Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om det är bra eller ej att korsa dessa raser, det får var och en ta ansvar för.
Men om du vill ha en frieser som är lättare och inte så stor i typen så hade jag föreslagit att du söker på de tyska internet eller varför inte ta kontakt med deras avelsorganisation, för jag har sett frieser ston i Tyskland som inte har varit varken stora eller tunga och de är inte speciellt dyra.

För om du sätter dig ner och räknar ut vad denna korsning kommer att kosta dig ifrån tillverkningen tills den är tre år gammal, så har du faktiskt en större chans att köpa dig det du vill ha istället.
Det finns inga garantier att detta föl kommer att bli som du har tänkt ut det.

stona är betydligt ädlare rent naturligt. många ston har inte alls den "massa" som en hingst/valack har inom rasen. Undantag finns dock.

fast araberna har väl inte direkt svanhals...inga av mina arabston har haft det...inte på det sättet som en frieser har. när man ställer upp araberna så ställer man dom på ett speciellt sätt så halsen visas på ett speciellt sätt...dock står dom ju inte så naturligt.

Jag tänkte faktiskt på en som heter Baílon IV, om han låter bekant ;-)
Vad tror du om honom till ett nätt arabsto?
Jag bor förresten i Skåne så jag tänker absolut dyka upp på hingstvisningen den 22 mars.

Aha! Trevligt :D Du är självklart varmt välkommen på hingstvisningen! Annars har jag Zagal som favorit till just arabstona...Han storlek och temperament brukar komplettera dem utmärkt!

Här är jag! Det är jag som föder upp arab/friesers som nämnts ovan. Alla ni som ifrågarsätter den här kombinationen kanske ska läsa på lite mer??.. Det ÄR en välbeprövad korsning och också en egen godkänd ras - Arabofrieser. För att få kallas arabofrieser måste dom dock vara avlade på speciella linjer med max 25% arab. Själv avlar jag 50/50, vilket också är vanligt i många andra länder. Är på semester i Åre just nu och kan inte sitta beredd och diskutera så mycket men slänger in några bilder i alla fall.

Chantilly6.jpg

Chantilly3.jpg

Cacharel15.jpg

Fy fan vad fin den lilla "bruna" va!!

Ingen av raserna är ju den mest ridbara typen av häst (nu är jag insnöad dressyrnörd och utgår från det). PRE-hästen är byggd i "rätt form" och har väldigt lätt för samling och bärighet.

Jag har klippt lite i ditt inlägg. Vad menar du med att araben inte är en ridbar typ av häst? :confused: Det är ju den rasen som tagit sina ryttare över oändliga sträckor i ofta svår terräng, hur kan det vara dålig ridtyp? Jag håller med om att de har vissa svagheter vad det gäller tex. vinklingen av bakbenen som kan göra det svårare för dem att samla sig i t.ex. en piaff, men jämför du deras ökade trav med en PRE:s trav så är den ofta betydligt mer vägvinnande, och som jag tror, mer bekväm. De är raser avlade för helt olika ändamål, så jag förstår inte riktigt ditt argument. För många hobbyryttare idag skulle jag tro att fler uppskattar/ kan rida en härlig trav i friskt tempo än en riktigt bra piaff.

Det var precis det jag menade när jag skrev "utifrån en dressyrnörds perspektiv". Jag älskar araber och har en själv! Har haft flera tidigare och bla tävlat en i MSV hoppning. MEN de har inte lika lätt för sej i dressyrarbetet. Att bära sin ryttare många långa mil vet ju alla att de är outstanding. De är även supertrevliga och härliga att jobba med, men lite odsen mot sej när man vill göra annat än att "trava friskt frammåt". Här menar jag att friesern är lite samma sak. Vacker underbar men inte den ulitamta ridhästen. Till skillnad från en PRE där ridkänslan slår allt annat! (Ja nu sticker jag ut hakan lite)
Jag tycker oxå att "arabofriser"-hästarna på bilderna ser urläckra ut.

Sen tror jag du har fel - jag gissar att de flesta ryttare heller piafferar än travar friskt frammåt. Vem vill inte piaffera? Trava kan ju alla hästar...

ut.

Sen tror jag du har fel - jag gissar att de flesta ryttare heller piafferar än travar friskt frammåt. Vem vill inte piaffera? Trava kan ju alla hästar...

Min förra arab kunde göra båda :D och jag planerar att min nu 4 år gamla häst oxå ska utbildas så pass att hon ska kunna genomföra en piaff, dock ska hon bli distanshäst så kvaliten på piaffen är en annan sak :angel:

Grattis! Jag har ju aldrig sagt att araben INTE kan piaffera, bara att de inte gör det lika enkelt som en PRE...Hoppas ingen missförstår detta nu utan att vi alla kan vara rörande överens om rasernas olikheter och fördelaktigheter!

*delvis kl*

Jag är helt med på hur du menar med dessa rasers för- och nackdelar. Välkommen att komma och prova mina Morgans - där ridkänslan slår allt annat! ;) En ras som faktiskt grundar sig i orientaliska och spanska hästar. Det bästa från båda världar, och samtidigt renrasigt. :D

Och ja, jag har ridit både araber, frieser och pre. :)

:D Jag förstår vad du menar, och du är ju en god lobbyist för din ras;) Jag är också övertygad om att de flesta hellre piafferar än travar framåt, MEN hur många kan göra det på ett bra sätt? Jag skulle vilja påstå att få kan rida en god piaff (även på hög nivå inom tävlingsdressyren), och att det är betydligt fler ryttare som har användning av en bra framåtgripande trav än en piafferande häst, eftersom många hobbyryttare rider i terrängen. Smaken är naturligtvis som baken, men jag tror det är vanskligt att generalisera så pass om raserna att man påstår att den ena är en bättre ridhäst en den andra- de är avlade på helt olika inriktningar inom ridning. Friesern däremot, är ju avlad för körning och kan därmed ha "sämre" ridegenskaper.

Jag, å andra sidan, hävdar BESTÄMT att en piaff utan hög kvalitet inte på något sätt är givande för hästen, utan borde grävas ned någonstans. Det är alltför många ryttare som "trycker ihop" hästen i en piaff- Tada!- Så har man spänning, sänkt rygg och bensprattel. Men det ser ju häftigt ut för ett otränat öga.

Ridbarhet har inte så mkt att göra med om hästen är riden sen urminnes tider och över långa sträckor.

"Ridbarhet" är en fack-term helt enkelt och beskriver just hästens ridbarhet. Där spelar som du säger, svårigheten att vinka bakbenen under sig en stor roll när man pratar om bättre vs sämre ridbarhet :)

Knapplån

En arabhäst som uppfyller rasbeskrivningen är en mycket ridbar häst (den SKA INTE HA ett flackt kors och lång rygg och omöjligt att sätta under sig). MEN aveln är fri och det avlas på mycket "dåliga" arabhästar av folk som är mer roade av att ställa ut, mysa i skogen etc än att rida dressyr.

det jag menar med låg kvalite är inte en spänd ihoptryckt häst, jag menar snararare att piaffen inte blir på ett ställe så mkt utan blir mer utdragen, hästen ska på sättovis kunna genomföra det "teoretiskt" men med tanke på vilken typ av muskler hästen har så blir det inte höga tramp och trampet blir inte riktigt på stället, förstår du hur jag menar?

bornagain: kopierat direkt från sahfs rasbeskrivning :
Kors:
Lätt takat, ganska platt, med så långt avstånd som möjligt mellan höftbens- och bärbensknöl och med stort avstånd mellan höftbensknölarna. På en utvuxen häst ska korset ej vara högre än manken.

så platt kors ska den ha, däremot lång rygg ska den inte ha, men det är ju inte många araber som har lång rygg.

däremot håller jag med om att det finns mkt skitaraber där ute!! jag håller ju själv på med araber och en bra arab är en bra häst och det är dem jag älskar! Tyvärr är merdelen av araberna dåliga hästar pga dålig avel, sen upplever jag att många arabägare är MKT okunniga människor, om det är så generellt för alla raser vet jag inte, men det är skrämmande när man ser vad folk har för hästar och sen funderar de på att ta föl på dem... problemet med araberna är ju oxå att de är så snälla, därav finns det 100 tals hingstar som borde kastreras då de inte har nåt att tillföra, men för att de är så snälla så tycker folk att de kan ha kvar kulorna och de får några föl... det vore ju inget problem om det var 1-2 st, men när det är 100 tals hingstar och det inte föds så många arabföl varje år så blir det problem.

mkt sorgligt tycker jag!

Ja, det vet jag. Dock var det inte ordet ridbarhet som pepinopre använde, utan skrev något i stil med att araben inte är en bra ridhäst. Det är också helt galet att påstå att araber överlag inte har en hög ridbarhet. Som jag tolkar begreppet handlar det både om fysiska och psykiska möjligheter att vara en god ridhäst, och där har araben mycket att komma med, om än på andra sätt än en PRE. Det beror ju HELT på vilken typ av ridhäst man vill ha. Jag gillar mycket hos Pre:n, men tycker att många jobbar för mycket "uppåt" med frambenen och framförallt de spansk-inridna hästarna har allt för mycket "symaskingsgång" för min smak. Men för det påstår jag inte att de är dåliga ridhästar, de är bara annorlunda.

Jag förstår vad du menar, men hävdar fortsatt att en god piaff är en god piaff oavsett ras, och ska den ridas ska den vara god.:) Jag ser en stor risk med att "alla" vill piaffera, utan att skola hästen från grunden.

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka