir glad över att läsa om en genomtänkt målmedveten avel.
Det är ljuvliga toner å vilken hästras, korsning det än gäller.

citterar dej själv
Det ÄR en välbeprövad korsning och också en egen godkänd ras - Arabofrieser.
Varför inte helt utelämna uppgifter om arabofrieser i samma andetag du nämner din korsning då .
både i dina annonser på internet och i de svar du givit här på BUKE nämner du dessa arabofriser som en anledning med dina korsningar samtidigt som du talar om att de är inte bra så jag gör min egen korsning 50/50 istället .
Så du talar emot dej själv .

Senast ändrad:

Hehehe... Det här blir ju bara roligare och roligare! :D

Precis det du citerar är ryckt ur ett sammanhang där jag också förklarar vad som krävs för att dom ska få kallas arabofrieser och där jag samtidigt berättar att jag avlar på ett annat sätt....

Här är återigen hela inlägget:

"Här är jag! Det är jag som föder upp arab/friesers som nämnts ovan. Alla ni som ifrågarsätter den här kombinationen kanske ska läsa på lite mer??.. Det ÄR en välbeprövad korsning och också en egen godkänd ras - Arabofrieser. För att få kallas arabofrieser måste dom dock vara avlade på speciella linjer med max 25% arab. Själv avlar jag 50/50, vilket också är vanligt i många andra länder. Är på semester i Åre just nu och kan inte sitta beredd och diskutera så mycket men slänger in några bilder i alla fall."

Kanske är dags att ge upp din smutskastning nu Albertina?

citterar dej själv
Det ÄR en välbeprövad korsning och också en egen godkänd ras - Arabofrieser.
Varför inte helt utelämna uppgifter om arabofrieser i samma andetag du nämner din korsning då .
både i dina annonser på internet och i de svar du givit här på BUKE nämner du dessa arabofriser som en anledning med dina korsningar samtidigt som du talar om att de är inte bra så jag gör min egen korsning 50/50 istället .
Så du talar emot dej själv .

Du hann visst redigera ditt inlägg under tiden jag skrev mitt förra så jag fortsätter väl svara på resten.

Många människor känner ett starkt motstånd till korsningsavel och jag tror att det beror på att det i många fall korsningsavlas lite ogenomtänkt mellan raser som inte passar ihop helt enkelt. Anledningen till att jag nämner arabofriesers är för att arab och frieser har visat sig passa så bra ihop att man har ansett det värt besväret att ta fram en ny egen ras av dessa två raser.

Dom negativa kommentarerna om korsningar kommer ofta automatiskt, man drar paralleller mellan korsningsavel och oseriös och dålig avel direkt. Det räcker med att gå tillbaka i den här tråden och kolla dom första spontana kommentarerna för att se att det är så.

Däremot blir mottagandet lite annorlunda om det redan finns en ras som folk känner till bestående av de aktuella raserna även om det inte är i samma kombination. Pratar man om att korsa med arab med PRE exempelvis så blir det ett betydligt bättre mottagande eftersom man då drar paralleller till Hispanoarab som man då känner till och vet blir bra. Fast en Hispanoarab är ju inte heller en korsning mellan arab och PRE 50/50 och innehåller dessutom också en tredje ras - engelskt fullblod. Men det går hem i alla fall för Hispanoaraben är känd.

Hade jag bott i exempelvis USA, tyskland, belgien eller något annat land där arabofriesern är välkänd, hade jag inte behövt nämna rasen för att få folk att förstå att arab och frieser fungerar bra tillsammans. Där vet man redan det och man vet också att dom fungerar bra i andra kombinationer än de som arabofriesern innehåller. Men här i sverige är det fortfarande okänt och därför gör jag mitt bästa för att informera så mycket jag kan och när jag kan.

skulle vara intressant att höra mer om vad föräldrarna har presterat än det där tjötet . men du har inte nämnt det en enda gång än *suck*

men det är ju INTE Arabofriser TS är intresserad av utan att korsa Arab och friser .
Då kommer du med dina Arabofriser vilket hon inte kommer få vid en ev. korsning . det är att ljuga enligt mej

med en amerkansk uppfödare av tenesse walking horses hade jag en lång diskution för han paddade sina hästar och använde kedjor :mad: och påstod det var naturligt :confused:
Så nej för min del är det inte en speciell ras som spelar roll ,utan att folk tala om det de HAR och inte om det de INTE har :angel:

Senast ändrad:

skulle vara intressant att höra mer om vad föräldrarna har presterat än det där tjötet . men du har inte nämnt det en enda gång än *suck*

Förmodar att du inte är nån spekulant på ett föl av denna blandning så varför är du så enveten?
jag tycker det verkar blir otroligt fina hästar och det ska bli spännnade att följa deras utveckling.:)

:D :bow:

kan ju hoppas du tänker dej för nästa gång du börjar rabbla ditt Arabofriser snack .och hålla dej till det du känner till dvs Arab/friser korsning vilket säkert är en helt annan sak både mentalt fysiskt och psykiskt :confused

:eek: en shettis ardenner kan med vara intressant att följa när den växer upp :devil: men främjar inte aveln på något vis :coo:

för att skapa en arabofrieser så måste man ju först korsa en frieser/arab för att sedan lägga på en frieser på den avkomman iochmed att det ska vara typ 75% frieser på en arabofrieser.

Hur får man en arabofrieser utan att först göra en korsning hade du tänkt dig? Trolla? Är bara nyfiken.

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V