Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

vilka underbara blider på barnen som kliar hästöron! Sällan man ser så tillitsfulla hästar, men det mesta förändras med knottbett såklart.. ;)

Måste bara fråga, är det en barbackapad jag ser på bild, är du nöjd med det extra "klister" den ger?

Köpte en ny sadel i våras men är inte nöjd med hur den passar, det är en bomlös w-sadel så den ska ju gå att rida in till att passa, men om man då tills dess ska rida med klämmande sadel blir det inget av med det.. Så ett alternativ behöver jag, och min dåliga rygg klarar inte av att trilla i backen, så nu söker jag välpassande "klister" =)

Fö. hade vi just hovslagaren här, och skorna rök på lillponnyn. Utan att delta i barfotadebatten ska vi prova honom utan skor då han bara går som sällskap och marken i hagen är sandig och bra. Håller tummarna för att hans fötter håller sig fina.

Tack, ja det är skönt med tillitsfulla hästar och knottbett är såklart jääätteskönt bli kliad på!

Det är en barbackpad jag har med tillhörande westerngjord.
Den är klister i rumpan och min bästa investering - rider med den JÄMT fast jag har en sadel. Hästarna älskar den också.

102_0853.jpg

102_0855.jpg

snygg pad!!
Är det en Parelli barbacka pad?
Är sugen att skicka efter en?
Är du inspirerad av deras hästhantering?

Ja det är en Parellipad, tycker kvaliten i den är hästlängder bättre än andra märken.

Inspirerad...ja jag plockar lite här och lite där.
Min mix är dressyr, parelli, akademiskt, western... har inte köpt hela konceptet någonstans utan hittar guldkorn som jag använder mig av.

"Tänket" i Parelli tycker jag om, speciellt det "nya" där man använder hästens ideer till att komma dit man vill, fast då på ett mjukare sätt.
Alltså "Bra ide, vi gör det på mitt OCH ditt sätt"

Även att förbereda hästen från marken så långt det går tycker jag om, och att belöna med eftergift.
Har fått så vanvettigt arbetssugna hästar på det viset som byggts upp inifrån och ut.

Så gör jag också.
Det är verkligen hopkok som gäller, men det funkar för mig och mina hästar. Vi prövar oss fram, allt får ta tid, inga snabb- fix!

Alltid eftergift så snart hästen gör rätt, och efterhand kan eftergiften bli väldigt liten, men den måste finnas där.

Och öppna hjälperna åt det håll man vill att hästen ska, och stänga dem åt det håll man vill att den inte ska!

Så gör vi oxå, ett hopkok av gott och blandat, sen får man ändra o vrida om vartannat för att få till det med alla hästars olika personligheter :D Vi kör med sätt som fungerar och så ändrar vi om det behövs :D

Precis.
Har alltid haft svårt för renlärighet. De som blint tror på att t ex Parelli (inget ont om specifikt honom, bara ett exempel!) sitter inne med den absoluta lösningen på alla hästproblem.

Dessutom blir det alltid en massa pengar inblandade, och folk blir kända och tjänar sig förmögenheter på sin lära.

KL

Senaste från mig å Erucj (alltså de där små tulipan-öronen :love:):

20130714_204810_5.jpg

Rucj7.jpeg

Observera den fagra sjön i bakgrunden (och för all del ponnyhingsten till höger i bild, haha), ibland är det dejligt att ha häst.

Rucj11.jpeg

RucjRucj älskar verkligen att hoppa, han känns faktiskt som att han skulle kunna axla rollen efter min storslagna Lutzian (och nu börjar jag förstås grina, haha).

Kanske ska lägga ner den där larvigt envetna dressyrträningen helt... :sneaky::idea:

Tack, vad glad jag blir att du kände av "stämningen" i bilderna!

Till saken hör att hästen alltid varit otrooooligt egen/dominant om öronen och jag får locka och pocka varje gång rakmaskinen ska fram.
Hon liksom hatar att man pillar där.
FÖRUTOM då barnen kommer - då går allt bra! O_o

Samma sak med valacken.
Om någon "kunnig" ska rida honom bjuder han på både en och flera matcher (ser gärna att någon ramlar av lite lagom)
FÖRUTOM då barnen rider (se video med 6 åriga dottern).
Då bär han dem på glas och stannar ifall de glider på sidan (vrider halsen för att fånga upp dom)
Dessa underbara araber :love::love::love:

Precis.
Har alltid haft svårt för renlärighet. De som blint tror på att t ex Parelli (inget ont om specifikt honom, bara ett exempel!) sitter inne med den absoluta lösningen på alla hästproblem.

Dessutom blir det alltid en massa pengar inblandade, och folk blir kända och tjänar sig förmögenheter på sin lära.

Exakt - där är vi lika i tänket!
Renlärighet kanske ger en sorts perfektion inom skolan, men det blir en inrutighet som jag inte tycker om!

Vilka härliga fartfyllda bilder! Ni ser verkligen ut att gilla det lika mycket båda två! Kan ni inte syssla med BÅDE dressyr och hoppning?

Så gör jag också.
Det är verkligen hopkok som gäller, men det funkar för mig och mina hästar. Vi prövar oss fram, allt får ta tid, inga snabb- fix!

Alltid eftergift så snart hästen gör rätt, och efterhand kan eftergiften bli väldigt liten, men den måste finnas där.

Och öppna hjälperna åt det håll man vill att hästen ska, och stänga dem åt det håll man vill att den inte ska!

Jag kör också ett hopkok!
Man tar det bitar som passar hästen, man får vara lite selektiv och inte "köpa" allt.

Jag fick en sån lust att bygga upp naturhinder när jag ser dina bilder.
Fort ska det gå och kul ska det va!

Stämningsfulla bilder ...

Fler än jag som tycker att det är så fantastiskt roligt att så många arabekipage kommer ut på tävling, både hopp och dressyr, och visar upp jättefina resultat? Jag tänker på Petra Strömberg och det superba arbete hon och hennes team gör med de araber de har i träning och tävling, och Kullatorp som har flera hästar i träning och tävling, och flera andra som man läser om både här och där och som tävlar framgångsrikt med sina araber! Det finns många nu, dessa som jag nämnt var de jag kom på i stunden.

Det är så uppmuntrande, hoppas att det inspirerar ännu fler till att komma igång!:banana::banana:

Vilka härliga fartfyllda bilder! Ni ser verkligen ut att gilla det lika mycket båda två! Kan ni inte syssla med BÅDE dressyr och hoppning?

Som på beställning kommer här lite dressyr också:

dressyr3.jpeg

dressyr7.jpeg

dressyr12.jpeg

dressyr11.jpeg

Måste skaffa mig ett dressyrschabrak, var ju skitsvårt att få till det med passformen med ett som inte var gjort för just dressyrsadel.

Annars måste vi väl få en guldstjärna för matchningen :D Har väl aldrig sett tjusigare ut än vad vi gjorde igår, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
435
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix