Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arabsto - frieserhingst

men jag kunde inte få ett namn alltså? jag är ju nyfiken!

min ena märr har crusander i stammen oxå, det är ju en svenskuppfödd hingst :laugh:

Hej Malin,
den godkända frieserhingsten på 1,70 som tar emot ston från 145 cm är Dytmer Fan Penjum som står i Gagnef.

Många koncentrerar sig bara på var svansfästet är men som du
märker så bör man kunna lite till.

Allmänt
Beträffande huvudbilderna på Magnum och Marwan så har
dom väldigt fina arabtypiska huvuden tycker jag.
Nätta, fina och uppmärksamma skallar.
Stora fina näsborrar med fria luftkanaler som kan insupa hur
mycket fin luft som helst.
Breda pannor med ögon på var sin sida som kan öka vidvinkelseendet.
Varför envisas så många med att luftkanalerna stängs av. Det finns
givetvis en och annan missbildad arab likväl som det finns andra
missbildade hästar inom andra raser.

Är det inte så att om man vill korsa frieser med annan ras måste man använda sig av en icke-godkänd frieserhingst eftersom de godkända ej får korsas för att inte späda ut blodet?
Har läst det flera gånger...

Korsningen arab/frieser tilltalar mig inte alls, tycker folk sysslar alldeles för mycket med hemmabyggen idag, har sett X antal skräckexempel. Man måste faktiskt inte experimentera hemma, man kan köpa en häst också som stämmer in på ens krav...

en godkänd frieserhingst i den holländska stamboken får inte korsa med andra raser. Det är enbart frieserston och det är hårda krav på vad det är för frieserston också. Det finns ingen sådan här godkänd hingst i sverige.
(väldigt svårt att få en hingst godkänd genom holländska stamboken)

det finns ett par godkända frieserhingstar i sverige genom den tyska stamboken och dom korsar med andra raser.

Korsningen arab/frieser tilltalar mig inte alls, tycker folk sysslar alldeles för mycket med hemmabyggen idag, har sett X antal skräckexempel. Man måste faktiskt inte experimentera hemma, man kan köpa en häst också som stämmer in på ens krav...

Själv kan jag säga att det finns många "gamla" befintliga raser som inte tilltalar mig alls men jag skulle få ett väldigt sjå om jag skulle gå in i alla trådar som handlar om dessa och ifrågasätta deras existens. Kan inte heller se meningen med det för det finns uppenbarligen dom som föredrar dom och var och en får tycka som dom vill och om alla tyckte lika skulle det nog bara finnas en enda hästras idag. Vore ju tråkigt....

Sen finns det alltid folk som har svårt för nytänkande och utveckling - min mormor tycker t ex att datorer är ett jäkla påfund som man alltid har klarat sig utan tidigare. Samma sak där - tur att inte alla tänker så för då skulle vi väl fortfarande bo i grottor. Utveckling sker inom alla områden, även hästavel och visst blir resultatet inte alltid så lyckat men ofta handlar det då om ogenomtänkta kombinationer och det kan gälla både korsningar och renrasigt.

Själv älskar jag arab/friesers och kan inte se vilken annan ras jag skulle kunna satsa på för att få samma häst...

Det beror väl på hur mycket erfarenhet man har
det finns så många raser att du omöjligt har kunnat testa dom alla :angel:
:rofl:

Jag behöver inte åka världen runt och testa alla hästraser - det faller redan på exteriören, vilket är betydligt lättare att jämföra även om det bara är en del i det hela.

AH det förklarar allt ;)

Bristande erfarenhet av andra raser då skulle jag tro

såg du sålde av alla dina super fölisar :o
ska man inte behålla dom ? för att förbättra befintligt avelsmaterial ?
Eftersom du säljer korsningarna som föl har du ju ingen erfarenhet av hur de blir som framtida ridhästar/ponnyer och ska i så fall inte gå ut med falsk information.
men det mest tragiska är att du försöker LURA i folk att det du avlar är en egen ras :cry:
Helt oseriös avel känns det som .:grin:

Jösses Albertina!...:eek::D Sådana påhoppsliknande inlägg är knappt ens värda att svara på men jag ska göra det i alla fall... :grin:

Jag har hållit på med hästar i snart 40 år men håller mig ödmjuk inför min erfarenhet ändå - för att lära sig allt behöver man nog leva några hundra år eller så. Jag är uppvuxen mitt i en avelsverksamhet med allt vad det innebär, vi (min familj) hade uppfödning på New Forest-ponnies under alla mina unga år. Har efter det ägt och/eller ridit ett ganska betydande antal andra hästraser. Det om min erfarenhet....

Angående att jag säljer mina föl... Det är liksom det en verksamhet går ut på. Inkomster och utgifter du vet... Har dock inte sålt alla utan behåller den äldsta.

Jag har heller aldrig försök lura någon. Arabofrieser ÄR en egen ras men för att få registreras som sådan ska man avla på vissa linjer och med max 25% arab... Själv avlar jag på kombinationen 50/50, vilket jag aldrig har dolt på något sätt. Det säger sig självt att om jag betäcker mina arabston med en frieserhingst så blir det 50% av varje ras. Och det är den kombinationen jag VILL ha. Jag tycker att en arabofrieser med övervägande frieserblod fortfarande är för grov. Och 50/50 korsningar är jag inte heller ensam om i världen om det var det du trodde. Men i det här landet och dess "det-var-bättre-förr-inställning" får man förklara och försvara sig om och om igen.

Men det gör jag så gärna... Det är dom värda dom små godingarna :love::love:

Ja, Jösses Albertina! Tar illa upp verkligen,:mad: för du hoppar även på mig som köpare av Malinjs ena föl Cashmere! JAG har inte blivit lurad, JAG beställde ett föl av Malin med samma mor o far som 3-åringen som Malin EJ sålt...
Jag ägde tidigare en Arabvalack o var mycket nöjd med honom, men så föddes Chantilly och jag har nu följt henne sedan födseln och blir lika lycklig varje dag jag ser henne! Om min lilla blir lite i närheten av henne är jag SUPERNÖJD, och hon artar sig bra, fick mycket bra poäng på premieringen i Aug. Hon har mycket bra gångarter! Så NEJ, Malin är varken en lurifax eller oseriös! Dessutom står min lilla kvar i Malins stall och Malin är mer än välkommen o visa henne för de som är intresserade av denna korsning!

KL
denna arab/frieser korsningen, eller ja ras som ni påstår att det är, är den framgångsrik på tävlingsbanorna?

Användningsområdet är ungefär detsamma som hos Friesern, dvs inga superhoppare direkt... Dressyr och körning är väl dom största grenarna. Exempelvis har dom Belgiska mästerskapen i fyrspann vunnits av ett gäng arabofriesers åtta gånger.

Länk till amerikanska arabofrieserföreningen:

http://www.afshana.com/

Hmmm, skrev jag verkligen RAS?? Eller skrev jag Korsning??
Min lilla är 9 månader och är inte direkt framgångsrik på tävlingsbanorna:)) Malins är 3 år och ännu inte inriden...Näää, inte hon heller så framgångsrik;D Jag kan söka lite på nätet angående detta...Om det känns viktigt för dig?
Min lilla plutta ska jag så länge jag äger henne ICKE tävla med, har inget intresse alls av detta! Jag vill ha en läcker ridhäst, och hoppas att det blir så oxå! Men man måste ju börja någonstans, det måste väl även du inse! Malin har ju typ precis startat sin avelsverksamhet..
Det tar ju sin lilla tid helt förståeligt att bygga upp något från start..Rätta mig gärna om jag har fel! Rom byggdes visst på en dag..;)

till Ts
Om du korsar har du mindre koll på vad du kan få för egenskaper på ditt föl, det kan bli helt galet för det ändamål du tänkt dej .
Det finns många olika typer av arab hingstar så jag skulle nog satsat på det.

Jag tycker inte det är seriöst att kalla en korsning för en renrasig när det inte är det ? :mad:
Det anser jag vara oseriöst vilken djurart det än rör sej om.:eek:

Ditt sto gick ju som arab korsning på svenska frieserföreningens utställning.

Arabo-Friesians are not just simple crosses between Friesians and Arabians. They should carry around 10% selected desert Arabian blood and look like pure Friesians, with slightly less fetlock hair and finer heads. They have smooth gaits and enjoy moving. They have great endurance and toughness and are thus suitable for the toughest sport competitions. One of the most important aspects is their disposition: it is the “golden character” of the old, proven Friesian bloodlines.

The breeding goal is 6 to 20% Arabian blood, so that the horses look like Friesians with their typical way of moving, and have the endurance and toughness of the Arabian. The foals receive full papers and equine passports. Foals that promise to be particularly athletic, receive the “sport certificate”. The sport certificate is the highest accolade in Arabo-Friesian breeding and a necessary prerequisite for a potential breeding stallion.

du har inga Arabofrieser för du har fel % så kalla dom inget annat , det är det jag motsätter mej .

Jag gillar inte alla renrasiga hästar heller, men det finns såpass många raser att jag anser det ganska konstigt om man inte skulle finna någon/några som generellt sätt passar en..sen handlar det ju om individer vilket ytterligare ökar chanserna att finna en passande individ.

Jag är medveten om att de flesta raser vi har idag är framavlade genom korsning. Dock (oftast) genomtänkt sådan, med ett specifikt mål i sikte. Att korsa två helt olika raser känns dock främmande. Just araben har ju, pga sina förädlande egenskaper, använts i aveln av de flesta hästar. Men jag tycker att det ibland kan gå överstyr.

Exempel: En lite mer robust ras, som islandshäst eller frieser eller fjording osv, varför försöka förädla dem? Jag ser verkligen ingen vits med det. De raserna är mkt bättre som de är. Om man vill ha en ädlare häst, varför inte köpa en ädlare då? Känns som man bara urvattnar raser med vissa korsningar.

Den värsta anledningen jag hört/läst är att folk korsar araber för att de "vill ha en arab men ändå inte", de tror att de ska kunna korsa bort det de ine gillar med araben...ehm...köp en annan ras då!

Och nej, jag har inte svårt för nytänkande och utveckling, när det ÄR nytänkande och utveckling, och inte tvärtom. Hur förbättras arabens och frieserns egenskaper genom korsning?

Självklart gick hon som arabkorsning för det är ju det dom är - arab/frieser-korsningar... Fattar inte vad du menar??? Den andra delen i korsningen är väl ganska uppenbar eftersom dom visas på frieserpremieringen... Hade dom kallats frieserkorsning hade det inte ju sagt något om andra delen.

Om du syftar på mig i övrigt så säger jag det en gång till: Jag har aldrig kallat mina hästar renrasiga, mina hästar är arab/friesers. Rasen Arabofrieser är däremot framtagen genom att tillsätta arab till friesern (som redan tidigare innehöll bl a arab), precis som det i New Forest-ponnyn är tillsatt både Welsh, engelskt fullblod, arab mm....

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V