Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jag menar alltså att jag förstår att man vill rida araben, men inte att man tycker att man ska trots att man kanske är 20 kilo för tung. Och visst, du stör mindre om du är duktig. Men varför inte ha en häst som du både passar till viktmässigt och inte stör ridmässigt om du är modell större? OBS, jag vet inget om hur stor just DU är, det är ett allmänt tilltal.

Jag tror ju inte att det hjälper arabens varumärke att det liknar islandshästridning, direkt. ;)

Det är normalvikt i förhållande till kroppslängd framräknat utifrån BMI, dvs inom BMIs intervall för att inte vara tjock.

Medelvikten svenska män var tydligen 2010/2011 82,9 kg och för kvinnor 67,4 kg.

Medellängden kvinnor 167 cm, män 182 cm, vilket då skulle innebära utifrån BMI att kvinnor fortfarande ligger inom normalvariationen, medan män ligger precis på övre gränsen.

----

När det gäller vikterna: är det inte bättre att följa de råd som finns, dvs hästen skall kunna bära 10-15% av sin egen vikt, dvs för en häst på 400 kg så 40-50 kg inklusive utrustning? Vilket då ger att arabhästen är en superlämplig barnhäst :)

Senast ändrad:

Det är normalvikt i förhållande till kroppslängd framräknat utifrån BMI, dvs inom BMIs intervall för att inte vara tjock.

Medelvikten svenska män var tydligen 2010/2011 82,9 kg och för kvinnor 67,4 kg.

Medellängden kvinnor 167 cm, män 182 cm, vilket då skulle innebära utifrån BMI att kvinnor fortfarande ligger inom normalvariationen, medan män ligger precis på övre gränsen.

----

När det gäller vikterna: är det inte bättre att följa de råd som finns, dvs hästen skall kunna bära 10-15% av sin egen vikt, dvs för en häst på 400 kg så 40-50 kg inklusive utrustning? Vilket då ger att arabhästen är en superlämplig barnhäst :)

Ja, det var det jag ville säga- att normalvikt skiljer sig från faktiskt vikt.

Och räknar man då baklänges :) så skulle genomsnittskvinnan till längd och vikt med utrustning på ca 12 kg ha en häst som väger 533 kg om hästen skall bära max 15% av sin vikt.

Skall man hålla sig till 10% så spår jag en ny vår för nordsvenskarna, 800 kg häst är vad som då behövs och tillika ett uppsving för arabhästen som barnhäst :)

Och räknar man då baklänges :) så skulle genomsnittskvinnan till längd och vikt med utrustning på ca 12 kg ha en häst som väger 533 kg om hästen skall bära max 15% av sin vikt.

Skall man hålla sig till 10% så spår jag en ny vår för nordsvenskarna, 800 kg häst är vad som då behövs och tillika ett uppsving för arabhästen som barnhäst :)

Från dina läppar till guds öra. (Eller så räknar man på 15% vilket är inom ok-spannet. Det innebär en 50% ökning av ryttarens tyngd-ganska stor ökning m.a.o)

*knapplån*

Det kommer ju nya undersökningar om allt hela tiden. Ena stunden ska man följa det och andra stunden ska man följa det. Man får ta sådant med en liten nypa salt.

Hahahaha, ja, det är kanske så vi ska marknadsföra våra araber!!:crazy:

Jag med! Och jag har då inte många kilon som jag kan bli av med utan att se sjuk ut :meh:

Och då är jag ändå bara 163 lång...

Under 50 kilo har jag inte vägt sen jag var 11 år, så vad vill vi ha för ryttare på våra araber egentligen??

(jag har vägt 48 en period efter det med, men då stack mina nyckelben ut REJÄLT och jag var sjukligt smal, och där vill jag inte vara igen bara för att "få" rida mina hästar)

Exakt, back to reality- det är väl ytterst få av oss som öht skulle kunna rida något annat är nordsvenskar och rejäla halvblod om vi skulle följa de där lustiga rekommendationerna ... Dem kan vi helt enkelt glömma och dessutom skrota!:)

Istället; heja alla er som rider, tränar och tävlar! Ung eller gammal, tjock eller smal- det viktiga är att vi älskar våra arabhästar och att vi visar vilken fantastisk ras vi har!

Jaa vilken diskussion, vi är nog många som får byta hästras helt då ;)....Blev alldeles hänförd över de fina ridbilderna på dina hästar Dressyrteamet, dom ser mkt välridna och jättefina ut och så länge man har hållbara välridna hästar som inte har krämpor här och där så förstår jag faktiskt inte hur kilon hit och dit kan ha sån betydelse. Det vore ju jättesynd för rasen som så om man satte ett generellt viktstopp vid ca 50 kilo, adjöss med den allroundhästen.
(arabens skelett är ju ändå uppbyggt för att klara belastning bra, ursprungligen)

Naturligtvis ska inte människans önskningar gå före hästens välbefinnande, men ärligt talat, det finns betydligt mer onaturligt i hur vi hanterar våra hästar än hur mycket vi belastar dom med vår vikt. (det bästa är väl att göra allt så bra som möjligt ur hästsynpunkt)
Så jag hoppas att alla vi som egentligen är för tunga för våra araber :p slipper byta ras...dom är ju så mysiga på alla sätt.

Jag med! Och jag har då inte många kilon som jag kan bli av med utan att se sjuk ut :meh:

Och då är jag ändå bara 163 lång...

Under 50 kilo har jag inte vägt sen jag var 11 år, så vad vill vi ha för ryttare på våra araber egentligen??

(jag har vägt 48 en period efter det med, men då stack mina nyckelben ut REJÄLT och jag var sjukligt smal, och där vill jag inte vara igen bara för att "få" rida mina hästar)

Du inser inte skillnad på 10% och 15%? På en häst som väger 500 kg är då rekommendationen 50-75 kilo. Där ingår alltså den lite klenare byggda hästen upp till den mer robusta.

Att araber är "mysiga" är väl inte en anledning att vara för tung?
Jag vill dansa som i Dirty Dancing med dödshopp och allt, men har jag rätt att kräva det av någon att fånga mig? Jag tycker ju det är så roligt! :D

Mjo, men mina hästar väger mindre än 500 kg. Tror Pselma väger typ 430 sist jag mätte henne, och Fille är smalare om magen...

känsligt och känsligt. Mest en diskussion anser jag. Men du måste väl inse att om man ska lyssna på dig i debatten så får många av oss här sluta rida våra araber. (tänk på att många läser men inte vågar diskutera också, säkerligen en del drabbade)

Själv dansar jag tillsammans med min arab.

Nu hoppar jag in :)
Jag har inget emot stora människor.
Men en människa på 100 kg ska möjligen rida en shire men absolut INTE en arab.
1cm snedsittning blir mååånga kg snedfördelat.

Ibland fattar jag inte varför stora människofolk ska göra saker dom egentligen inte bör.
Typ hoppa studsmatta, gunga barngungor, bungyjumpa osv när de liksom inte har förutsättningar att göra det bra. Och rida.

Fast vi har inte diskuterat en människa på 100 kg. Utan en totalvikt av människa och utrustning. Utrustning, beroende på vad man har, kan ju väga en del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka