Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Hästen är inte byggd, skelettmässigt sett, för att bära vikt på ryggen!

Sedan att människan x antal tusen år använt hästen som riddjur gör den fortfarande inte i grunden byggd att rida på. Där hjälper nog ingen avel i världen.

Tror inte att jag nämnde/använde ordet naturligt/onaturligt, men naturligtvis ;) är det så att hästen blivit van att ha ryttare på ryggen, men dess konstruktion är fortfarande inte gjord för att bära vikt.

Eftersom det aldrig varit prat om 150 kg brutto förstår jag inte hur du ens kan tänka tanken.

Sunt förnuft och hållbara hästar som tål att ridas och tränas av annat än barn.
Precis som med allt annat, är man vältränad klarar man betydligt mera belastning, och vältränad har inget med smal att göra.

Eftersom jag arbetar med träning och rehab är jag tämligen insatt i distinktionen mellan smal och vältränad. Jag är också påläst om belastning och överansträngning.

Hur jag kan tänka tanken på 150 kilo? Steget från att tycka 100 kilo är ok till 150 är väl inte så stort? Det är samma relation som mellan 10 och 15 procent.

Jag är på din linje, det är ingen rättighet att rida arab eller rida öht.

Jag tycker man måste skilja på vad hästen klarar av, och vad den mår bra av! Den här nya undersökningen visade faktisk att hästarna inte mådde bra av att bära mer än 15% av sin vikt, de ändrade sitt rörelsemönster och det syntes att de var påverkade av vikten.

Exakt, det är skillnad på att klara utan att falla ned i en hög och att må bra av något.

:) Jättebra att du kan det om det är ditt yrke.

Man kan även säga att 150 kg är 50 % mer än 100 kg det tycker iaf jag är alldeles för mycket för en häst att bära.

Vi kan väl bara enas om att vi inte är helt ense, man får ha olika åsikter och att det är jättebra att diskutera saker, förhoppningsvis mår våra hästar toppen fastän vi tycker olika i den här frågan?

:) Jättebra att du kan det om det är ditt yrke.

Man kan även säga att 150 kg är 50 % mer än 100 kg det tycker iaf jag är alldeles för mycket för en häst att bära.

Vi kan väl bara enas om att vi inte är helt ense, man får ha olika åsikter och att det är jättebra att diskutera saker, förhoppningsvis mår våra hästar toppen fastän vi tycker olika i den här frågan?

15% är 50% mer än 10%, inte sant? Inom 15% tanken ryms alltså ganska stora variationer.

Att jag påpekar mitt yrke kanske beror på att jag läxades upp om skillnad mellan smal och vältränad.( Många "smala" är som pommes frites- avlånga och feta (i procent). Det har ingenting med vältränad att göra. Många vältränade har extra kilon, visst. )
Visst kan du träna dig och din häst starkare, men vissa saker förblir problematiska hur du än tränar om belastningen alltid är i ytterkant. Skelettmusklerna slås ut och de kan du inte rekrytera vid för hård belastning.

Visst, om du tömkör din häst som basal träning och rider 20 minuter/dag i god form med god sits(fantastiskt uppbyggande för hästen och optimalt på många sätt) kanske du inte skadar den om du är för tung. Men det verkar så mycket enklare att ha en häst som passar sin storlek om man vill rida.

Bara som en rättelse, jag har absolut inte "läxat upp" dig ang det, förhoppningsvis är det ju fler som läsare och det var absolut inte riktat som en uppläxning till någon. Och angående hur en vältränat ekipage håller bättre för belastning är det inte mina åsikter utan veterinära sådana.

Bara som en rättelse, jag har absolut inte "läxat upp" dig ang det, förhoppningsvis är det ju fler som läsare och det var absolut inte riktat som en uppläxning till någon. Och angående hur en vältränat ekipage håller bättre för belastning är det inte mina åsikter utan veterinära sådana.

"jättebra att du kan det om det är ditt yrke". Hur ska jag ta det, menar du?

Veterinärer ingick väl i studien vi talat om?!

Jag har aldrig sagt annat än att ett vältränat ekipage tår MER än ett otränat.

Senast ändrad:

Ta det som det står skrivet och tolka inte in något annat, jättebra tycker jag.
Over and out för min del.

*kl

slutade röka för ca 6mån sedan och har gått upp 7kg men jag upplever inte att Arthur tycker det är jobbigt att bära runt på mig som tur är!

men jag tycker det är jobbigt eftersom jag inte vägt så här mkt någonsin (inte ens som gravid)

Årets första lektion gick bra. min skänkel lever sitt eget liv, men det ska vi nog få ordning på ;)
GroteFoto-3IWGYR4W.jpg

Foto-WR684DQO.jpg

Foto-AMOZOS7F.jpg

Foto-SQGCWQ76.jpg

Vad bra gjort, grattis. Kilona trillar säkert bort också vad det lider. Du och Arthur är lika fina tillsammans som vanligt!

Ser helmysigt ut!

Mina går på "bete" nu, det fins inte så värst mycket gräs men de uppskattar verkligen det lilla som finns ;)

20130514_191947.jpg

20130514_194425.jpg

Jag fick ett litet bryt och klippte av Erucjs man (otroligt nog) :o Den hade tre olika längder och det kortaste står rätt upp som en riktigt fräsig tuppkam :meh:

Så nu ser han ut som en "vanlig" häst i frisyren. Har aldrig tidigare på alla år och hästar klippt manen... Araber ska ju ha lååång man.

20130514_194422.jpg

KL

så mycket fina arabhästar det finns runt om i landet. Är stor fan av Arthur och Erucj och många andra. Alltid lika roliga att se bilder på Era hästar!

Visst är det! Roligt att det finns så många fina araber "där ute" alltså.

I helgen som var träffade jag två mycket fina exemplar (borträknad min egen då :p), extra roligt med de hästarna är att deras ägare ej är inbitna arabfantaster men lyckas ändå köpa på sig riktigt fina exemplar.

Den ena hade jag träffat en gång förut, Sarils häst NOOHR!

Det roliga med det besöket var att jag "åkte på" en liten ridtur ;) Hade jag inte alls räknat med men när man lägger sig i en massa om ridningen så kan det leda till att man får hoppa upp och visa :D

Still+3.jpeg

Still+6.jpeg

Still+8.jpeg

Still+12.jpeg

Still+11.jpeg

Still+1.jpeg

Jag var väldigt sugen på att få prova sadeln (sensation G3 med G4 sits eller hur var det nu igen...?), men stiglädren tog slut (haha, tror ni förstår vad jag menar) så jag kunde inte riktigt känna in mig i min "riktiga" sits. Red lätt hela tiden men det hade jag ändå tänkt göra.

Ser mycket trevligt ut! Är också mycket förtjust i det jag ser av den hästen!

Vad är det för sadel du pratar om? Nyfiken, alltid nyfiken, när det gäller sadlar till araber ....:crazy:

Om jag inte fattat fel så är det en "fin"-sadel när det gäller distans i alla fall, kvalitetspryl.

Den har en speciell funktion just när det kommer till stiglädren, de är inte bara fästa "där man är van att se dem" utan de sitter även fast längre ner, ja hjälp vad lätt det var att förklara då... :o Haha.

Den-speciella-funktionen är att den fördelar vikten bättre, ger inte samma tryck "där uppe" liksom. Det tråkiga var ju att mina ben var för långa för dem men de kanske finns i flera längder eller går att fixa på något vis.

Måste ju berätta om den andra arabpållen jag träffade också, det var den här lilla bakelsen:

IMGP1896.JPG

Molins helt bedårande treåring är det.

IMGP1901.JPG

Den goaste lilla hästen jag någonsin träffat (!), kolla bara den där underläppen och blicken :love:

Att lägga sig ner och chilla en bra stund medan man blir överöst med gos av en helt främmande människa det är ju inga konstigheter :p

Ja det där såg verkligen ut som en liten bakelse:love:

Fjellheim
fining med eller utan man! jag kapade manen på herr A för många år sedan, han såg då ut som en Connemara eller något åt det hållet...lät manen växa ut igen:p

Tempen
Vacker som en dröm är hon din nya!

devere & limona
Tack det var snällt sagt:)

Åh vad kul med bilderna på er!! :) Han gick så himla fint med dig, jätteroligt att se var det.

Idag var han S-E-G när jag red ut och jag t o m funderade på att vända om och gå tillbaka. Men efter en stund kom bjudningen och då pinnade han på så pass att jag nästan höll på att åka av i traven istället (red barbacka) :D

Sadeln är en Sensation Ride G3 (med G4-sits). Stiglädren finns i olika storlekar, jag har M på mina, så L skulle säkert fungera för lite längre ben! ;) Stiglädren sitter både i en platta över ryggen under sitsen, men sitter även fast i sadelkåpan vilket ska ge bättre tryckfördelning. Man kan sätta vanliga stigläder i plattan under sitsen också, men det blir ju mer tryck rakt över ryggen då.

Jag är jättenöjd med sadeln i alla fall och Noohr verkar också nöjd! Den är dyr (~15 000 kr inkl pad osv), men jag behöver inte slösa tid och pengar på att hitta ny sadel hela tiden för att hästen växt ur den gamla så som jag tycker många behöver göra med bomsadlar.

Och så måste jag ju bara kommentera sötaste Miraz (lilla bakelsen :p ), hon är verkligen helt underbar! Man kan stå och gosa med henne hur länge som helst utan att hon tröttnar :love: Hon är den enda araben förutom Noohr som jag lärt känna, det var väl tack vare henne som jag faktiskt kikade lite på araber också när jag skulle köpa häst.

Vi deltog i vår första dressyrtävling i helgen förresten, en liten klubbtävling i stallet, LC. Jag var supernervös och Noohr hade framåtbjudning som en 25-årig ridskolehäst och det gick sjukt dåligt, haha. Delar inte med mig av några bilder från när jag red, men två från efteråt kan ni få se i alla fall ;)

imgp19052.jpg

imgp1914t.jpg

(Fjellheim som tagit bilderna)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka