Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Ja 15 % är mer rimligt. Enligt den rapporten jag läset (i Ridsport) skrev de att 10 % var optimalt, 15 % helt ok och 20-25 % för mycket.

Om man då går på linjen att araber "är så starka" bör 15% vara rimligt och bra. Jag vet flera kända araber som plågats svårt av sk skickliga ryttare som varit för tunga, med ryggbesvär och hältor som följd. Trots tömkörning, pessoaselar och annat.

Jag är rätt övertygad om att dom kan ta en vikt på 100 kg. såvida den är korrekt musklad och ryttaren rider i balans och inget stenhårt pass. Givetvis inte alla araber men dom som är lämpliga.

Ok, jag är av åsikten att man håller sig på backen om man är så tung.

Det avlas idag gärna på stort/höga araber för att de skall kännas bekvämt för långa/tyngre ryttare. Jag är av den meningen att araben är framavlad gnm tusentals år att inte vara stor. Den skall vara liten och smidig och med tanke på de som red och använde dem inte var så högresta på den tiden och kanske inte fullt så tunga. Araben skall vara liten, smidig och kvick för att hålla.

KL

Jag är litet nyfiken på hur ryttarens vikt påverkar hållbarheten på sikt.

Även om hästen kan bära tungt så innebär ju inte det att den medvetet skall eller bör göra det.

Sedan håller jag absolut med om att en ryttare i balans borde vara bra mycket bättre än en obalanserad ryttare som hästen hela tiden får försöka kompensera för. Men allt är väl en fråga om vad hästen går, skogspromenad, rida på banan, hård träning etc etc.

För ögat tycker jag det ser förfärligt illa ut med oharmoniska ekipage, typ liten häst - stor ryttare.

men säg att en westersadel väger 15 kg. då väger ryttaren 85 kg och det är en vikt som många har. inte många killar väger ju tex 60 kg.

Måste utveckla mitt resonemang om hållbarheten.

Förr red ju kavalleriet små hästar, men man avlade in bland annat arabhästen för att man ville ha större hästar. Bland annat för hållbarheten.

Hur stora beduinerna var vet jag inte, ej heller medellivslängden på deras hästar. Någon annan kanske vet?

971224_10151574399169827_1267735552_n.jpg

Min Greta är rejäl och viktbärande. 75 kg inkl utrustning ska hon gå med när vi tränar och tävlar för högre distanser. Så då får jag hålla mig runt 65 :)

Måste utveckla mitt resonemang om hållbarheten.

Förr red ju kavalleriet små hästar, men man avlade in bland annat arabhästen för att man ville ha större hästar. Bland annat för hållbarheten.

Hur stora beduinerna var vet jag inte, ej heller medellivslängden på deras hästar. Någon annan kanske vet?

Jag vet att vår medelstorlek som människor är kraftigt ökad sedan 1700-talet. Ser man på statyer osv från den tiden har man dessutom ändrat proportionerna för att människans betydelse ska förevisas, så karolinerna exempelvis var inte fullt så stora till sina hästar som de ser ut i konsten. Hundrakiloskillar fanns det avsevärt färre av för bara 75 år sedan.

ja nu va det ett exempel. jag är inte inriktad på western...men däremot en hel.del.westernfolk i stallet varav den ena va 143 i mkh och väldigt ädel. ej arab men väldigt liten häst. killen ca 187 lång och inte så smal. detta är en av sveriges bästa westernekipage kan tilläggas. klart man tänkt hur ska den lille hästen orka...men jäklar så kvick den är. och då pratr vi mer än 100 kg

men säg att en westersadel väger 15 kg. då väger ryttaren 85 kg och det är en vikt som många har. inte många killar väger ju tex 60 kg.

Anser du att en arab är av tradition en westernhäst? Hur ser araben ut jämfört en Quarter som är avlad mer för ändamålet? Har du kikat på kotornas vinkel på en Quarter kontra en arab?
En westernsadel fördelar vikten över större yta på hästens tygg, vilket är bättre än en engelsk sadel. Men kotorna och all skelettmuskulatur är ändå hårt belastad av en tyng ryttare.

Ja, medellängden var som kortast under 1700-talet, 158-163, sedan under 1800-talet så stiger den mycket. Säkert också därför man ville ha mer höjd på hästarna då längd och vikt ökar på ryttaren.

Med tanke på relationen kost/längd kan man väl anta att även beduiner var med dagens mått mätt kortväxta.

Slutsatsen man kanske kan dra av det är ju att storleken på hästen anpassas till människans behov, ju längre människa, desto högre häst (när man pratar medveten avel för människans behov av transport etc). Detta behöver ju nödvändigtvis inte innebära att varje ras skall anpassas till människans längd :) människan kan ju i stället välja en ras som passar längd och vikt ;)

--

Det gick ett program för kanske tio år sedan på tv, där det redogjordes för forskning i USA bland vildhästar/storlek/hållbarhet.

Problemet med storlek på häst är att hästens vinklar är anpassade till en relativt liten häst, typ arab enligt rasstandarden, mustanger m fl. När man avlar höjd förändras inte dessa vinklar, vilket leder till ökad belastning på senor och leder, vilket i sin tur leder till sämre hållbarhet.

Senast ändrad:

Nu var det ett ex. Och sedan kan man rida i westersadlar utan att vara intresserad av westernridning. Jag har själv haft två westernsadlar. Det gör mig inte till en westernryttare.

Ok, vi kan absolut gå in i detaljer om vilken sadel man använder vid vilket tillfälle. Jag började frågan med att efterfråga en generell syn, därför generaliserade jag och klumpade ihop westernryttare med westernutrustning. Jag har ridit i galoppsadel, men jockey är jag inte. Huruvida det ger något i diskussionen får du avgöra.

Om du är dressyrryttare, strävar du inte efter att ekipaget ska se harmoniskt och proportionerligt ut? Hur kan det göra det om hästen är 150 hög och ryttaren tangerar 100 kilo? (nu bortser vi från biomekanik osv)

Kort och extremt tjock ryttare och riktigt grov häst ;)

då är det i alla fall harmoni i proportionerna, sedan att hästen får bära mycket vikt det är en annan ekvation :)

Kunde inte låta bli :)

Nu pratas vi om araber och dom kan väl vara allt från cponny till storhäst. Man måste inte välja araben på 150 (om det ej ser ok ut) utan man kan ju välja en större. Men det beror på typen på hästen. Min arab på 159 kändes betydligt mindre än dom jag rider nu. Kanske för att hon hade mer egyptiskt blod och dom polska upplevs lite bastantare. Det beror alltså på individen. Jag skulle nog anse att stoet jag hade på 159 behövde en lättare ryttare pga sin typ. Men vi har i stallet en polsk på 158 och den är riktigt stor o skulle nog kunna ta det mesta.

Nu pratas vi om araber och dom kan väl vara allt från cponny till storhäst. Man måste inte välja araben på 150 (om det ej ser ok ut) utan man kan ju välja en större. Men det beror på typen på hästen. Min arab på 159 kändes betydligt mindre än dom jag rider nu. Kanske för att hon hade mer egyptiskt blod och dom polska upplevs lite bastantare. Det beror alltså på individen. Jag skulle nog anse att stoet jag hade på 159 behövde en lättare ryttare pga sin typ. Men vi har i stallet en polsk på 158 och den är riktigt stor o skulle nog kunna ta det mesta.

Visst, men nu är du åter i enskilda exempel och petar. En bastantare häst har högre kroppsvikt till sin storlek och kan då vara mer viktbärande om den inte har defekter och svagheter. Allt detta är jag enig med dig om.
Däremot kan jag inte föreställa mig att en arab "kan ta det mesta" oavsett härstamning eller storlek. Varför vill man rida arab om man väger 85 kilo?

Vill bara säga att anledningen till att jag pratar om.detta är för att många sitter med dåligt självförtroende. Det känns bra när man rider men man är rädd för vad andra ska tycka och då väljer man att inte försöka eller våga vissa saker. Den tjej jag skickat ut på.tävling med gammelaraben har bla negativ inställning omsin längd. vågade inte testa. rädd för att se för lång ut. få påpekan om detta ex. vad hände när hon vågade komma ut efter ihärdigt tjat från min sida. jo sist vann hon ju på 70%.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka