Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Att du tycker att det är samma sak betyder inte att jag tycker det. Och även om det vore det så tycker jag i allra högsta grad att man fortfarande får diskutera och tycka saker.

Det är som sagt, åter igen, ingen som har tvingat dig att använda min hingst. Och jag har aldrig ens tipsat någon om min hingst, så lägg ner.

Jag känner bara att jag vill försvara de 117 andra arabhingstarna, som inte du behöver använda.

Och förklara för andra, att bara för att en hingst bara används till 1 sto per å, så betyder inte det per automatik att hingsten är dålig. Det kanske är hingstägaren som är kräsen och ratar bort intresserade ston som inte håller måttet?

Nja men vaddå?
Du kastar sten i glashus, och då blir man ifrågasatt.
Du hade ju bara kunnat tycka, men hållit det för dig själv.
Den som in i leken ger...

Valen är fortfarande dina och du äger dina egna beslut.

Men seriöst CK! Vart någonstans har jag skrivit det????

Vi har liksom en world reserv champion med ridmeriter i sverige som 2009 hade licens, men som inte betäckte ett enda sto det året enligt uppgift. Han kan knappast räknas som dålig på något sätt.

Sluta tolka in saker som inte står är du vänlig! (Andra gången jag skriver det till dig, kan du lyssna den här gången?).

Du får tycka att jag kastar sten i glashus, jag tycker inte att jag gör det. Nuff said.

"Visst är inte alla de hingstarna dåliga, men många av dem har nog bara kvar kulorna för att de är snälla. Det föds alltid mindre bra hästar, men när man avlar på det sättet så är jag övertygad om att det föds betydligt fler mindre bra hästar."

Och jag undrar: varför är DIN hingst bättre. Och ditt DÅ oreggade sto (mamma till Filles föl)

Du tycker säkert han är special.
Du har DINA argument.

Det spelar ju ingen roll vad jag skriver, du kommer ju aldrig någonsin i helvete lyssna på mig. Så fråga någon som har sett honom irl istället är mitt tips.

Men nu missar du hela grejjen.
Jag har inte uttalat mig om hans exteriör.
Utan om att du kastar sten. Skit samma hur hästarna ser ut, du har ändå avlat enligt mångas mått sett på buskvis.
Sen huruvida han fått poäng hit och dit: hör inte till diskussionen.

DESSUTOM har du själv sagt att avelsvärdering/premiering är det man hellre går på. Inget av det har du gjort. Stoet oröntgat, oreggat, oprövat.
Så jag struntar i hur dom ser ut i diskussionen.
Jag pratar om att DU tycks tro att andra buskavlar men inte du :)

Far inte med rena osanningar är du snäll.
Stoet är röntgat.

Jag hade visat honom på premiering i år, om jag hade fått. Men nu är det tyvärr så att vi inte får visa hingstar på SH:s visningar längre. Det kan jag tyvärr inte göra något åt. Och som 2 åring kunde jag inte visa honom, eftersom han var halt mer eller mindre hela den sommaren.

Så du tycker att det är buskavel bara för att han inte var visad för tillfället? Då tycker vi olika. En ovisad häst behöver inte vara dålig på något sätt. Och det är inte det jag pekar på eller diskuterar här.

Visst vore det bra om alla var visade, men är man en kunnig person så anser jag att man antagligen kan göra den bedömningen själv. Och eftersom alla som läser här misstolkar allt så vill jag bara påpeka att jag själv inte anser mig ha den kunskapen än.

Du har DINA argument och motiv för att göra små föl.
Jag vill inte höra varför eller därför.
Faktum kvarstår.

Det där är dina värderingar, inte mina.
Att vi tänker olika är ingen nyhet, jag har redan pratat med dig om att jag blev förvånad och snopen.

Jag gör inga föl, fortfarande. Jag är uppfödare till en häst. Varken mer eller mindre.

KL

Avel handlar ju om selektion, alltså att välja ut de djur som skall föra gener vidare och likaså vilka djur som inte skall göra det.

Frågan är: kan vi selektera?

Nästa fråga är: kan vi selektera bättre än vad naturen gör?

Och slutligen: Blir resultatet bättre när ett färre antal djur verkar i aveln?
Får vi fram bättre avkommor, höjs genomsnittet genom selektiv avel?

När vi inte har något att mäta mot, nu pratar jag generellt, alltså inget avelsförbund som ställer upp riktlinjer för exteriörbedömning och prestation, hur skall vi då kunna diskutera vad som är "rätt". Det mesta blir ju bara tyckande och smak.

Eller är det då bättre att låta alla avla fritt, som de vill? Vad ger en sådan avel? Mer än en massa avkommor? Den sista frågeställningen är seriöst menad och skall inte läsas ironiskt eller liknande :)

Senast ändrad:

Ok. Din mamma som inte är så engagerad.

Men du äger hingsten, som enligt dig aldrig skulle stå till allmän avel.
Du måste förstå att folk tänker och reagerar!
Tänk själv hur DU skulle resonerat om det var tvärtom.

Alla missuppfattar inte dig, och inte med flit.
Jag tycker du är ambivalent.

Devere: till nästa fråga- vad är då BRA?
Vad vill vi få fram?
Ska vi hänvisa i första hand till showresults eller våra ögon?
Avelsvärdering, är det prio? Sundhet genom hälsokontroller?
VAD är bra???

Måste bara fråga; får vi inte visa hingstar på SH:s visningar? Något jag inte har fattat .... Kollade in på deras hemsida och där stod arabiska fullblod med bland de raser som sommarpremieras.
Avelsvärderingens reglemente kunde jag inte komma in på.
Det är en intressant fråga för jag hade gärna visat någon av mina där.

Börjar med en :) m ja vad är BRA?

Finns det ett BRA som går bortom tycke och smak?

Ett sätt vore ju att testa hästarna, uthållighet är ju en av arabhästens kännetecken, så varför inte att alla hästar skall testas genom ex vis pp distans :)

vore ju också ett lyft för distansvärlden.

Då ser man hur hästen svarar på träning etc. Polen har ju det men då med galopp.

Waldorf, seriöst så tycker jag att såväl exteriörbedömning, veterinärbedömning samt prestationsmeritering hör hemma i avelsprogram. Enskilt eller genom förbund. Genom förbund så får ju rasen en seriositet, att man tar avel på allvar, att man går bortom tycke och smak.

Senast ändrad:

Enda anledningen till att han står till allmän avel är just för att min mor inte är så engagerad. Jag behöver vara hästfri ett tag.
Min plan är sen att stalla upp honom i ett annat stall, trots att jag har ett väldigt bra, nybyggt stall här hemma. Främst är detta för att min mor ska inse hur jobbigt det är med hästar när man sköter dem helt själv och inse att hon måste sälja dem.

Den största anledningen till att jag inte vill kastera är att jag inte vill ändra honom något. Han är min älskling och det finns inte någonting jag vill ändra personlighetsmässigt.

Klart jag förstår att folk reagerar. Men jag tycker ni kan uppskatta min ärlighet istället, för jag vet en hel del hingstar där ute som står som "oröntgade" när de i själva verket är röntgade med fynd.
Det skulle jag ALDRIG göra. Precis som att jag aldrig tipsar någon om min hingst. Visar de intresse så berättar jag gärna allt om honom, och jag inleder alltid med att berätta om röntgenförändringen han har.

I framtiden kanske jag själv tar ett föl med honom, men det blir efter tävlingar, och med ett sto som jag troligtvis leasar isf.

Sommarpremieringar får vi vara med på. Hingstar över 2 år är inte välkomna där. Och det beror på att ARAB eller SAHF (kommer inte ihåg vilket) helt enkelt har sagt upp avtalet, och vill hålla i "avelsvärderingen" av hingstar själva.

Men ston och föl får du visa i år. Oklart hur det blir nästa år, det finns inget avtal för nästa år än.

Det var väl hingstbedömning uppe i Boden för ett par veckor sedan, tror denna var i SHs regi.

Kimmis, är det inte så att hingstar över 2 år, oavsett ras, inte är med på sommarpremieringarna, utan dessa hålls separat. Jag har för mig att det är så, men är litet osäker. Och då har det inget att göra med ARAB.

Senast ändrad:

Waldorff, det vi har att tillgå är just detta; avelsvärderingar och sundhetskoll. Tycker jag är bra. Vi behöver båda delar, men med mer tryck i avelsvärderingarna, mer krav på prestation.

Jag är helt klart för att man ställer krav på prestation av sina avelsdjur. Allt sådant arbete är långsiktigt, men jag hoppas att jag lever som jag lär. De unga individerna ska ut och prestera. Ffenix är utlånad för dressyr och hopp, Neva är utlånad för distans. Ingen av dem i avel så länge det pågår, förstås.

Det samma ska ske med Pasja och Eliza, innan de sätts i avel.

Man får börja i någon ände, jag har valt att börja med "ungdomarna".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka