Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Var går gränsen, menar du?
om jag väger 150 brutto då? Ska jag träna hästen lite mer, så funkar det? Det är bara att vara en bättre ryttare så ordnar det sig?
Var ligger brytpunkten? Läs lite hållfasthetslära, föreslår jag.

Eftersom det aldrig varit prat om 150 kg brutto förstår jag inte hur du ens kan tänka tanken.

Sunt förnuft och hållbara hästar som tål att ridas och tränas av annat än barn.
Precis som med allt annat, är man vältränad klarar man betydligt mera belastning, och vältränad har inget med smal att göra.

Nej. Jag tävlar inga klubbtävlingar i dressyr. Jag tävlar enbart riktiga tävlingar, lokala och regionala för storhästar då jag är över 18 år själv.

Är ju alltid intressant att få veta vilka araber som är ute och tävlar. Den reklamen behöver vi så det skulle vara kul att få veta lite mer om ditt ekipage.

Jag blir faktiskt förskräckt över hur Annika_L skriver till dig och hoppas du inte tar åt dig.

Jag är med och bloggar på sportarab, där finns vi några ekipage som är ute och tävlar som ni kan följa. Länk finns under min profil här till ekipagen.

Limona: Jag tar inte åt mig :)

Var det nedsättande för att jag inte kunde tolka att det var en arab? Det poppar ju upp lite olika raser här ibland så min avsikt var inte att såra och sårad behöver man väl inte bli för att jag tolkar det som en annan hästras. Dom är fina dom med :)

Senast ändrad:

Ja det var nedsättande, detta är ju dessutom inte en särskilt okänd häst. Att sedan efter att ha sett en bild skriva att "jag utgår ifrån att du tävlar på klubbnivå" är ju ännu värre.

För mig är hästen helt okänd och därför utgår jag ifrån att det är på klubbnivå. Har inte ens en aning om vem dressyrteamet är heller.
Å andra sidan har jag sett hur det har spytts skit runt om när man höjer ngn ännu mer välkänd häst. Då är det fritt fram att kritisera.

Senast ändrad:

Whatever. Det är ju bara tråkigt när folk tar sig en sådan trist ton. Man får tänka på det när man skriver. Om hästen är helt okänd så kanske man inte ska "utgå" ifrån att den tävlar på den lägsta möliga nivån utan ställa frågan kanske.

Så går en annan runt och tror att "folk" känner igen ens nick och vet vem man är/vilka hästar man har, haha där bedrog man sig allt om inte ens Chaggy och dressyrteamet känns igen.

För övrigt har jag själv fått kämpa en del med självbilden efter att jag tog del av "forksningsresultatet", nu använder jag "" för att jag inte riktigt vet hur seriös/stor undersökningen egentligen var.

Jag har problem med att jag känner mig som en börda för hästen, detta är endast en tanke och något som bara existerar i min fantasi egentligen det vet jag. Jag är både lätt och välbalanserad men jag kan inte slå tanken ifrån mig, hästen skulle ju självfallet tycka att det var enklare/skönare att springa, hoppa, dressyra osv UTAN ryttare öht.

Till saken hör att jag väger 52 kg och helt ogenerat svingar mig upp på alla araber, men jag är 181 cm lång och många tycker att jag ska hålla mig till hästar över 165 cm O_o

Jag med min flugvikt går inte heller in under 10 % av min nuvarande Arabs vikt, han är 163 cm hög och väger mellan 480 och 500 kg.

Självfallet ska det finnas gränser, det är ingen rättighet att rida men ska man behöva oroa sig för precis allting hela tiden :o

Det var väldigt vad känsligt detta ämnet var?
Jag är på din linje, det är ingen rättighet att rida arab eller rida öht.

Jag tycker man måste skilja på vad hästen klarar av, och vad den mår bra av! Den här nya undersökningen visade faktisk att hästarna inte mådde bra av att bära mer än 15% av sin vikt, de ändrade sitt rörelsemönster och det syntes att de var påverkade av vikten.

Nu har jag inte läst undersökningen, men det kan vara farligt att dra generella slutsatser av studien.

På vilket sätt menar Du att hästarna inte mådde bra?

Redogör gärna för studiens omfattning, antal hästar som var med, raser, utbildningsnivå etc etc etc.

Det är väl ganska så självklart att ett rörelsemönster förändras när man lägger på tyngd, framför allt om man inte är så vältränad. Varför tror Du/anser Du att hästarna ändrade sitt rörelsemönster?

Det allting handlar om är ju mer att bygga upp hästen från början, från backen, för att klara av att bära något så onaturligt som en klump på ryggen, oavsett om klumpen är en lill-klump eller en stor-klump ;).

En häst är inte byggd för att ridas, dess leder, skelett, muskulatur är inte konstruerade för ryttare/bära vikt överhuvudtaget, så det borde väl vara fullkomligt självklart att hästen påverkas. Påverkan borde ju i sin tur vara relaterad till vikten, men likaledes till hur vikten distribueras samt hur vältränad hästen är från början.

Senast ändrad:

Jag vet inte hur man skall klara av att veta både nicks och smeknamn på hästar. Det måste ju vara en liten inbördes grupp som känner till varandra. Och varför hymla med framgångar? Är väl jätteintressant att få veta om tex Chaggy, stam och prestationer.

Senast ändrad:

Jag håller inte med att det är "onaturligt" för hästar att bära ryttare.
Olika raser har avlats fram för att klara olika behov.
Tex så är shetlandsponnyerna små, för att kunna användas i gruvor. Ardenner och andra kallblod är avlade för att dra tunga lass, och deras exteriör skiljer sig rätt mycket från vad de som avlar riddjur önskar.

Om vi då tar det officiella namnet istället. CC Chagal har du väl hört talas om??

Om jag har! Hans mor Ciekawa känner jag till mkt, mkt väl. Visad showringen av bl.a min dotter Linn på SIBA championatet. Hennes uppfödare en av mina äldsta vänner. Hans mormor Cindy ett av mina favoritston! Fina gammelpolska ston. Pappa Chock en alldeles utmärkt hingst med meriter i showringen och en fin prestationshingst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka