Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

De i norrland fick dispans som jag fattade det, eftersom de hade så långt till riks.
Jag hade gärna visat Fille på nåt liknande här nere. Samma bedömning går att få på riks, men då av utställningsdommare, och ärligt talat så känns det inte värt pengarna för min del då.

Just detta kommer diskuteras en del, om det verkligen ska vara utställningsdomare som bedömer hingstcertifieringen, inte hugget i sten att det ska vara så ...

Det som kan vara bra att veta är att detta ligger under ARAB, inte SAHF.

All avelsverksamhet ligger under ARAB, vilket inkluderar att de har ansvar mot Jordbruksverket för bland annat sundheten i aveln, genpopulationen, utvärdering av aveln etc etc.

Det är alltså ARAB som anlitar SAHF för hingstcertifiering i samband med SAHFs riksutställning. Likaså slöt ARAB avtal med SH föregående år om att få delta i sommarpremieringar, vilket kostade ARAB x kronor. Avtalet var, om jag kommer ihåg rätt, tvåårigt, så det gäller 2012-2013.

Senast ändrad:

Du vet nog redan vad jag tycker där; att man selekterar ut de individer som har presterat bra, och då menar jag bra, i någon disciplin. Att exteriören är så korrekt som möjligt. Finns ju inga helt perfekta hästar, som väl är. Att temperamentet är superbt. Att det handlar om en rastypisk, vacker individ. Finns det fler kriterier?

Men det har ju redan diskuterats sida upp och ner, för inte så länge sen...
Vilka ska till Vetlanda?
Vet ngn vilken dag som är vad?
Lite nyfiken på att se dem ridande ekipagen :)

Min frågeställning var: selektiv avel eller "öppen avel", dvs avla på allt.

Blir det bättre med den ena eller det andra?

Bra har diskuterats till leda, det håller jag med om. Min frågeställning var i alla fall menad som annorlunda jämfört med hur det diskuterats tidigare, även om Du inte uppfattade den så.

Idag är ju aveln helt inriktad på "BRA", där olika personer har olika uppfattningar om vad som är "BRA", bättre och bäst :)

KL
Angående urval av avelsdjur så kan man ju för enkelhetens skull börja följa en defektlista samt testa för SCID och CA samt veterinärkontroll även för ston (obligatoriskt för hingstar).
eftersom jag är av den uppfattningen att "allt skall sitta rätt" på ett avelsdjur så tycker jag att man har som ansvar att lära sig, i detta fall, arabens anatomi. Ofta hör jag att man skall kompensera brister men bristerna finns dock kvar i arvsmassan och kan poppa upp i en annan generation eller???
Varför inte förstärka det positiva istället?
Visa era hästar inför arabdomare som tex riks. Där får man iaf en hint om arabtypen och vad det innebär. Ett avelsdjur bör enl min mening ha minst 90 p som vuxen och det är faktiskt de hästarna som i en avelsvärdering får runt 40 p.
För övrigt tycker jag att det krävs än mer av ett avelsdjur. Ett sto skall vara lätt att betäcka, lätt att ge di samt kunna fostra sitt föl. En hingst med knepig mentalitet är inte heller önskvärt att ha i en avelsbox. Inte helt bra med avelsdjur som lätt åsamkar sig skador heller.
En arabs hållbarhet bygger väl också mycket på hur den rids och av vem.

Jag håller med. Påhopp gillar vi inte! Glädjas med andras framgångar är ett mycket bättre koncept!

QUOTE]

Det där är nog det roligaste, men sorgligaste jag läst. Inte sjutton är det många som gläds med andras framgångar? Jag tror sällan jag blivit kontaktad av folk oftare än av skadeglädje. I helgen skrev en människa till mig (till mig!!)om mitt nya sto "hon är visst dräktig, jättetjock men kanske får bättre typ när hon fölat". Eh, jo jag vet hon är dräktig, faktiskt.
Jaha? Vad spelar det någon annan för roll om Maggan inte "har typ"? Jag blir bara stärkt av att folk är småsinta och laddar för ny bildserie och mer reklam ... hehehe

Ja, men det var hästar med där som har ställts ut på riktiga utställningar, så det går att jämföra.

HF Sasha var med på arabhäst i väst där jag tror de använde 5 poängsskalan med. Han fick liknande poäng på båda utställningarna om jag inte minns fel, 74 på den iaf. Han fick mellan 87-90 på blommeröd. Naples Temptation fick 90-91, och han blev som bekant placerad under Fille i championatet på riks.

Fille fick 85 poäng med 5 poängsskalan.

Så jag är väldigt säker på att han kommer få bätte poäng i år. Det som är lite tråkigt är om någon domare inte gillar stora araber. Han är trots allt 162, och det är klart att det kan dra ner på typ poängen, även om jag inte tycker att det finns något tvivel överhuvudtaget om vilken ras han tillhör när man tittar på honom. Men typ är ju väldigt mkt en smaksak, så vi får se helt enkelt.

Oavsett så är det en ganska icke diskussion, det är ingen som tvingar någon att använda honom. De som har använt honom och kommer använda honom är mkt nöjda med honom OCH det han har producerat.

Hoppla hoppla, ska vi verkligen gå in på detaljer om uppställning osv?

Tempen hade gått Liberty och futurityklass, var oskodd, halkade och ställde sig uselt. Hur många extra poäng får jag för det? Han vann libertyn, så egentligen borde han blivit champion då, eller?

Man kan hålla på så hur länge som helst. Onödigt med utställningar om man ska bedöma själv, ju.

Senast ändrad:

Kl
Att göra egna bedömningar och servera dem offentligt när det gäller utställningar är befängt likaså att hänvisa till amatörutställningarnas poäng.
På en utställning handlar det om kvalitén på övriga deltagande hästar, antal deltagare i klassen, A B eller C-show sätter också riktlinjer på en bedömning.
Att få höga poäng på en C-show eller national burgar definitivt inte för att man klara av att få lika bra placering eller höga poäng på en A, B eller C-show i Europa.
Skall man försvara sin hästs poäng/placering så bör man deltaga på flera utställningar med olika grader (A B C)och se till att det är olika domare som dömmer.

Jag håller med. Påhopp gillar vi inte! Glädjas med andras framgångar är ett mycket bättre koncept!

QUOTE]

Det där är nog det roligaste, men sorgligaste jag läst. Inte sjutton är det många som gläds med andras framgångar? Jag tror sällan jag blivit kontaktad av folk oftare än av skadeglädje. I helgen skrev en människa till mig (till mig!!)om mitt nya sto "hon är visst dräktig, jättetjock men kanske får bättre typ när hon fölat". Eh, jo jag vet hon är dräktig, faktiskt.
Jaha? Vad spelar det någon annan för roll om Maggan inte "har typ"? Jag blir bara stärkt av att folk är småsinta och laddar för ny bildserie och mer reklam ... hehehe

Tyvärr har du rätt. Av någon anledning har många ett behov av att racka ner, ta udden av, platta till.
Jag har också råkat ut för det. Åtminstone jag blir ledsen, och arg, eftersom påhoppare är just det som du skriver, småsinta av ren elakhet många gånger.

Sedan är det en annan sak att man också behöver visa ödmjukhet och ett öppet sinne när det gäller att lära sig av egna och andras misstag.

Kimmis, jag tror att du behöver lära dig en mer ödmjuk framtoning. Ibland är du nog för snabb med att uttala dig tvärsäkert om saker och ting och tänker inte på att här finns gamla rävar som har varit i branschen i evighet amen och har sett det mesta. Går inte att prata bort dem.

Fille är en fin hingst, men han har sina fel och brister, som alla andra. Vissa kommer att välja bort honom pga dem, andra kommer att välja honom pga hans positiva företräden. Vad han sedan fick för poäng hit eller dit har ganska liten betydelse i sammanhanget. Det kommer med tiden visa sig om han var värd satsningen, och det är förstås hans avkommor som visar det.

Klart jag förstår att folk reagerar. Men jag tycker ni kan uppskatta min ärlighet istället, för jag vet en hel del hingstar där ute som står som "oröntgade" när de i själva verket är röntgade med fynd.
Det skulle jag ALDRIG göra. Precis som att jag aldrig tipsar någon om min hingst. Visar de intresse så berättar jag gärna allt om honom, och jag inleder alltid med att berätta om röntgenförändringen han har.

I framtiden kanske jag själv tar ett föl med honom, men det blir efter tävlingar, och med ett sto som jag troligtvis leasar isf.

Nu får du väl ändå ge dig? Under flera år blånekade du ju att han hade röntgenförändringar och bombarderade folk med PM och hotade att stämma för förtal? Nu skriver du att du ALDRIG skulle förneka att han har något. Väldigt märkligt. Det är detta som folk irriterar sig på, inte Fille.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta, bättre typ när hon fölat :crazy:

Detta är väl egentligen det stora problemet i arabhästvärlden, folk tycker så mycket. Baserat på vad? Eget tycke och smak, och sedan är "krigen" igång.

Vem kan ha rätt när det gäller tycke och smak?

Blir helt beklämd! Men även av falskheten eller vad man nu skall kalla det för, puss och kram när man ses, skitsnack bakom ryggen. Att folk tycker saker är helt ok för mig, men varför inte stå för det man tycker? Inte bara tycka mellan skål och vägg och sedan agera helt annorlunda i verkliga livet.

Tycker fortfarande att det är en glädje med Bernhards framgångar på internationell arena. För mig är det det som räknas, att mäta sig på de bättre hästarna i Europa!

KL

Någon som kan några bra ursäkter när ens häst inte når de resultat man vill/förväntar sig på utställning?

Jag har läst om just sådana i ursäkter vad gäller galoppörer i någon bok som jag inte kan hitta för tillfället. Kul var det i alla fall.

Att de andra hästarna var bättre brukar ju inte vara en bra ursäkt, så vad finns det för några andra?

Boxgrannen var galen?

Hästen hade inte rest bra?

Handlern gjorde fel?

Domaren såg inte hela hästen?

Publiken skrek inte tillräckligt mycket eller för litet?

Det är bara träning?

Vet inte om jag skall skratta eller gråta, bättre typ när hon fölat :crazy:

Detta är väl egentligen det stora problemet i arabhästvärlden, folk tycker så mycket. Baserat på vad? Eget tycke och smak, och sedan är "krigen" igång.

Vem kan ha rätt när det gäller tycke och smak?

Blir helt beklämd! Men även av falskheten eller vad man nu skall kalla det för, puss och kram när man ses, skitsnack bakom ryggen. Att folk tycker saker är helt ok för mig, men varför inte stå för det man tycker? Inte bara tycka mellan skål och vägg och sedan agera helt annorlunda i verkliga livet.

Tycker fortfarande att det är en glädje med Bernhards framgångar på internationell arena. För mig är det det som räknas, att mäta sig på de bättre hästarna i Europa!

Haha, ja huvudet blir kanske mer uppnosigt efter bebisen kommit ut!

IDAG håller vi tummar och tår för fina Bernard som tävlar i Frankfurt! HEJA HEJA!

Hästen ställde inte upp sig som jag vet att den kan.

Den rörde sig inte som jag vet att den kan.

Domarna gillar inte den typen av häst.

Brunstiga ston i stallet.

Publiken skrek för mycket.

Sen finns det förstås hästar som tycker det är rent ut sagt skittråkigt att visa upp sig på en utställning, men då kanske man ska låta dem slippa det och få göra något annat i stället ...

Den gillar jag : domarna tycker inte om den typen av häst :))))

varför åker man då på en utställning? Har man inte koll på domarna?

eller menar man att domarna dömer subjektivt?

Kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka