Miran

Trådstartare
En lite fånig fråga. Jag kommer att tävla i dressyr med min arab. Hon har mycket vacker tjock och lång man och jag har ingen som helst lust att klippa den. Men det gör det ju hopplöst att fläta den inför tävling.

Kan man i stället för knoppar ha en lång genomgående fläta? Eller kan jag låta henne gå med håret fritt?

Tycker att det är orättvist om frisyren ska påverka bedömningen, lydigheten sitter ju inte direkt i manen. Men med tanke på hur många dressyrmänniskor som reagerar på att jag öht tränar dressyr på en häst med lång man verkar det ju vara så.

Eller?

Sv: Arabman

Jag tycker absolut att du ska göra en inbakad fläta längs mankammen, det är ju jättevackert!:)

Jag planerar själv att behålla manen lång på mitt HALVBLOD (!!!;) ) och fläta upp den så på 3-årstestet i vår.:d

Du kan ju göra en lång, "inbakad", fläta utefter halsen. (Stoppa in "snutten" under flätan och sy fast den!)

Du kan göra smala flätor och vika dem flera gånger, till knoppar. (Använd hårvax, eller gelé, så spretar det inte så mycket!) Om du vill kan du göra dubbla rader med knoppar, en på varje sida av manen.

Öva på att fläta innan du ska tävla, så att du kan bestämma dig för vilken typ av flätning du föredrar på "den stora dagen". På dressyrtävling ska man ha flätad man, för att visa halsen, så att låta manen hänga fritt är ingen bra idé.

Lycka till!

Jag tycker personligen att arabmanar är vackrast utsläppta, men i fläta är de säkert också jättefin(har aldrig testat så:D )

Men är det så att man inte får tävla med utsläppt man:confused: (verkar inte klokt i så fall:eek: )

Kan du inte lägga ut en bild på din vackra hästs man(sugen att se på en vacker arab just nu:p )

inbakad fläta längst halsen :banana:
snyggt på araber hade en själv förut och så gjorde jag!!!

dommarna vill väl att halsen ska synas på dressyr tävling
????

:bump:

*kl*
Och knapprån :D
Jag har samma problem, fast med min nsv.
Jag har tänkt göra ardennerfläta.
Däremot vet jag inte hur jag ska göra med pannluggen, inte så snyggt med så tjock fläta :o och utsläppt blir väldigt mye pannlugg.
Vad Tycker ni?

ag tycker det är jättegulligt med en stor, tjock utsläppt pannlugg där fram:p

Men det kanske jag är ensam om:o :D

Våra båda araber hade redan "kort" man då vi köpte dom, de har väldigt tunn man och vi har inte ens funderat på att låta dom växa ut, vi knoppar och de är jättefina, men hade det varit en lång man så hade en ardennerfläta varit ursnyggt. Kompisens russ hade ardennerfläta på tävling tyvärr så luckrades den upp och hon såg riktigt busig ut vid slutet av ritten:rofl:
marija

Jag tycker också att det är snyggast med en ardennerfläta! Och så är det väldigt vackert med en helt utsläppt man, men förstår om domarna vill se halsen! Har du ingen bild? :bump:

Gör en fläta i luggen och vik den dubbel :idea: Alternativt en jätteknopp men det är inte lika snyggt.

TS: Klipp inte :eek: Inbakad fläta är snyggare än knoppar om man gör det rätt.

Pinky: Heja dig :bow: Halvlblod är också snygga i lång man!

En lite fånig fråga. Jag kommer att tävla i dressyr med min arab. Hon har mycket vacker tjock och lång man och jag har ingen som helst lust att klippa den. Men det gör det ju hopplöst att fläta den inför tävling.

Kan man i stället för knoppar ha en lång genomgående fläta? Eller kan jag låta henne gå med håret fritt?

Tycker att det är orättvist om frisyren ska påverka bedömningen, lydigheten sitter ju inte direkt i manen. Men med tanke på hur många dressyrmänniskor som reagerar på att jag öht tränar dressyr på en häst med lång man verkar det ju vara så.

Eller?

Jag har två hästar med lång man, som jag tränar och tävlar dressyr på. På dem har jag alltid ardennerfläta... på tävling och hemma. Funkar bra.

Gör en fläta i luggen och vik den dubbel :idea: Alternativt en jätteknopp men det är inte lika snyggt.

TS: Klipp inte :eek: Inbakad fläta är snyggare än knoppar om man gör det rätt.

Pinky: Heja dig :bow: Halvlblod är också snygga i lång man!

Alltså, det skulle bara se jättegigantiskt ut :o
Hon har väääldigt lååångt pannlugg och megatjock dessutom!

Jag tycker inte att det ska spela någon roll.Min haflinger har lång man och jag flätar alltid den i en inbakad fläta .. Det räcker tycker jag och det är vackert med. :)

7826611.jpg
[/url][/IMG]

oopps mkt text provar om det fungerar..

nåt sånt såg min arab ut när vi tränade/tävlade
bästa bilden jag hade...

(lite slarv men nåt iaf...:bump: :cool:

Domarna vill se halsens båda sidor, det är onödigt att få neddragning på poängen bara för att man har manen utsläppt. Var vänlig och observera att det i den här tråden pratas om en lång man, inte en ryckt, "fyrafingrars", man!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
45 686
Senast: EmmaW
·
Dressyr "Donutknut" är ju en vanlig frisyr man ser ute på tävlingsbanorna, och så snyggt det är! Särskilt med pärlor och kristaller i :d Men...
2
Svar
21
· Visningar
10 037
Senast: MissFideli
·
D
Hästvård Måste man knoppa sin häst vid dressyrtävlingar? Eller får man ha en annan frisyr? :p För jag tänkte att OM jag och min ponny skulle råka...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: diskho
·
H
Dressyr Hej alla dressyrmänniskor. Jag behöver hjälp. Jag har nämligen hört talas om att det skall hållas dressyr clearrounder i närheten av mig...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30