Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som Corenlia säger , för att se hur de ser ut. Allt man gör för att framhäva hur de ser ut är inte heller för andra - jag rakar mina ston i nacken också även om det bara är jag som ser dem på flera månader!
Det är ju mycket man som djurägare gör som är overkill och att ta bort lite hår i ansiktet är ju ingenting som får honom att frysa eller vad det nu är man tycker är fel.
Glömmer att säga; att klippa, fixa och dona när de är pyttesmå förenklar allt sånt när de är några hundra kilo större. Palle stod och vilade i slutet och var helt trygg med att ha en surrande maskin i ansiktet Det är ju lite som att man tar på och av grimma, lyfter fötter osv från dag ett - jag ska inte verka mina föl dag ett men det är en del i uppfostran.
Ok, då är jag med. Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att det är fel, har mest bara aldrig stött på det någon annan stans än i arabvärlden och eftersom jag inte har någon insikt i den och aldrig haft tillfälle att fråga så tänker jag att jag kanske kan öka min förståelse lite. Det lär ju finnas betydligt värre saker än att raka dem i ansiktet.
I min egen hästhållning drar jag väl mer åt det naturliga, klipper inte om jag inte behöver och aldrig i nacken (eftersom jag inbillar mig att det är obekvämt att ha utrustning på stubbet sedan) men å andra sidan är det ju inte the end of the world om folk gör sånt heller. Så länge känselhåren får vara kvar och hästarna mår bra och är glada så må det väl va hänt, man utgår förhoppningsvis från det man tror är bäst och gör det så bra man kan för sina hästar. Retar mig mer på att ALLA halvblod ska vara helklippta och täckade upp till öronen under hela vinterhalvåret även om de bara skogsrids eller är fyra år och blir svettiga max en gång i månaden. Men det hör ju egentligen inte hit alls.
@mandelblom: Precis som @kimmis87 säger är det faktiskt förbjudet för araber som ställs ut att rakas i öronen (putsa tussar är ok) och/eller raka bort känselhår (under ECAHOs regler). Mig veterligt finns det inga sådana regler för SWB, jag blev chockad för några år sedan när jag läste en artikel om showgrooming där de glatt rakade bort allt som är förbjudet att göra på araber.
Från ECAHO Blue Book 2015:
"31. a) In halter classes horses may be fully or partly body-clipped, subject to eyelashes being left
uncut, hair inside the ears left un-shaved and tactile hair left intact around the nose, muzzle and
the eyes. Horses not fulfilling these criteria will not be allowed to participate. “Balding” is not
encouraged."
Vad jag kommer ihåg finns det inga regler för föl enligt ECAHO (men det kan ha tillkommit) men de flesta utställningar har som regel att de inte får vara klippta alls för fölklassen.
Jag har hittills inte stött på att man inte får klippa föl på någon show? Jag har inte varit på ALLA shower men så särskilt vanligt är det nog inte?
Finns det någon show i Sverige som inte godkänt klippta föl?Det är länge sedan jag var på show nu men en snabb googling gav att tex Arabica i Frankfurt 2014 förbjöd klippta föl i fölklassen. De förbjöd också kedja eller metallhalter för föl.
Finns det någon show i Sverige som inte godkänt klippta föl?
Det är ju så att de inte godkänner nyklippta föl, dessutom. Om man klipper och pälsen växer ut någon millimeter är de godkända...
Det finns alltid sätt att komma runt regler.
Fast ett förbud mot klippt päls, hur länge ska det gälla? När är pälsen inte klippt längre?
Jag sa inget om grundtanken. Metallhalters är inte tillåtna på vuxna hästar heller, vad jag vet.( Förr fanns det metallwire i många halters, men inte nu längre. Problemet nu är att många halters är väldigt flimsiga och osäkra. OBS jag propagerar inte för att använda metall !)
Jag vill minnas att de ska vara med plastwire.Jo tack, jag har sett för många hästar komma lösa pga dåliga halters. Betyder det att kabelhalters inte är tillåtna längre? Det är ju plastklädd metallwire.
Jag vill minnas att de ska vara med plastwire.
Halters är inget att göra hemma i alla fall...
Det var ju ett skämt, är de så där tunna kvittar det om det är metall eller plast, de utövar samma tryck ändå.