Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Delvis KL

Det blir intressant när man försöker ändra en ras för att passa människans behov/utveckling.

I förlängningen innebär ju det att alla hästraser kom att likna varandra mer och mer, pga människan!

Raser är ju raser just för att de har vissa specifika egenskaper, eller kommer från samma hörn av världen. Sedan har rasstandard utvecklats, vilken då skall vara normen för aveln inom rasen.

Vad händer då när människor sätter sig över rasens specifika egenskaper?

Jag är dock av den uppfattningen att det arabiska fullblodet alltid har haft en viss spread av typer inom rasen. Rasstandarden uttrycker då en av dem, mer idealtyp.

Jag tycker också det är viktigt att det får finnas typspridning inom rasen.

Men, då vissa typer av arabhästar frångår sin typ och avlas ensidigt på en egenskap, typ storlek, (kan ju självklart vara även annan egenskap) så avlar man inte bara bort typen inom typen utan man avlar mot ett hästideal som inte är rasbundet, och då kanske man i stället bör hålla på med "raser" som blandas friskt just för att få en behovsanpassad häst?

Dressyrteamet: vi pratar nog, tror jag, om olika saker. Jag pratar utifrån rasen, jag uppfattar det som att Du pratar utifrån ryttaren storlek. Roligt att Din kompis vann :) där hade alltså storleken ingen betydelse :) utan ryttarskicklighet och hästens utbildningsnivå var avgörande.

Senast ändrad:

Vill bara säga att anledningen till att jag pratar om.detta är för att många sitter med dåligt självförtroende. Det känns bra när man rider men man är rädd för vad andra ska tycka och då väljer man att inte försöka eller våga vissa saker. Den tjej jag skickat ut på.tävling med gammelaraben har bla negativ inställning omsin längd. vågade inte testa. rädd för att se för lång ut. få påpekan om detta ex. vad hände när hon vågade komma ut efter ihärdigt tjat från min sida. jo sist vann hon ju på 70%.

Visst, det är ju bra. Men om du är en hyfsat normallång person och väger 85 kilo finns det lämpligare hästar rent storleksmässigt att tillgå. Har man då 15-20 kilos extrautrustning på sin egen kropp kanske man ska fundera på vilket som är viktigast. Hästen kan ju inte välja.

Delar absolut inställningen att hästen inte har möjlighet att välja, vilket man som människa alltid måste ta hänsyn till.

Kom dock att tänka på en sak jag skrev tidigare, och detta sagt som en fråga.

Om det nu är så att den "korrekta" mankhöjden är runt 150 på hästar, sett utifrån vinklar, leder etc. Skulle detta då kunna innebära att en sådan häst har lättare att bära vikt, oavsett sin egen vikt, än en högre häst? Just för att vinklare är mer korrekta.

Det är absolut inte så att jag förespråkar att man skall lägga vikt på hästen, det är inte så, utan mer utifrån ett biomekaniskt tänk, dvs att en liten häst tar upp vikten korrekt, medan en stor, hög, häst så att säga startar med att ta upp all belastning fel, lägg sedan då på vikt på detta.

Detta skulle ju då innebära att den som avlar på storlek till slut biter sig själv i svansen, då man tappar hållbarheten, som är ett signum för det arabiska fullblodet. Tänker på halvbloden som redan för tio år sedan hade en medellivslängd på 8 år.

Någon?

Senast ändrad:

Jag tror att i många fall kan dom små va mer hållbarare än dom stora. iaf om man ska se på antalet skador man sett genom åren i alla stall man stått i. men såklart är även det individanpassat.

Delar absolut inställningen att hästen inte har möjlighet att välja, vilket man som människa alltid måste ta hänsyn till.

Kom dock att tänka på en sak jag skrev tidigare, och detta sagt som en fråga.

Om det nu är så att den "korrekta" mankhöjden är runt 150 på hästar, sett utifrån vinklar, leder etc. Skulle detta då kunna innebära att en sådan häst har lättare att bära vikt, oavsett sin egen vikt, än en högre häst? Just för att vinklare är mer korrekta.

Det är absolut inte så att jag förespråkar att man skall lägga vikt på hästen, det är inte så, utan mer utifrån ett biomekaniskt tänk, dvs att en liten häst tar upp vikten korrekt, medan en stor, hög, häst så att säga startar med att ta upp all belastning fel, lägg sedan då på vikt på detta.

Detta skulle ju då innebära att den som avlar på storlek till slut biter sig själv i svansen, då man tappar hållbarheten, som är ett signum för det arabiska fullblodet. Tänker på halvbloden som redan för tio år sedan hade en medellivslängd på 8 år.

Någon?

Jag tror absolut en välbyggd häst på 150 kan vara -mer- viktbärande en en mindre korrekt större. Se på hopphästar över 180, de håller inte så bra ens bara med egen tyngd. Det betyder inte att man kan strunta i vad den måste bära. Var ligger en normal vikt på en vuxen ryttare? 70? Det var för 20 år sedan vad man antog att en vuxen person vägde.
Det pratas om tresiffrig vikt i tråden, vilket jag inte kan på något sätt tycka är ok för en häst som inte är VÄLDIGT stark.

Senast ändrad:

Jag ser inte den vikten som ett problem för en frisk bra typad och välmusklad arab.
Det va mer ett svar på den frågan som du fråga ovan om att ange en vikt och då tycker jag att runt det och sen lite beroende på utrustning är vad en del (inte alla) araber kan ta. Jag är av åsikten att hästen avgör i slutändan. Man märker nog vad sin enskilda individ klarar. Jag tror inte en ryttare vill rida en häst om den känner att det inte går så att säga.

Jag ser inte den vikten som ett problem för en frisk bra typad och välmusklad arab.
Det va mer ett svar på den frågan som du fråga ovan om att ange en vikt och då tycker jag att runt det och sen lite beroende på utrustning är vad en del (inte alla) araber kan ta. Jag är av åsikten att hästen avgör i slutändan. Man märker nog vad sin enskilda individ klarar. Jag tror inte en ryttare vill rida en häst om den känner att det inte går så att säga.

Våra åsikter går definitivt isär. Självklart avgör hästen i slutändan, men att anföra att 85 kilo är ok är att vara långt ute i svansen på normalfördelningen men vilja påstå att det är i bellkurvans mitt.
. Vi kan väl inte sitta och enas om att det är en rimlig vikt, generellt sett?!
Välmusklad är en sak, men det vi kan SE är yttre muskellagret. Svaga skelettmuskler kan du inte se på samma sätt utan måste upptäcka i rörelse och kunna tolka det du ser. "känner att det inte går"- hur då? Tvärstopp, ömma kotor, öm rygg eller bara en känsla av att det inte är "rätt"?
Jag vet att det är impopulärt att tillskriva ryttarens/människans vikt någon betydelse, men här begär vi att ett djur ska utföra ett gott och säkert arbete med en person på ryggen. Jag pratar inte i första hand om estetik!

Jag tror inte ett dugg på att alla kan avgöra vad en arab klarar av. Många klagar på "stjärnkikare" osv. Om man går ut här och skriver att 100 kg på arabryggen är ok så är det inte bra för många araber vare sig de är låga eller höga enligt min uppfattning.

kl..lite..

De flesta ridskolor har maxvikt 80 kg på sina stora hästar, och då talar vi ju inte om araber utan hästar av halvblodstyp.

delvis KL

hittade en tabell med normalvikter.

En person som är 170 cm är normalvikt 53-72 kg (normalintervall för BMI), genomsnitt drygt 60 kg.

En person som är 180 cm är normalvikt 60-81 kg/genomsnitt är ju då ca 70 kg.

Obs detta är vuxna, alltså både män och kvinnor.

ang vikt på ridskolor så tycker jag det är helt rätt. Ridskolehästar får ta sig an många obalanserade ryttare samt gå mycket mer än andra hästar och ofta ha ensidigt arbete och då tycker jag också man ska sätta en viktgräns. för att inte tala på hur dålig utrustning (ex gamla allroundsadlar etc) många (inte alla) ridskolehästar har år efter år som också påverkar slitage.

fast då får du läsa om på nytt.

Inte alla klarar av det! Men en välmusklad häst med bra typ, med en ryttare som rider i god balans (och då pratar vi inte stjärnkikarhästar! som definvitivt inte har en sund musklad kropp) med bra balans utgår jag från att ryttaren kan rida hästen i form i alla gångarter. Jag har dock helt tiden påpekat att det är individuellt och inte alla matchar den punkten men det går med rätt individ, både gällande häst och ryttare.

Jag tycker det är lika fel att skriva att oavsett om man väger det eller är så lång så kan man inte rida. Det är ju det jag hänger upp mig på. Finns folk som tror att det absolut inte går (som tex min medhjälpare som hängde upp sig på sin längd...) men så visade det sig att vadå, det går ju. Lyssna inte så mkt på vad andra säger, utan följ känslan! Såvida det är en positiv känsla för häst och ryttare.

Senast ändrad:

En gång till då, i generella termer kan man inte prata om 100 kg. Försiktighetsprincip bör väl gälla om man ska rekommendera vikt? Alla vet vi att det finns undantag, men de är få.

delvis KL

hittade en tabell med normalvikter.

En person som är 170 cm är normalvikt 53-72 kg (normalintervall för BMI), genomsnitt drygt 60 kg.

En person som är 180 cm är normalvikt 60-81 kg/genomsnitt är ju då ca 70 kg.

Obs detta är vuxna, alltså både män och kvinnor.

Detta är ÖNSKAD medelvikt. Verkligheten ser ju inte ut så här längre.

Jag håller med dig rätt mkt faktiskt.

Man måste titta på individen. Pselma tex är inte speciellt viktbärande eftersom hon har lång rygg. Kanske att hon klarar av det när hon är riktigt vältränad.

Fille däremot bär sig naturligt på bakdelen, har kort rygg och bra vinklar. Nu har ju han dragit iväg på höjden igen, så han är väl mest som en älgkalv, men när han är klar så tror jag att han kommer vara mkt viktbärande, trots att han är ädel. 100 kg tror jag inte kommer vara några större problem för honom.

Men 75 kilo skulle jag våga slänga upp på även Pselma utan problem.

Jag håller med dig rätt mkt faktiskt.

Man måste titta på individen. Pselma tex är inte speciellt viktbärande eftersom hon har lång rygg. Kanske att hon klarar av det när hon är riktigt vältränad.

Fille däremot bär sig naturligt på bakdelen, har kort rygg och bra vinklar. Nu har ju han dragit iväg på höjden igen, så han är väl mest som en älgkalv, men när han är klar så tror jag att han kommer vara mkt viktbärande, trots att han är ädel. 100 kg tror jag inte kommer vara några större problem för honom.

Men 75 kilo skulle jag våga slänga upp på även Pselma utan problem.

Jag frågar igen då; varför vill man rida arab om man väger 85 kilo? Handlar det bara om att hästen ska "klara av" vikten? Betyder det att den inte säckar ihop under ryttaren eller vad?

För mig betyder att klara av att hästen kan bära sig på ett korrekt sätt utan att skada sig.

Givetvis pratar jag nu om kunniga ryttare, som kan rida! En nybörjare sliter på hästen oavsett om den väger 35 kilo eller 100 kilo, givetvis är den högre vikten värre då.
Men jag sätter hellre upp en kunnig ryttare på 90 kilo än en okunnig på 35.

Och varför man skulle vilja rida arab, ja du. Vem vill inte rida en så smart, välvillig, social och underbar häst?

För mig betyder att klara av att hästen kan bära sig på ett korrekt sätt utan att skada sig.

Givetvis pratar jag nu om kunniga ryttare, som kan rida! En nybörjare sliter på hästen oavsett om den väger 35 kilo eller 100 kilo, givetvis är den högre vikten värre då.
Men jag sätter hellre upp en kunnig ryttare på 90 kilo än en okunnig på 35.

Och varför man skulle vilja rida arab, ja du. Vem vill inte rida en så smart, välvillig, social och underbar häst?

Visst, men det är mycket man vill som man kanske inte kan göra av olika anledningar. Det är ju inte en mänsklig rättighet att rida en liten häst, bara för att det är en bra häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka