Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det är väl bara att tävla den bland storhästar oavsett även om det är en liten häst. Jag tävlar ju alla mina 3 ponnyer bland dom stora. Vill man som ungdom tävla storhäst så får man väl tävla bland dom äldre ryttarna (det gjorde jag, fick storhäst när jag var 13 år) tycker inte man ska sätta in massa extra klasser. Förstår inte vitsen med det.

Jag tycker det är stor vits att barn får tävla mot barn. Förstår inte vitsen med att låta min tioåring tävla mot Agda, 54.

Agda 54 behöver faktiskt inte vara en bättre ryttare. Och speciellt i såna sammanhang som tex klubbtävlingar som jag antar är det vanligaste man börjar på. Blåbärsdressyr rider mestadels barn, både på ponny och häst. Finns ju massor med barn som rider betydligt bättre än vuxna. Om man absolut vill att ens barn ska tävla (på en mer avancerad nivå) så kan den ju ändå ha valet att tävla ponny, så det är ju inget problem igentligen.

Agda 54 behöver faktiskt inte vara en bättre ryttare. Och speciellt i såna sammanhang som tex klubbtävlingar som jag antar är det vanligaste man börjar på. Blåbärsdressyr rider mestadels barn, både på ponny och häst. Finns ju massor med barn som rider betydligt bättre än vuxna. Om man absolut vill att ens barn ska tävla (på en mer avancerad nivå) så kan den ju ändå ha valet att tävla ponny, så det är ju inget problem igentligen.

Personlig erfarenhet; När jag var 12 var jag 176 lång. Det var inte jättekul att tävla ponny då med fötterna vid ponnyns knän, men heller inte jätteroligt att tävla bland vuxna. Gemenskap med andra hästtjejer/killar är inte att underskatta. Jag hade inte föräldrar som curlade och hängde med i stallet så det var rätt ensamt också. Dessutom är många ungar rätt kraftiga och har inte på en ponnyrygg att göra.

Ryttaren hon har idag är väldigt nöjd med henne men tycker att hon förtjänar att ridas av en ännu bättre ryttare. Enligt div tränare så lär hon inte ha några problem med att hoppa banor på 130 och tävlas högt i dressyr.
Både piaffen och piruetterna ligger bara under ytan på henne redan!
Hoppas verkligen att jag hittar någon bra! Vore så kul att se henne på tävlingsbanorna!
Och givetvis önskar jag samma sak till dig! Vore så kul om det fanns fler arabekipage där ute!

Det är ju tyvärr svårt att hitta bra ryttare till araberna...

Jag är som sagt jättenöjd med Pselma och vi kommer nog starta LA dressyr i sommar, men sedan känner jag att min ryttarkunskap tar slut. Visserligen kan jag göra både öppnor, slutor, fram- och bakdelsändningar med lite finlir. Iom att hon är under igångsättning har jag inte testat mer än slutor rakt fram och på diagonalen. Klarar vi öppnorna och vändningarna så är vi väl snart på MSV i dressyr, men hon kan så mycket mer, och det kan inte jag. Inte än iallafall.

Hoppningen sen finns inte en chans. Över 50cm är livsfarligt ju! Löshoppade henne häromveckan och hon hoppar jättefint. Överhoppar inte, men har ändå gott om luft under fötterna. Hon har med lätthet kapacitet upp till 130cm under ryttare, och det vågar definitivt inte jag.

Dessutom känner jag att jag är i största laget. Inte så att hon inte orkar mig eller att min vikt skadar henne, men ändå så att det ser aningen oproportionerligt ut. Min lillasyster ska rida henne någon dag, jag tror de kan passa varandra, och hon är en tvättäkta tävlingsryttare som vågar hoppa lite mer än mig. Får se hur det går! :)

Fd Ryttaren till min ponny va 186 :) och min medhjälpare är 174 och tävlar också. och många ponnyryttare som rider bland eliten är långa. Och jag är inte smal...och tävlar ponny...så njae...det finns möjligheter. Gäller bara att ha rätt individ för ändamålet. Men klart att det är roligt med det sociala när man är barn. Men tävlingsbiten är inget måste för ett barn. Träningar eller träningsläger innebär också att man kan träffa jämnåriga.

Senast ändrad:

Men jozelle. Jag tror inte Pselma mår dåligt för att du känner att du brister när det gäller en högre nivå. Det viktigaste är ju att ni trivs med varandra och ni gör det så bra ni kan tillsammans. Om du känner att du kan tom LA nivå så kan ni ju stanna där, ha som mål att bara stärka er på den nivån och vara nöjda med det. En häst måste inte tävla högre bara för att den kan. Huvudsaken är ju att man har roligt med den individ man jobbar med och om ni nöjer er att rida på LA nivå så är det ju jättebra. Kanske kan en medhjälpare hoppa lite om ni känner att hon ska ut och hoppa högre? :)

Jag håller med dressyrteamet! Vill du ha henne längre så är du jätte välkommen att ha henne längre! Jag vet att hon får bästa möjliga vård hos dig, och det är det viktigaste! Och även om du inte kan tävla svår dressyr idag, så vad är det som säger att du inte kan det i framtiden? Och även om ni "bara" kommer till LA, så tror jag inte Pselma lider sådär jätte mkt av det ;)

Vill din syster tävla henne så är det helt ok med mig! I princip oavsett vilken gren hon väljer.

Så som sagt, det är upp till dig hur du vill göra, enda problemet som jag ser det är att jag behöver ha tillbaks min sadel till hösten. Men skulle du då vilja ha kvar henne då så kan vi ju skriva kontrakt på 2 år eller vad du nu tycker är lämpligt så det inte känns helt förkastligt att köpa en sadel.

Fd Ryttaren till min ponny va 186 :) och min medhjälpare är 174 och tävlar också. och många ponnyryttare som rider bland eliten är långa. Och jag är inte smal...och tävlar ponny...så njae...det finns möjligheter. Gäller bara att ha rätt individ för ändamålet. Men klart att det är roligt med det sociala när man är barn. Men tävlingsbiten är inget måste för ett barn. Träningar eller träningsläger innebär också att man kan träffa jämnåriga.

Vi har inte samma syn på det, det står ju klart. Jag tycker inte om när ryttaren är för stor eller tung och det är ju ett ökande problem att ryttarna väger för mycket för sina hästar. Araber är små hästar och ska inte släpa runt på tunga ryttare, även om de "klarar" det. Visst kan de bära mer om ryttaren är skicklig men det diskvalificerar ju fler än det inkluderar.

Jag tycker definitivt att unga ryttare ska vara bland andra unga ryttare om det går, dels för den sociala biten och även för att barn inte ska jämföras mot vuxna om man nu väljer att låta barnen tävla alls.

Araberna må vara små men det betyder inte att dom inte orkar bära upp en tyngre eller längre ryttare. Orkar den inte det så beror det oftast på dålig avel alternativt att den inte fått träna upp korrekta muskler. Med rätt uppbyggnad och med mkt arbete i tex töm innan ridning så stärker dom på sig bra.

Jag är med dig. Barn ska tävla mot barn.

Det har kommit nya forskningsrapporter nu som säger att hästen ska bära endast 10-15 % av sin egen vikt. Men då kan ju inte många vuxna rida araber. Jag tycker inte heller att araberna ska bära för tunga ryttare. Tyckte själv att jag var på gränsen så jag har tränat bort 10 kg i vinter. Bara min sadel med allt på väger ca 7-8 kg...det glömmer många.

Jag är med dig. Barn ska tävla mot barn.

Det har kommit nya forskningsrapporter nu som säger att hästen ska bära endast 10-15 % av sin egen vikt. Men då kan ju inte många vuxna rida araber. Jag tycker inte heller att araberna ska bära för tunga ryttare. Tyckte själv att jag var på gränsen så jag har tränat bort 10 kg i vinter. Bara min sadel med allt på väger ca 7-8 kg...det glömmer många.

Tack! Jag är uppvuxen med denna syn.

Araberna må vara små men det betyder inte att dom inte orkar bära upp en tyngre eller längre ryttare. Orkar den inte det så beror det oftast på dålig avel alternativt att den inte fått träna upp korrekta muskler. Med rätt uppbyggnad och med mkt arbete i tex töm innan ridning så stärker dom på sig bra.

Dålig avel? Utveckla hur ett avelsprogram ska avgöra om en häst ska bära en för stor ryttare eller inte, är du snäll. Enligt dig kan man knappt vara för stor för sin häst? Biomekaniskt är en för lång ryttare inte bra på grund av hävstängerna som verkar med för stor kraft in mot rörelsecentrum. En för tung ryttare belastar alla leder och ligament i onödan. Mitt avelsprogram har föga med det att göra.

Oj, då måste varenda westernhäst i världen ha stora problem! Min ponny på 500 kg kånkar runt på mig, 60 kg, plus min sadel, 15 kg. De senaste tio åren har det gått bra, han har aldrig varit skadad pga ridningen (hovbölder två gånger pga spiktramp och metaboliska sjukdomar, that's it). Nu är han visserligen "bara" 18 år, kanske kommer det snart då.
Nu säger jag inte att det är ok att slänga upp hur mycket vikt som helst på varenda häst, bara att världen kanske är lite mer komplicerad än då. Hästens anatomi spelar också in, yttre omständigheter. Inte bara ryttarens vikt.

Nåja, nu var det ju araber tråden handlar om! Måste få visa bild på småskrotet här hemma, ett mycket sött litet sto på 1,5 år. Den mest sociala häst jag träffat tror jag, hon är hur go som helst!
Ska se om jag har någon mer bild där hennes vackra huvud syns bättre.

923285_366182093503176_465474169_n.jpg

Mycket är en extriör fråga. korta ryggar orkar mer än långa. det kan bero på vinkel på haser. kors. osv. så ja visst kan avel påverka mer uthålliga hästar. Sedan förstår ju jag att man inte kan rida mil eller flera timmar med hög påfrestning. Men ett normalt ridpass ska många orka med. sedan finns det alltid undantag. men jag är så trött på att folk tror att ens häst inte orkar det och det och istället samlas araberna på hög i en hage och varken rids eller utbildas pga sk ryttarbrist.

Mycket är en extriör fråga. korta ryggar orkar mer än långa. det kan bero på vinkel på haser. kors. osv. så ja visst kan avel påverka mer uthålliga hästar. Sedan förstår ju jag att man inte kan rida mil eller flera timmar med hög påfrestning. Men ett normalt ridpass ska många orka med. sedan finns det alltid undantag. men jag är så trött på att folk tror att ens häst inte orkar det och det och istället samlas araberna på hög i en hage och varken rids eller utbildas pga sk ryttarbrist.

Var går din gräns för vad en arab ska bära, mellan tumme och pekfinger? (Jag tar inte åt mig av samla på hög då mina hästar är i träning alt har tävlat med framgång, de som har åldern inne.)

Du missförstod nog mig, jag tror inte på den här nya forskningen. 10 % på mitt rejäla bastanta sto skulle vara 42 kg..Det är nästan skrattretande.

Sen tycker jag att det finns andra raser som är mer lämpade att bära de tunga ryttarna än araber. Nu pratar jag inte om ryttare som är inom spannet normalviktiga..vilket ändå är ett ganska frikostigt spann.

Jag håller på med distans och där är minimivikten 75 kg inkl utrustning på mästerskap. Där får många mindre kvinnliga ryttare använda sig av bly för att komma upp och många hästar klarar det sämre än om de hade gått med en tyngre ryttare.
Men man ser också ofta en viss utslagning på tävlingar när ryttare inte har tränat tillräckligt länge med den extra vikten.

Du missförstod nog mig, jag tror inte på den här nya forskningen. 10 % på mitt rejäla bastanta sto skulle vara 42 kg..Det är nästan skrattretande.

Sen tycker jag att det finns andra raser som är mer lämpade att bära de tunga ryttarna än araber. Nu pratar jag inte om ryttare som är inom spannet normalviktiga..vilket ändå är ett ganska frikostigt spann.

Jag håller på med distans och där är minimivikten 75 kg inkl utrustning på mästerskap. Där får många mindre kvinnliga ryttare använda sig av bly för att komma upp och många hästar klarar det sämre än om de hade gått med en tyngre ryttare.
Men man ser också ofta en viss utslagning på tävlingar när ryttare inte har tränat tillräckligt länge med den extra vikten.

15% är 63 kilo vilket låter rimligt för nettovikt på ryttaren. 75 kilo med sadel och utrustning innebär en nettovikt kring 65 kilo, vilket är den gräns jag själv dragit för att rida mina araber.

Senast ändrad:

Jag går igång lite på det här...:D Araberna är ju trots allt "stora" hästar, vad värre är, är när folk ska hävda att de kan rida på sina små ponnyer. Var i en diskussion om shetland häromdagen, då jag har en sådan också. Som inte vem som helst får sätta sig på. Vuxna på 60 kg hävdar stolt att de rider sina shettisar och de är såååå starka och kan bära vad som helst typ. Suck och mutter...Min shettis stannar och biter i ryttarens ben om denna väger mer än typ 35 kg, go girl ;)

Jag är rätt övertygad om att dom kan ta en vikt på 100 kg. såvida den är korrekt musklad och ryttaren rider i balans och inget stenhårt pass. Givetvis inte alla araber men dom som är lämpliga.

Ja 15 % är mer rimligt. Enligt den rapporten jag läset (i Ridsport) skrev de att 10 % var optimalt, 15 % helt ok och 20-25 % för mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30