Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

knapplån

Förstår inte varför det.hela tiden ska ske vad man kan kalla sk påhopp ofta i denna tråd. Jag slutade med araber för många års sen då det alltid var så hektiska diskussioner om det ena eller det andra...bråk i föreningen...registratur etc...o det tycks vara så än idag att åsikter ska vara så enormt starka om allt. Varför kan man inte glädjas med andra. Om man inte gillar kimmis hingst så bruka den inte. Men dom som vill får väl göra det.

Jag håller med. Påhopp gillar vi inte! Glädjas med andras framgångar är ett mycket bättre koncept!

Däremot är det nog så att hingstarna bör diskuteras- men på ett sakligt sätt, utan pekpinnar.

Alla regelrätta påhopp och "krångel" i förening, registratur osv gör ju att man funderar på att byta ras ibland faktiskt (den senaste hästen man köpte var ju trots allt en godkänd hingst av en annan ras...).

Just den här diskussionen tolkar jag som att den bottnar i att "man" ifrågasätter en människas (i det här fallet kimmis) uttalanden mer än själva hästen (eller för den delen personen) i fråga.

Vilket för mig känns som en helt annan femma än att bara racka ner hingst efter hingst efter hingst...

Tar man ställning åt det ena eller andra hållet när det gäller träning/avel/hästhållning och sedan inte lever som man lär så kan ifrågasättandet komma som ett brev på posten förstås. Att kritisera verkar ligga i människans natur :meh: och kritik kommer alltid att vara en närvarande faktor.

Att betäcka med en 2-årig hingst behöver inte per automatik vara oseriöst men det kan förstås inte "direkt" härledas till hingstens prestationer heller.

Jag förstår varför man vill betäcka med exempelvis Fille, jag förstår också varför man inte "kan hålla sig" från att skriva exempelvis "kastar du inte sten i glashus nu?"

Det är diskussionen som följer som kan ta en dålig/tråkig/onödig vändning och just där behöver man behålla respekten både för sig själv, andra, egna hästar och andras hästar.

Diskussion är bra men den måste hållas på en nivå där det går att diskutera och inte endast handlar om att vinna slaget.

Du har rätt i det jag skriver.
Det som stör mig lite är att det hela uppmanas att avelsdjur ska meriteras, DNA-testas för miljoner olika genetiska sjukdomar, röntgas osv.

Men varför då? Är det verkligen till hjälp i avelsarbetet?

Jo men det tror åtminstone jag att det är. Det är så framgångsrik avel har bedrivits i alla tider, man har använt de individer som har bäst förutsättningar. Att sedan hela grejen är en chanstagning, det vet vi alla som håller på med det.

Att ex Blommeröd använder en 2-års hingst på något av sina ston som de känner väl har jag all respekt för. Flera av deras fina hingstar och andra har testats så.
På så vis får man tidigt se avkommor framförallt i utställningsringen.
Men att kritisera viss avel när man själv är i en gråzon förstår jag inte.

Jag tror själv att buskaveln inte är så farlig. Det finns betydligt fler utställningsavlade individer som inte blev så bra som uppfödaren tänkte och då säljs till dressyr/distans/hoppning/fälttävlan/körning/galopp för samma individ passar till allt.

Nu var det ju inte riktigt så det gick till.

En välkänd arabhästuppfödare hörde av sig till mig och ville använda Fille, och betalade då hela licensen (Första gången kostar den ju en hel del...). I det här läget hade Fille en skada som resulterade i ett REJÄLT överben. Då var överbenet som min knytnäve i storlek, och sitter på insidan. Så jag visste inte om det skulle gå att ha kvar honom eller om han skulle få vandra vidare pga denna skada. Därför bestämde jag mig för att chansa, och det är ju oxå anledningen till att jag betäckte så sent, hade det varit planerat så hade jag börjat betäcka i början av maj liksom.

Det andra stoet han betäckte har fått flera föl innan, är visad osv osv, så aveln på den hästen är verkligen inte buskavel i mina ögon.
Och som jag skrev tidigare så är uppfödaren väldigt nöjd med resultatet.

Nu blev det så att han gick lindad dygnet runt i 1 år, utan att få några direkta skavsår, och överbenet gick ner så pass att han inte slår i det! Och därmed överlevde han den historien.

Senast ändrad:

Visst är inte alla de hingstarna dåliga, men många av dem har nog bara kvar kulorna för att de är snälla. Det föds alltid mindre bra hästar, men när man avlar på det sättet så är jag övertygad om att det föds betydligt fler mindre bra hästar.

Jag kan lova dig, att frågar man alla hingstägare, har de minst lika många förklaringar som du varför just deras hingst platsar i avel.

Det är mkt möjligt. Men hur många av de hingstägarna har kunniga stoägare som hör av sig och vill betäcka med hingsten?

Allihopa, kanske?
Eller tror du "kunniga" bara hör av sig till just dig?

Men varför denna attityd?
Vad är poängen med den?

Tror du verkligen att vi har så många arabhingstar i sverige som är bra? Jag gör inte det. Varför får inte jag tycka det?

Klart du får tycka det.

Jag tror å andra sidan att vi har många bra arabhingstar i Sverige, men att det är väldigt lätt att tro att gräset är grönare någon annan stans än just här.

Ja, det tror jag med. Men att alla de 117 hingstarna skulle vara så bra tror jag inte.
Och framförallt så tror jag inte att alla ston som betäcks borde betäckas heller ;)

Nej, det tror inte jag heller.
Mer hållbara urvalskriterier för både hingstar och ston vore något att eftersträva, tycker jag.
Men läget är som det är, och vi försöker väl alla göra vårt bästa utifrån förutsättningarna ...

Huvudet på spiken CK!
Oavsett VEM du frågar har dom ett argument.
Sentimentala skäl...Praktiska...Ekonomiska...
Kimmis, du hade väl dina skäl, men att peka på andra och säga buskavel tycker jag är magstarkt. Därför att:
Buskavel för MIG är att avla på oreggade djur, ej rastypiska, ej uppcheckade osv.
Men å andra sidan så orkar jag inte gnälla om det mer, folk är folk och gör ändå som dom vill. Det enda jag verkligen tror på är att stödja och utbilda arabhästägare.

Fast jag har inte pekat på någon, inte ett enda namn på en person eller på en häst har jag nämt.

Det går att likna vid anda saker, så kanske det är lättare att fatta hur jag tänker?

-Jag tycker det är sjukt att folk får köra runt i gamla bilar som spottar ut massa avgaser, när det finns kontrollerade, fina miljöbilar. Att jag kör runt i en gammal hostande bil som drar 3 liter milen och har svart rök därbak beror på att min bil faktikt är riktigt fin, det sa de min gamla granne, som haft bensinmack. Men att andra kör runt i såna miljöbovar är oseriöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka