Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Friesern däremot, är ju avlad för körning och kan därmed ha "sämre" ridegenskaper.

nu förtiden så avlas dom för sportridning också, dvs dressyrtävling.
dom avlas inte enbart för körning längre och därför ser dom annorlunda ut nuförtiden än vad dom gjorde förr. Man la in arabiskt blod (o även en del spanskt om jag inte minns fel) för att få en typ som lämpar sig för nutidens ridning etc. Dessutom förr i tiden användes dom mest som krigshäst, dvs man red. Dom orkade bära upp tunga rustningar. Det finns dåliga fríesers, precis som det finns dåliga halvblod, eller dåliga PRE´s eller vad som helst...

tror inte det spelar ngn roll igentligen detta med raser. Alla gillar ju olika raser och dom flesta tycker sin ras "är bäst" och kommer stå för detta. Det viktiga är att man avlar på bra och trevliga individer som är ett bra föredöme för sin ras.

Knapplån

En arabhäst som uppfyller rasbeskrivningen är en mycket ridbar häst (den SKA INTE HA ett flackt kors och lång rygg och omöjligt att sätta under sig). MEN aveln är fri och det avlas på mycket "dåliga" arabhästar av folk som är mer roade av att ställa ut, mysa i skogen etc än att rida dressyr.

kommer ihåg när jag letade arab tidigare..det va riktigt svårt att få tag på en bra utbildad ung arab. Dom flesta användes bara som utställningshästar. Hingstarna var sk "ämnen" och stona ställdes ut eller fick gå i avelsboxen o få föl efter föl. Antingen va dom bara ridna rakt fram i skogen eller så va dom inte ens inridna i 10 års åldern. Sen va det många som gick distans då..o möjlgen western...Det finns många bra araber som aldrig får visa vad dom kan för att dom inte utbildas. Dressyrutbildad ung arab va det inte lätt o hitta. Köpte tillsist ett föl istället o utbildade den själv. När jag senare skulle sälja den så sa köparen att dom letat i 1,5 år bara för o hitta en ung välriden arab.

därför ser dom annorlunda ut nuförtiden än vad dom gjorde förr.

Men då har man ju ändrat rasstandarden för att det ska passa "modet". Och det gäller ju inte bara friesern. Är det okej att jag lånar ditt inlägg och skapar en ny tråd för jag skulle vilja diskutera det här ordentligt.

här är lite kort info om frisern:

"Frieserhästen tillhör en av de äldsta varmblodsraserna i Europa. Rasen har sitt ursprung i provinsen Friesland i Nederländerna och Nordtyskland. Frieserhästar finns omnämnda redan i skrifter från romartiden, d.v.s. tiden strax före och efter Kristi födelse. Romarna uppskattade frieserhästen, bl a för dess intelligens och styrka.

Under medeltiden var Friesland känt för sin avel av en stor och tung stridshäst som kunde bära upp en riddare med full utrustning under strid. Under medeltidens korståg blandades frieserhästen med arabiskt blod, men behöll trots detta sin karaktäristiska elegans, tyngd och kraft. På frieserhästens nosrygg kan man emellertid än i dag spåra det arabiska inflytandet. Vid den här tiden kunde frieserhästen ha flera olika färger.

sedan förädlades rasen genom inkorsning med spanska hästar. Det var under den här tiden vanligt att adeln och hoven i Europa korsade inhemska raser med hästar av spanskt blod för att förädla den egna rasen"

o ju mer åren går, ju mer förädlas dom ju. nu för tiden kan man ju läsa "sportmodell" på dom...och sportmodell är menad alltså även ridning. med andra ord, att korsa med en arab i dagens känns rätt så naturligt...

Tack!
Och både C och D är bra rumpor för den som vill röra på sig - och båda varianterna finns hos araber, även om en utställare skulle rynka på näsan åt rumpa C. Det som är viktigt är vinkeln mellan bärbensknöl och höft.

Och jag stordiggade bilderna på din lilla tös - i min värld är det en fin arab, eftersom jag håller arabtypen innanför skallbenet högst. Araben är världens bästa hobbyhäst (och det är inte min åsikt utan ett bevisat faktum:p)

menar du den jag sålde? Hon va mysig.

men jag gillar vår nuvarande arab ännu mer :D
Är väldigt förtjust i dom polska araberna.
Den andra va en golden cross, lite ädlare modell.

Jag håller med om att araben är en fantastisk häst - ren och precis som den är. Kan dock tycka att det man strävar efter i avel och utställningssammanhang numera har gått helt överstyr. Har hört stora namn inom arabaveln berätta om vilka konsekvenser försöken att nå "idealet" ger för hästarna ifråga om för trånga andningsvägar, bettfel osv.

Ändå är det så att man anses seriös och bra om man sysslar med den typen av avel. Om man däremot sysslar med korsningsavel blir man genast ifrågasatt. Det är få som tänker på att araben redan är inkorsad i dagens ridhästar - även dom som är renrasiga och - ja även i PRE. Den har använts som "förädlare" för att få en lättare modell med bättre hjärt- och lungkapacitet som då också ger bättre uthållighet.

Mot bakgrund av detta kan man kanske tro att araben även fortsättningsvis kan funka bra som förädlare?... Jag tror inte det är någon direkt slump att araber används flitigt i korsningsavel och framtagande av nya raser, det finns väldigt många raser som har dom egenskaper man efterfrågar men kanske känns lite i tyngsta laget för en del. Och väljer man att avla på eller köpa exempelvis en arab/frieser så kan man misstänka att man gör det för att man vill ha just frieserns egenskaper fast i nättare format och inte för att man vill ha en häst med samma egenskaper som ett halvblod... eller PRE... eller någon annan.

I år kommer jag "tillverka" ytterligare en frieserkorsning som också förekommer en hel del i andra länder. Har köpt ett svart engelskt fullblodssto som ska betäckas med frieserhingsten Darco. Fullblodet har ju lite samma egenskaper som araben och används också vid förädling till många ridhästar. Ska bli jättespännande att se om det blir lika bra :p !

För att återgå till ursprungsfrågan i tråden. Mina arabston som jag korsar med frieser är drygt 1.50 och av den lite kraftigare modellen. Hingsten är 1.66 och ganska grov - såklart eftersom det är en maffig frieserhingst. Fölningen har aldrig varit några problem alls för precis som du säger anpassar fölen sig till stoets storlek. Betäckningen har också gått bra men då är det en riktig gentleman som "kan det där" som betäcker också.

Jag tror det är vid betäckningen man får tänka sig för lite angående storlek (vid naturlig betäckning). Det blir ju en hel del tyngd på stoet och en oförsiktig hingst i den storleken kan ställa till det en hel del. Kan inte låta bli att undra vad det är för hingst på 1.70 som tar emot ston från 1.45? Själv kan jag nog säga att jag hade backat på det.

Bjuder på ett par bilder av nykläckta arab/friesers, årgång -08. Som du ser är dom inte varken stora eller grova när dom föds. Men sen händer det mycket på kort tid! Den översta lilla bruna är samma som den bruna på bilden nederst (som jag visat i tidigare inlägg), fast där är hon tre månader äldre. Och 06-an nosar i alla fall på 1.60-sträcket nu.

Cacharel.jpg

Dunja2.jpg

Cashmir.jpg

CashmirochTessan.jpg

Cacharel15.jpg

Jag håller inte med om det ang luftvägar, lägger in lite bilder på några av de mest populära utställningshingstarna där man ser norsyggen på ett bra sätt.

ingen av bilderna är mina. detta är de jag kom på just nu... givetvis finns fler, men att hästarna skulle för mkt böj på näsan och därav få svårt att andas tror jag inte ett dugg på, nåt enstaka exemplar tex, men inte så att det är nåt problem.

magnum psyche:

Magnum-turnjpg.jpg

marwan al shaqab
marwan_al_shaqab2.jpg

versace:

versace.jpg

jag som älskar araber tycker det är vansinne när dom ser ut som bilden du länkade på marwan al shaqab...det är inte vackert.

Jag har själv inga erfarenheter av problemet eftersom jag har araber av den "gamla" typen. Men jag hade en spekulant på ett av mina arabston som tidigare haft uppfödning och försäljning i mycket stor skala som just berättade om dessa problem. Hon ansåg att dagens ideal var allt annat än sunt och ville inte ha med den typen av avel att göra.

Min egen reflektion är väl att man kan se samma mönster i arabaveln som i många hund- och kattraser - att man avlar på en exteriör som går mot det extrema. Och precis samma sak händer - att det blir på bekostnad av djurens välmående. Hästarna på de bilder du lagt in är ju ändå inte bland de mest extrema men jämför du dom med hur araben såg ut för 50 år sedan kan du ändå se en ganska stor skillnad. Och ett extremt kilformat huvud KAN inte ha plats för samma andningsvägar och bett som ett "normalformat" huvud.

Jag kan inte låta bli att undra i vilket syfte man strävar efter dessa former... Nu kanske jag är lite dramatisk men när jag kollar på bilderna - speciellt fölbilderna på arabföreningens sida så ser jag en hel del föl som påminner mer om hundar än om hästar och för mig är det bara sorgligt. Och ja, jag vet att sådant inte bör yppas och håller mig beredd för att bli fullständigt halshuggen, :crazy: men jag vill inte ens tänka på vad som har hänt med denna fantastiska ras om 25 år....

men hur de ser ut som fölungar och hur de blir som vuxna är 2 helt skilda saker... kan illustrera med min egen häst... första bilden är fotad av Pamela moell!

pselma01web.jpg

DSC00631.JPG

hoppas alla ser bilderna...

Vad är det för fel på marwan al shaqabs huvud?

Nej de bilderna jag visade är inte de mest extrema, men det är några av de populäraste hingstarna!

Din häst har ett jättevackert huvud! (och underbar färg btw:d) Inte alls den extrema typ jag talar om.

Haha tack!
nu var det väl inte det jag var ute efter, men iaf. Inom utställning har hon en VÄLDIGT välkänd stam, hennes pappa är den hingst som är överst...
hennes mamma har fått en avkomma som är european reserv champion, mer utställning än så blir det nog inte...

men min märr har inte speciellt extremt huvud, hon kommer dock få mer dish, men jag tror aldrig man kommer räkna henne som extrem.

men du ser ju hur hon ser ut på fölbilden... rätt extremt, men de ser ut så som föl.

det finns mkt exteriöra fel på araber, det håller jag med om, men att huvudena skulle vara nåt problem håller jag inte med om, det finns många andra saker jag skulle vilja rätta till :D

färgen föresten :( hon blir mörkare och mörkare, tyvärr. men hon är min älskling ändå, bara 2,5 månad kvar tills bebisen kommer :love:

många araber har välkänd stam, den jag sålde hade bara world champions i stamtavlan...o syskonen till min häst va alla champions...det är inget ovanligt.
jag ställde ut mitt sto o hon blev reserv champion utan att det va svårt o få titeln...så titlar känns inte så viktiga i arabstammarna längre...jag tycker att meriter (från ridning ex..) är viktigare. Man ska inte bara vacker, man ska vara användbar också :-)

En häst med bara worldchampions i stamtavlan, får man fråga vad hästen hette? har nog inte hört talas om någon sån faktiskt!

användbar är min lilla tjej tror jag iaf, inkörd och "inriden" och är väldigt lätt att arbeta med, om hon håller däremot är en annan sak, men kapacitet i övrigt har hon absolut.

jag som älskar araber tycker det är vansinne när dom ser ut som bilden du länkade på marwan al shaqab...det är inte vackert.

Håller med.. den såg helt missbildad ut faktiskt. Men det kanske är en kombination av konstig avel och photoshop? ;)

väldigt mkt world champion o andra champion titlar.
sanadik el schaklan (har jag för mig) och dom dära. Crusader etc.

Håller med.. den såg helt missbildad ut faktiskt. Men det kanske är en kombination av konstig avel och photoshop? ;)

Ja, PS ej att förglömma. Det är inte bara mänskliga modeller som retuscheras ;)
Ang bilden på Marwan Al Shaqab så tycker jag faktiskt att halsen ser mer läskig ut än huvudet... nog för att han spänner upp halsen, jag tror knappast ahn ser ut så hemma i hagen (om han har nån), men jag tror snarare att halsen än huvudet gör att man känner lite avsmak där. Och PS då, såklart:p

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka