Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Haha, jag kallade Noohr "den segaste Araben jag någonsin sett" efter ritten men det var trevligt ridet och med en sympatisk ryttare som inte skänklade för glatta livet (som många skulle ha gjort i den situationen) så såg det verkligen trevligt ut ändå!

Jag hade faktiskt tänkt bjuda på filmen (på MIG, har ju lovat att inte hänga ut er :p) men min uppkoppling orkar inte med det. :meh:

Jag öste på med att han måste gå FRAMÅT för att hitta takten och formen och jisses vad bra han faktiskt blir med en liten boost, hehe.

Framåtbjudningen är ju där någonstans och när den infinner sig (lite mer permanent) så kommer ni att bli ett dressyrekipage att räkna med, ni är ju bara barn än så länge ;)

Hästen är inte byggd, skelettmässigt sett, för att bära vikt på ryggen!

Sedan att människan x antal tusen år använt hästen som riddjur gör den fortfarande inte i grunden byggd att rida på. Där hjälper nog ingen avel i världen.

Tror inte att jag nämnde/använde ordet naturligt/onaturligt, men naturligtvis ;) är det så att hästen blivit van att ha ryttare på ryggen, men dess konstruktion är fortfarande inte gjord för att bära vikt.

Ser man att hösten går med höjt kors och sänkt länd så bär den sig inte rätt. ryttarens tyngd får en koeff, rent biomekaniskt. Jag undrar hur många som verkligen ser på detta?

Du, den segaste araben du någonsin har sett satt jag på i lördags. Inte bara att det började dåligt med att jag gick upp kl 05.30 för att stå och göra en jättefin inbakad fläta av hennes långa man, och att hon sen lyckades skaka ur den i transporten (Moona gillar att ha Big Hair). Men sen var hon superfin på framridningen och inne på banan när vi red runt, men i samma ögonblick som jag vände upp vid A så var det slut med det. "Va f------n ska vi köra det här programmet nu igen? WhatEVAH.". :meh:

Red fina ridvägar som aldrig förr, och hon skyggade inte ens vid domarbordet som hon brukar, men vad hjälper det när det står "ingen bjudning framåt" överallt i protokollet.

Om det satt någon i publiken som trodde att alla araber är hispiga o heta så fick dom en tankeställare ;)

Haha, säger du det, jag är dock inte övertygad ;) Hans rättmätige ryttares liknelse med en 25-årig ridskolehäst var ganska träffande måste jag säga :D

Vad är det för klass ni tävlar? Roligt med dressyraraber, vill se henne! Har du ingen bild att bjuda på...? :angel:

Sånt är ju svårt att de när man sitter på hästen, då får man gå på känsla.
Jag själv har fått höra från min A-tränare att jag är för petig med balanseringen och att jag ställer för höga krav på mig själv.
På bild och även på video ser man ju dock det rätt lätt.

Men det är ju många araber som går med just sänkt länd. Jag inbillar mig att mina inte gör det, för det mesta iaf. Givetvis går de inte i perfekt form helatiden.
Men jag tror att mkt beror på dålig avel där. Det är väldigt få araber som har bra rörelser för ridning, och jag tycker verkligen inte att utställningsaveln är den största boven här, utan snarare buskaveln, som tyvärr är väldigt stor inom våran ras.

Vad menar Du med buskavel?

Att hästar har litet olika förutsättningar för att arbeta, beroende på hur de ser ut exteriört är en sak. En annan sak är hur skicklig ryttaren är och vad denne kan kompensera.

I samband med en föreläsning på Strömsholm berättas det att en av hästarna hade en rörelsestörning, alltså inte halt på grund av smärta, utan just rörelsestörning, när ryttaren red kunde denne med sin skicklighet kompensera för detta så att hästen gick helt jämnt och balanserat.

Dessutom, för att orka bära sig måste hästen tränas upp, långsamt och långsiktigt. Är hästen inte ordentligt uppbyggd så kommer problemen just för att den inte orkar bära sig.

Hur ett ekipage ser ut kan knappast bara skyllas på hästen.

Senast ändrad:

Det har jag väl verkligen inte skrivit heller?

Men rör sig hästen dåligt och sitter ihop dåligt så är det klart att det blir väldigt mkt svårare att få hästen att bära sig rätt.

Innan licenserna fick höjda priser så hade vi lika många föl efter hingstar som bara fick 1-2 föl för att bara ägaren ville det som efter hingstar som har presterat (här räknar jag in både ridning och utställning).

Visst är inte alla de hingstarna dåliga, men många av dem har nog bara kvar kulorna för att de är snälla. Det föds alltid mindre bra hästar, men när man avlar på det sättet så är jag övertygad om att det föds betydligt fler mindre bra hästar.

Hur vet Du att ett-två föl per år var för att hingstägaren ville det?

Flera av de gamla utställningshingstarna låg bland annat i detta intervallet, just för att folk inte betäckte med dem längre, så att en hingst bara har en eller två avkommor årligen säger knappast något om hingsten utan mer om marknaden, skulle jag vilja se det som :).

Och nej, vad jag kommer ihåg var fördelningen inte så, utan snarare 80/20-regeln, dvs 20 % av hingstarna hade 80% av avkommorna, fast det var inte så mycket som 80, men säg att 20% av hingstarna hade ca hälften av avkommorna, resterande var hingst med en avkomma.

Nu skall vi väl inte ta upp diskussionen igen om prestation, oavsett inriktning ;),
men sambandet är inte så enkelt. Probat vad jag vet presterade inte speciellt mycket själv i utställningsringen innan han leasades ut till Polen, det finns massa ex på både hingstar och ston som inte själva gjort något speciellt och ändå lämnade ytterst kapabla avkommor. Är detta då buskavel enligt Din definition?

Med tanke på hur många avkommor poppishingstarna får så förstår jag inte riktigt Ditt resonemang om att de hingstar/ston som inte presterat skulle ge fler sämre avkommor än de som presterat och lämnar många avkommor. Det borde snarare vara så att många avkommor, om Du inte har extremt nedärvningssäkra hästar, vilket väldigt få har, ger fler medelmåttiga hästar, som vilken normalfördelningskurva som helst ;)

Men först kanske man skall definiera vad som är en "bra" arabhäst ;) och den diskussionen lämnar jag helt till någon annan ;)

Om du ska fortsätta att misstolka allt jag skriver så ser jag ingen som helst anledning till att diskutera med dig.

Om Du vill diskutera något, själv såg jag det som att jag gjorde ett inlägg apropå det Du skrev, så får Du nog förklara vad jag missuppfattat i det Du skrivit.

Du får också gärna utveckla de samband Du säger finns, hur har Du kommit fram till dessa? Om Du nu vill diskutera.

Jag kanske missuppfattade Dig från början, att Du bara vill påstå att saker och ting var på ett visst sätt och inte ville ha en diskussion kring det Du påstår, fine med mig. Dina påstående är dock i sak till viss del felaktiga, bland annat detta med antalet avkommor.

Och tyvärr är det så med nätet att när man påstår saker och ting, oavsett rätt eller fel, så blir de lätt en sanning, även om de är fel i sak från början.

Senast ändrad:

Hahaha kan inte låta bli att skratta.. ang det där med sega Araber. Arthurs förra medryttare ville tävla på ridklubben för många år sedan, det va sjukt va seeeegt det såg ut. Arthur gjorde allt han blev tillsagd men tog god tid på sig att utforska hela ridhuset samtidigt, (jag satt på läktaren och skämdes över min glada men sega åsna) :o

likadant på dom få hopptävlingar han va med i...gjorde det han skulle men med tidsfel varje gång,hahaha

2009 löste 117 arabhingstar betäckningslicens. (Om jag inte har räknat fel, men då felar det bara nåt litet, vilket jag inte tycker är relevant, eftersom själva poängen inte har med exakta siffror att göra!).
Nu hittar jag inte exakt hur många ston som betäcktes det året, men det har väl legat runt 350 innan? Många av de hingstarna är bra, och får många ston. Det är med andra ord i min värld iaf inte fel att anta att antalet hingstar som bara får 1 sto är väldigt högt.

Så då är frågan, har vi så grymt mkt bra hingstar i Sverige att man kan motivera att så många hingstar har licens? Trots att det föds väldigt få föl.

Eller är det många hingstar som har licens som kanske inte borde ha det??

Jag vet vad jag tycker.

Nu hittade jag, antal födda föl enligt svenskaarabhingstar.eu 197 st.
Det känns inte speciellt rimligt att det ska vara så många hästar med licens då, även om några ston givetvis måste ha gått tomma.

Senast ändrad:

Vad menar Du med buskavel?

Att hästar har litet olika förutsättningar för att arbeta, beroende på hur de ser ut exteriört är en sak. En annan sak är hur skicklig ryttaren är och vad denne kan kompensera.

I samband med en föreläsning på Strömsholm berättas det att en av hästarna hade en rörelsestörning, alltså inte halt på grund av smärta, utan just rörelsestörning, när ryttaren red kunde denne med sin skicklighet kompensera för detta så att hästen gick helt jämnt och balanserat.

Dessutom, för att orka bära sig måste hästen tränas upp, långsamt och långsiktigt. Är hästen inte ordentligt uppbyggd så kommer problemen just för att den inte orkar bära sig.

Hur ett ekipage ser ut kan knappast bara skyllas på hästen.

Hm, strömsholm hänger jag inte mkt för i granen så att säga. Jag hade en häst på prov därifrån som inte var ren men som kunde se ren ut under ridning. Skulle nästan tro att vi pratar om samma häst där. Såg du hästen?

Fjellheim: Synd att du inte kan få upp filmerna! Hade varit kul att se när du red igen. Och tack för fina ord! :)

Tussinussen och Arabizar: Känns skönt att jag inte är den enda med en arab som är lite sega ibland :D

Idag tog vi det lugnt och tränade lite med repgrimma ("friendly game", flytta bakdel och framdel, flytta framåt och bakåt med så små hjälper som möjligt) och efteråt satt jag upp lite och tränade samma grejer fast från ryggen. Härligt fredagsmys! :)

Så ser jag en del dressyrhästar gå, ekipage på msv nivå och uppåt. Så svankiga i ryggen att det ser ut som de skall gå av bakom sadeln..... Ändå får de bra poäng?? :(

Kastar du inte sten i ditt glashus nu?
Du tog din 2-åriga hingst o betäckte ditt 3-åriga sto.
Han må vara en fin hingst i dina ögon men vad hade han presterat och vad hade stoet presterat?

Ja fy f-n, tycker det förekommer på alla nivåer att den med spändast häst vinner, gärna med just "bruten" rygg, plus att ryttaren frenetiskt hackar med sporrarna och draaar i tyglarna. :wtf:

Har väldigt svårt för dressyr samtidigt som jag är både dressyrtränare och -ryttare. Blä, orkar inte tänka på det egentligen, blir så vansinnigt frustrerad men jag ville bara säga att jag håller med om att "fel" saker premieras allt för ofta. :meh:

Snor min egen knapp och lägger in ännu fler bilder på min stora smalsak.

bStill+17.jpg

Kunde ju bara inte låta bli att visa den här :D

Still+15.jpeg

knapplån

Tävlat min arab idag i MSVC. Vi fick 61% trots att vi fick en jättemiss i programmet. I ena galoppen ska man gå i förvänd och vi drillade bort hela den delen då han började byta galopp och jag rättade honom och han som trodde han gjorde rätt i första försöket började skutta som en kanin :D jag satt och skrattade åt honom. Haha. Lite synd på detta då just det momenten räknas med dubbla poäng men jättenöjd ändå. Dessutom har vi höjt upp i skolorna, glad för våra 7 or :) Han var på G idag och tyckte det var roligt så jag ökade inget i varken mellantrav eller mellan samt ökad galopp vilket är där han annars sätter mest poäng men vi hade rätt så skoj idag och han kändes riktigt positiv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 403
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
23
· Visningar
1 185
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka