Sv: Arabman

Du har fel tyvärr. Men du har kanske inte varit ute och tävlat själv? Det florerar rätt mkt felaktiga uppfattningar om dressyrsporten bland de som inte är så insatta. Det är inte lika strikt so många verkar tro! ;) Skulle man få poängavdrag för en lång man på tävling. Låter lite lustigt ;) Jag har tävlat flertalet ggr med utsläppt man på en riktigt långhårig häst. Detta då på regional nivå (LA klass). En bekant till mig tävlade sin PRE upp till St Georg med utsläppt man flertalet ggr.
Jag har inte hittat någonstans i TR där det står att manen ska vara flätad, om det finns det får du gärna citera det stycket.
Däremot kan jag hålla med om att det ser mkt prydligare ut med en knoppad eller flätad häst, men det var ju inte det tråden handlade om

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Klipp den INTE :eek: !!
Araber är ju ursnygga med utsläppt man.

Har själv en welsh/arab, och hans man är på väg nedanför halsen nu. Och jag ska absolut INTE klippa den någonsin. Dock tunnar jag ut den rätt mycket, och att knoppa den är nog inga problem.

Lägg manen på två sidor, och gör knoppar på båda sidorna. Annars kan man göra smala flärot, men då ser det ut som en blåbärsbuske upptill tycer jag ;).

Annars är ardennerfläta rätt snyggt, eller en inbakad längst ner, som de andra föreslagit om.
Man kan ju också göra ett nät, men det ser rätt skumt ut på större hästar tycker jag, finare på små ponnyer.

NiraK och Prince Fair: Står det att man ska ha vitt schabrak och vita ridbyxor? (Man kan iaf få kommentarer om att "det ger ett bättre helhetsintryck om du flätar manen" :angel: ) Jag har aldrig sagt att det står i TR, men det finns många gamla traditioner inom sporten... och så länge som vi har yttrandefrihet i det här landet, så har jag rätt att tycka att man ska ha flätad man vid dressyrtävling!

Nu blev det väl väldigt rörigt, vi pratade ju om hästmanar... Vad jag vet så tävlar inte "alla" i vitt schabrak och vita ridbyxor.
Och det står inget om att man ska ha knoppat, man får alltså göra som man behagar.
marija

Men det står inte explicit i TR, alltså finns det valfrihet...

Ööööh, då är jag väl otroligt korkad, då... Men det är väl din personliga åsikt? :angel:

Då borde du ha skrivit "jag tycker PERSONLIGEN att det ser mer välvårdat ut med flätad man".. inte svarat att DU SKA ha flätad man. Det uppfattas som att det är en regel i TR om du uttrycker dig så. Och jag antar att TS ville veta vad som var tillåtet vid tävling?

Nirak

KL

OT *sorry* Nu har jag läst Arab man (arabgubbe) varje gång.. blir så trött. Undrade också vad denna tråd kunde innehålla med anledning av det...

Slut på OT

Tycker det är snyggt att fläta manen inbakad, dock inte på halvblod, men jag är väl lite för trångsynt för det :)

Kanske läsa igenom tråden innan du ger dig in i diskussionen? (Jag tycker inte att det ser mer välvårdat ut med flätad man, men det är ju en smaksak :angel: )

På dressyrtävling ska man ha flätad man, för att visa halsen, så att låta manen hänga fritt är ingen bra idé.

Lycka till!

Så skrev du.. Skriver man att "på dressyrtävling SKA man ha...." så uppfattar jag det inte som din personliga åsikt utan din tolknig av TR. Annars hade du uttryckt dig på ett annat sätt.

Och ja, jag har läst tråden

Nirak

Jag kan tycka att det ser okej ut med lång man på en häst som kan BÄRA upp den. Hästen bör ha mkt massa och mkt "nacke" typ hingstnacke. Samt att manen ska hålla en bra kvalitet självklart. Kan se läckert ut på en maffig nordis eller på en PRE.
På en arab som oftast inte har den massan eller mankvaliten så hade jag tyckt att det såg ovårdat ut samt att det inte visade hästens sida på ett fördelaktigt sätt.

Min högst personliga åsikt ;)

Nirak

Absolut inte! Jag har haft en mkt trevlig dag hittills! :banana:
Men då TS frågade vad som var okej vid tävling tkr jag att det är viktigt att skilja fakta från eget tyckande. Vet man inte vad reglerna är enligt TR är det viktigt att skriva "jag tycker att... " eller "min personliga åsikt är".. Annars kan det lätt bli missförstånd! Alla får naturligtvis tycka precis som dom vill!

Nirak

mitt halvblod har också lång man. och är jättefin, och den ska han få behålla.(L)
endå tycker alla i stallet att jag ska rycka den :mad:

mitt halvblod har också lång man. och är jättefin, och den ska han få behålla.(L)
endå tycker alla i stallet att jag ska rycka den :mad:

Varför det?
Är det för att det ser mer "proffsigt ut" eller?
Många hästar ser ut som, "hej kom och hjälp mig" i sin sviiinkorta man.
alla tittar snett på min hästs långa man, och tycker han ser ovårdad ut. Men han är jättefin i sin, och han är av den smäckrare sorten (arab/welsh). Jag tänker aldrig klippa av den, för det har tagit 2år till den längden den är nu och han passar verkligen i det.
Lyssna inte på dem, det är DIN häst, du bestämmer och passar han i det är det väl inget att snacka om?
De flesta hästar är fina i sin långa man, vare sig de är andalusier eller halvblod :smirk:

Och många hästar ser ut som hej kom och hjälp mig i lång man...tycker jag iaf.
Det är inte ett dugg konstigt att det finns människor som har olika åsikter.

Haha, nej självklart. Alla hästar är inte snygga i lång man, jag håller med dig. Beror ju helt klart på hästen.
Men om någon person tycker en sak om sin egen häst, då ska inte andra lägga sig i och komma med kommentarer om den, om ägaren nu har bestämt sig.
Så tycker jag i alla fall.

Sen har självklart alla rätt till sin egen åsikt :bump:

Givetvis ska var och en få sköta sitt.

Men det inte spec. ovanligt med folk som frågar om en åsikt och sen blir sura om man kommer med "fel" svar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
45 686
Senast: EmmaW
·
Dressyr "Donutknut" är ju en vanlig frisyr man ser ute på tävlingsbanorna, och så snyggt det är! Särskilt med pärlor och kristaller i :d Men...
2
Svar
21
· Visningar
10 037
Senast: MissFideli
·
D
Hästvård Måste man knoppa sin häst vid dressyrtävlingar? Eller får man ha en annan frisyr? :p För jag tänkte att OM jag och min ponny skulle råka...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: diskho
·
H
Dressyr Hej alla dressyrmänniskor. Jag behöver hjälp. Jag har nämligen hört talas om att det skall hållas dressyr clearrounder i närheten av mig...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30