Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Med finvädret kom kameran fram ...

Dels unghästarna som vaktas av William:

923209_576404405724460_615587450_n.jpg

Dels Pakistan:

942947_576738625691038_1131927295_n.jpg

Nej jag tycker inte att jag gör det faktiskt. Innan jag betäckte med honom så rådgjorde jag med flera personer inom utställningsvärlden.

Och förra året blev han champion, trots att han stod och såg ut som en åsna när han ställdes upp, och knappt travade överhuvudtaget när han kom in, helt otränad, direkt från betet.

Så jag tycker inte att det var ett dåligt val. Avkomman i fråga kommer även ställas ut i år, så vi får väl se om domarna tycker som dig eller som de som har sett honom irl hittills ;)

...och ändå utgår du ifrån att alla andra som avlade på "få-stons-hingstar" inte vägde för- och nackdelaremot varann?

Men hans poäng var ju inte såååå fantastiska?
87 från 2 domare o så 90 från en som då drog upp till totalt 88.
Tittar man på samtliga unghingstar så låg de inte högt i poäng jämfört med övriga klasser.
Du ska vara glad att en domare dömde ner Iligance rejält för annars hade han vunnit klassen.

Jämfört med de flesta andra klasserna så hade han legat i botten.
2 av 3 valacker hade högre poäng.

De hästarna ställde upp sig som de ska, travade ordentligt. Vänta du så ska du se att han får bättre poäng i år när han är tränad för uppgiften.

På Turbostar kommer han vara tränad för uppgiften i ungefär 3 veckor, vi får väl se om Sanna lyckas få till det på den tiden, men där har jag inte jätte stora förhoppningar.

Och oavsett så är han i år utleasad, av kunnigt folk som har hållt på ett bra tag med araber. Och de leasar inga dåliga hingstar är jag rätt säker på!

Vill du ha bättre jämförelse så kan vi ju ta höstutställningen, där 5 poängsskalan användes. Fille var den enda med guldpoäng, och 5 poängsskalan är betydligt mer rättvis än 20 poängsskalan.

Senast ändrad:

Om det är det enda du har snappat upp så får det stå för dig.
Sanna har alltid tyckt att det nästan alltid är rejäla överpriser på betäckningar i arabvärlden, vilket jag håller med om. Så hon följer sin tro helt enkelt.

Hon hade inte betäckt sitt eget sto med honom om hon inte trodde på honom.

Om det är min enskilda hingst som ni vill diskutera så kan ni ju höra av er via PM istället.

Många hingstar som leasas är aldrig röntgade, är det bättre?

Inte lätt det där med unga hingstar ... det enda man vet är att man inte vet hur de ärver ner sig! Inte förrän de har fått ett antal avkommor som man kan jämföra med varandra och med vilken typ av ston som har använts. Kan bli bra med ett sto och mindre bra med ett annat ...

Det finns ju också så otroligt många hingstar att välja mellan numera, så man kan vara riktigt kräsen i sitt val av hingst. Jättesvårt att komma in och konkurrera på den marknaden!

Ja, men det var hästar med där som har ställts ut på riktiga utställningar, så det går att jämföra.

HF Sasha var med på arabhäst i väst där jag tror de använde 5 poängsskalan med. Han fick liknande poäng på båda utställningarna om jag inte minns fel, 74 på den iaf. Han fick mellan 87-90 på blommeröd. Naples Temptation fick 90-91, och han blev som bekant placerad under Fille i championatet på riks.

Fille fick 85 poäng med 5 poängsskalan.

Så jag är väldigt säker på att han kommer få bätte poäng i år. Det som är lite tråkigt är om någon domare inte gillar stora araber. Han är trots allt 162, och det är klart att det kan dra ner på typ poängen, även om jag inte tycker att det finns något tvivel överhuvudtaget om vilken ras han tillhör när man tittar på honom. Men typ är ju väldigt mkt en smaksak, så vi får se helt enkelt.

Oavsett så är det en ganska icke diskussion, det är ingen som tvingar någon att använda honom. De som har använt honom och kommer använda honom är mkt nöjda med honom OCH det han har producerat.

Senast ändrad:

Men en icke- diskussion är det ju inte, det håller jag inte med om! Jag har inga direkta åsikter när det gäller hingsten i fråga, men det är alltid en relevant diskussion om en hingst är ute till allmän avel. Det följer med i konceptet, så att säga. För och emot. Förr kunde man inte diskutera hingstar på nätet som man kan nu, så man får nog tugga i sig det hela om man har hingst till allmän avel....

Fast nu är det ju inte en diskussion utan snarare en grillning. Vilket är en väsentlig skillnad tycker jag.

Fin och avspänd form för sin ringa ålder ser det ut som! Vilka är planerna för honom? :)

Tack! Han är dock ganska het och känslig om än det inte syns på fotona. :D

Jag har faktiskt inga planer alls för honom just nu. Inga tävlingar till sommaren. Men jag kommer att fortsätta jobba på formen och konditionen. Vi ska rida ut massor denna sommar. Sedan måste jag ta en allvarlig funderare på om jag ska spetsa mig mot någon särskild inriktning... Western? Dressyr? Akademiskt? Working equitation? :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur