När jag läser tråden upplever jag det som att du ser många måsten i livet, stämmer det?
Måste fixa trädgården, måste laga ordentlig mat o.s.v., vilket sedan faller ihop och så blir det färdigrätter som lösning trots att du vill undvika dom?
Skulle det kunna funka att göra några listor? Jag tänker då en över det du upplever måste göras, och sedan en där du prioriterar de punkterna i t.ex. tre steg där prio 1 är basala grejer som att äta mat och sova, och sedan prio 2 och 3 med sådant som kommer därefter, och även sätta en gräns för hur stor andel som får vara inom varje grupp så inte allt hamnar i 1 eller 2. Det kan vara ett sätt att få en översikt och struktur, och att lägga energin på rätt grejer (dvs att prio 1 alltid får gå först och att det är okej att 2 och 3 halkar efter).
Finns det någon skillnad mellan vill och måste? Även där kan trädgården vara ett exempel, vad vill du göra i den och vad måste du göra i den? Det kan också lätta bördan en aning, för det finns sällan så många saker i en hobby som faktiskt är ett måste. Listan ovan kan användas för att reflektera kring det, är varje punkt ett riktigt måste eller kan det bytas till ett "vill"? Kanske går det att kapa en fjärdedel av ovanstående lista på så sätt, och då även kunna släppa lite på det psykiska taget den uppgiften har?
Och ta för allt i världen inte bort alla "vill" ur livet för att göra det enklare, det är tack vare sånna stunder man kan hålla lågan brinnande. Att hela livet inte består av betungande moment, utan att man faktiskt ger sig tid att göra något bara för ens eget nöjes skull.
Har lite till jag vill komma med på samma spår, men tar det i ett annat inlägg så det inte blir en ännu längre text som blir svår att fokusera på.