Sv: Arabsto - frieserhingst
Jag gillar inte alla renrasiga hästar heller, men det finns såpass många raser att jag anser det ganska konstigt om man inte skulle finna någon/några som generellt sätt passar en..sen handlar det ju om individer vilket ytterligare ökar chanserna att finna en passande individ.
Jag är medveten om att de flesta raser vi har idag är framavlade genom korsning. Dock (oftast) genomtänkt sådan, med ett specifikt mål i sikte. Att korsa två helt olika raser känns dock främmande. Just araben har ju, pga sina förädlande egenskaper, använts i aveln av de flesta hästar. Men jag tycker att det ibland kan gå överstyr.
Exempel: En lite mer robust ras, som islandshäst eller frieser eller fjording osv, varför försöka förädla dem? Jag ser verkligen ingen vits med det. De raserna är mkt bättre som de är. Om man vill ha en ädlare häst, varför inte köpa en ädlare då? Känns som man bara urvattnar raser med vissa korsningar.
Den värsta anledningen jag hört/läst är att folk korsar araber för att de "vill ha en arab men ändå inte", de tror att de ska kunna korsa bort det de ine gillar med araben...ehm...köp en annan ras då!
Och nej, jag har inte svårt för nytänkande och utveckling, när det ÄR nytänkande och utveckling, och inte tvärtom. Hur förbättras arabens och frieserns egenskaper genom korsning?