Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Ok. Din hingst har en röntgenförändring. Varför den finns och hur den har uppstått eller nedärvd får vi aldrig veta. Däremot så tycker jag det skulle vara intressant att få veta av dig varför han erbjuds till allmän avel. Vad tycker du han har att erbjuda som är så pass bra hos honom så att man kan se genom fingrarna med hans röntgenförändring samt att hans utställningspoäng inte är speciellt överväldigande.

Jag tycker det låter som en klassisk osteochondros?

Om han visar att han håller för mer än normal ridning och tävling i mellannivå, så förstår jag om man i vissa fall kan se genom fingrar, men som det ut nu gissar du bara att han håller för arbete.

Underbara älskade

970745_10201007752099063_695740190_n.jpg

Jag vet inte hur mkt man kan se gm fingrarna men det är väl ganska svårt att få konstaterat om det är ärftlighet eller miljö. En hingst med rtg-anmärkningar som ändå kan prestera år ut och år in och har andra värdefulla egenskaper som som man gärna vill åt så skulle jag, tror jag, kunna se mellan fingrarna på det. Kan man härleda det till bevisad ärftlighet så skulle jag backa men annars...ja jag vet inte. Jag har aldrig kommit i den sitsen men ofta funderat på situationen.

Det är inte speciellt vanligt med ostechondos pga yttre påverkan. Det är nåt som veterinären i oförstånd tar till för att "trösta" en ledsen hästägare.

Arvbarheten finns. Och jag känner som dig, handlar det om en topp-topphingst, som ändå fungerar, så kanske man kan ta risken.

Det kommer mest troligt inte av trauma eftersom jag aldrig har sett honom halt på det benet.

Däremot var han skinn och ben när jag tog hem honom från lösdriften där han inte fick tillräckligt med mat. Väldigt liten och ynklig, och sedan vipps så var han 154 som åring. Kanske hade förändringen inte funnits om detta inte hade inträffat. Det vet ingen.
Men åter igen, hade jag mått bra nu så hade han inte varit utlånad. Och då hade han heller inte stått till allmän avel.

Och jag håller med dig ang att det är klantigt av veterinärerna att säga så om lösa benbitar. Det är otroligt ovanligt att det kommer av trauma. Ellisha hade ju dock en fraktur som åring, en benflisa slogs bort mitt på ett ben, och det man såg på röntgen såg vääääldigt annorlunda ut mot de lösa benbitar jag har sett i leder.
För att inte tala om såret och att hon knappt stödde på benet och hade rejäl feber... Den benbiten växte dock fast igen, så som sagt, det är en väsentlig skillnad.

Det känns smått otroligt att en häst skulle få en lösbenbit av trauma utan att man som ägare märker något. För det är ju trots allt en fraktur vi talar om då.

Annika_L: Personligen tycker jag det är lika illa att avla på en häst med fynd som att avla på en oröntgad. Berra är jätte fin, och tillhör en av mina absoluta favorithingstar pga hans bra rörelser, jag tycker faktiskt han rör sig betydligt bättre än sin far. Grattis till era framgångar! Jag håller en tumme för er i championatet!

Grattis ;)

då är det tummarna för championatet nu då ;)

där fick jag ;) - var inte tillräckligt snabb. Grattis till ytterligare en champinjontitel ;)

Njut av dagen :)

Berra blev bronschampion, slagen av två egypter. (EE-show...)

GRATTIS team BERRA!

Vem är Berra, och vilken ras? Vad är en EE-show? Nån form av klubbtävling?

(OBS, skämt, med tanke på inläggen ang CC Chagal tidigare).

Hur som, grattis Annika L!!

När det gäller det där med röntgenfynd och att ändå använda i avel; kan hålla med om att det kan finnas skäl att använda hingsten ändå, OM han visar sig hålla för hårdare träning/tävling, och OM han har så pass mycket andra fördelar att det känns värt det.
Men det är ju en lång period där han inte borde användas alls, medan han får bevisa att han verkligen håller.

Jag bugar och tackar igen. Det som retar mig lite är att i Frankfurt så bara regnar det och regnar. Det skulle vara fyra hingstar i klassen men tre ströks antagligen pga regnet vad jag har hört. Så det var bara för handlern att traska in bland EE-hästarna som det efter lunch hade haglat in poäng på och de klarade det alldeles utmärkt. Är så stolt så!

Vem är Berra, och vilken ras? Vad är en EE-show? Nån form av klubbtävling?

(OBS, skämt, med tanke på inläggen ang CC Chagal tidigare).

Hur som, grattis Annika L!!

Asså, häng me lite va? Berra e ju Rödtottens lillkille!

Hahahaaaaaaaaaa ;)

Tack CK! Han heter ju Bernhard!
Och blev Bronschampion!
B-show detta också på ett Event för Egypier

Senast ändrad:

Asså, häng me lite va? Berra e ju Rödtottens lillkille!

:)

Berra är ju rätt okey ändå som smeknamn.
Får allergiutslag när folk får föl, ska döpa dom till "On the top to the Stop men ska kallas för Folke."
Men döp då för fasen till Folke!

Fast Bernhard är ju ett superbra namn. Lättstavat och lätt att uttala.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
3
· Visningar
307
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka