Sv: Arabman

Nej, såna råkar man ut för för jämnan :angel:

vet inte vad jag har för förmåga alltså, men jag blir inte sur i alla fall :D

Oj, vad många svar det blivit!:D
Tack alla för era åsikter. Det får nog bli en inbakad fläta framöver. Fast först måste jag lära mig att göra en ...

Några tips på det också, kanske?:o

En lite fånig fråga. Jag kommer att tävla i dressyr med min arab. Hon har mycket vacker tjock och lång man och jag har ingen som helst lust att klippa den. Men det gör det ju hopplöst att fläta den inför tävling.

Kan man i stället för knoppar ha en lång genomgående fläta? Eller kan jag låta henne gå med håret fritt?

Tycker att det är orättvist om frisyren ska påverka bedömningen, lydigheten sitter ju inte direkt i manen. Men med tanke på hur många dressyrmänniskor som reagerar på att jag öht tränar dressyr på en häst med lång man verkar det ju vara så.

Eller?

Har själv tävlat dressyr på arab. Jag har provat inbakad fläta, men den mjuka silkiga manen hade redan börjat lösas upp när jag stallade in hästen på tävlingsplatsen. Det går alldeles utmärkt att tävla utan fläta/or med. Finns inget i TR som kräver det.

När jag tävlat distans har flätningen haft en annan mer praktisk betydelse. Man vill inte ha fladdriga blöta manar, av svett och hällt vatten, som far runt och inte minst trasslar in sig i tyglar och händer. Då har jag bara helt vanliga flätor rakt ner. Faktiskt tycker jag att det är riktigt vackert. Det blir liksom ett signum för en presterande arab. Inte behöver det se ut, så mycket som möjligt, som halvblodets knoppar.

Hälsning Maja

Har själv tävlat dressyr på arab. Jag har provat inbakad fläta, men den mjuka silkiga manen hade redan börjat lösas upp när jag stallade in hästen på tävlingsplatsen.

Hälsning Maja

Jag flätade min isis man (inbakad) och efter 3 min så var den helt uppöst framtill... Vill bara säga att det förmodligen inte är det silkiga i manen som är boven, snarare hästens rörelsemönster eller flätningen. Jag provade fläta på många sätt, men inget funkade... Därmed inte sagt att du är felet!! ;)

Har ni provat att använda hårvax eller hårgelé, för att hålla hårstråna på plats?

Om det är en tjejhäst du har kan du ju alltid göra bara flätor rakt ner och sen fästa upp änden på första flätan i början på andra osv. Det ligger som bågar längs halsen. Inte jättesnyggt men väldigt gulligt :)

Mitt halvblod hade under en period lång man. Hans man var nog ganska arab-lik.. rätt tunn och med "silkiga" hårstrån. Knepet är att man undviker allt för mkt pälsglans ;) samt fuktar den lätt när man flätar. Sedan ställer man sig högt upp på en stol/pall och flätar HÅRT och nära mankammen. Man behöver inte ta upp nytt hår varje varv (det blir då för glest och glider lätt upp) utan ta upp nytt hår när det passar. Samt fläta HÅRT!

Såhär blir det när jag flätar:

vackerthuvudliten.jpg

ferranfin.jpg

Nu har han dock kort, ryckt man. Ordningen återställd :angel:

Nirak

*KL*

Hmmm då måste alltså det jag hörde om en tjej i vår trakt som tävlade fjording i dressyr vara en påhittad skröna....

Hon fick enligt "sagan" nån typ av tillsägelse av en domare att hon SKULLE knoppa manen om hon ville tävla i dressyr. När tjejen påpekade att det inte går att knoppa en klippt fjordingman fick hon inget gehör för detta.

???????????

// M

Ja det var en skröna... på samma nivå som alla skrönor om elaka ras-rasister till domare :p

Nirak

*KL*

Hon fick enligt "sagan" nån typ av tillsägelse av en domare att hon SKULLE knoppa manen om hon ville tävla i dressyr. När tjejen påpekade att det inte går att knoppa en klippt fjordingman fick hon inget gehör för detta.

???????????

// M

Öööööhh :confused:
VA?? Har någon, någonsin sett en knoppad kortklipp fjordingman?
De hade ju sett totaldumma ut. de är ju jättefina i sin stubbman, PLUS att man set ju faktiskt halsen på dem. Så varför klaga liksom?!

NiraK, det var den snyggaste fläta jag sett:love: :love: vill ha!!
marija

man får tävla med utsläppt man.

Men tanken med att fläta manen (oberoende av häst) är väl att det ska se välvårdat ut, om hästen har en lång utsläppt man döljer den halsen och det blir svårare för domaren att döma.

Jag röstar för en inbakad fläta längs halsen.:banana:

Men tanken med att fläta manen (oberoende av häst) är väl att det ska se välvårdat ut, om hästen har en lång utsläppt man döljer den halsen och det blir svårare för domaren att döma.

jovisst, men det är fortfarande tillåtet att ha utsläppt man.
dessutom tror jag inte att det är ett dugg svårare att döma - alla tränare fixar ju att se hur hästen går på träning fastän manen är utsläppt, så varför skulle inte domaren fixa det?

Man kan knoppa lång man, även om de inte alls blir lika snyggt... Brukar köra på knoppar i stället för "hingstfläta" då jag alltid lyckas göra dom jättefina i början, å sen sträcker min kära ponny lite på sej å så é den inte fullt så fin längre...:mad: Men om man lyckas göra hållbara "hingstflätor" så é ju de absolut snyggare än dom stora knopparna som man får av lång man.
Tror även att man kan tävla med utsläppt man, dock inte helt säker... Men de ser ju lite trevligare ut om manen é uppsatt på just tävlingar;)

Visst men jag är jäkligt dyr i drift eftersom jag förväntar mig att ni bjuder mig på mat och dryck :angel: ;)
Det är inte så svårt.. bara man flätar hårt och uppifrån! Flätar man så ska flätan inte gå upp utan ska hålla en hel tävlingsdag.

Här är vårt kallblod efter en lång tävlingsdag. Det är en häst med drygt tjock man :p Flätan har lagt sig någon, men det håller ihop rätt bra.

uppstlldgrans.jpg

Nirak

Nirak: Verkligen jättesnyggt! Jag kan inte ens göra vanliga knoppar utan att det ser ut som en parodi på en tävlingshäst... Men det kanske handlar om övning...
TS: Sån inbakad måste ju vara ursnyggt på en arab (som för övrigt lär vara mkt snygg som dressyrhäst med tanke på vilket schvung det kan finnas i dem!) med en utsläppt pannlugg. Vill gärna se bilder :D

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
45 686
Senast: EmmaW
·
Dressyr "Donutknut" är ju en vanlig frisyr man ser ute på tävlingsbanorna, och så snyggt det är! Särskilt med pärlor och kristaller i :d Men...
2
Svar
21
· Visningar
10 037
Senast: MissFideli
·
D
Hästvård Måste man knoppa sin häst vid dressyrtävlingar? Eller får man ha en annan frisyr? :p För jag tänkte att OM jag och min ponny skulle råka...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: diskho
·
H
Dressyr Hej alla dressyrmänniskor. Jag behöver hjälp. Jag har nämligen hört talas om att det skall hållas dressyr clearrounder i närheten av mig...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30