Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det funkar om man har en bra balans, frisk och sund häst och som är välbalanserad. Men spontant säger jag nej.

Bättre sitta på cykeln ett par månader innan om man är arabsugen.
Eller rida shire, alt någon större typ av häst.

En shire?

Vad tror du igentligen folk väger som tävlar tex i världscupen? En normal kille kan lätt väga 80-90 kg. Ska dom rida shirehästar i världscupen?

Jag satte upp en ryttare på 120 kilo på min förra arabvalack. Hon kunde rida, och han gick jätte bra och verkade inte bry sig det minsta om den ökade vikten.
Han var vid den tiden grymt stark, kunde gå i passage hur länge som helst, piruetter, galoppombyten, och galopp på stället var väldigt enkelt för honom.

Han var EXTREMT känslig i ryggen om sadeln inte passade dock, trots detta så var han inte ett dugg öm efter att denna person hade ridit honom.
Så när de är riktigt ordentligt musklade så tror jag inte det spelar så stor roll, med rätt häst.

Jag håller med dig, dressyrteamet, fullt ut!
Och om vi då tar med i beräkningen att en distanshäst i internationella klasser inte får bära UNDER 70 kg ... och då handlar det ju ofta om sträckor på 120- 160 km ... Så jag tycker att diskussionen är näst intill löjlig.
Det finns alltid avarter, men det tror jag knappast att det handlar om bland oss som skriver här.

Kimmis, håller med dig också. Man sätter förstås inte upp en så tung ryttare på en omusklad, obalanserad unghäst, men en välbyggd arab med muskler och en balanserad ryttare- knappast några problem!

Jag håller med dig, dressyrteamet, fullt ut!
Och om vi då tar med i beräkningen att en distanshäst i internationella klasser inte får bära UNDER 70 kg ... och då handlar det ju ofta om sträckor på 120- 160 km ... Så jag tycker att diskussionen är näst intill löjlig.
Det finns alltid avarter, men det tror jag knappast att det handlar om bland oss som skriver här.

Det är 75 kg och inte 70, och det är inklusive utrustning. Det är väl ingen här som skriver att man inte kan väga 65-70 kg och rida arab. Men 100 kg och däröver?

Ok rättar mig:
100 kg muskler är nog en balanserad människa.
100 otränad är pga muskelfattighet och vikt NOG inte lika balanserad.

En tränad person på en tränad arab funkar säkert ett tag.
Men inte rider du distans eller hoppar!

Jag tror inte många hästar går ont bli riden 20 min av en tung person.
Men gör det 6 dar i veckan, 1h per gång få se.

Hej!

Jag har lösningen på problemet: Om hästen vägen 600 kg (fast den borde väga 450) så kan man vara betydligt större och ändå kunna rida den :-)..
(OBS! Ironi).

Det vi lärde oss när jag läste till ridledare var att hästar under 160 cm rent generellt var mycket mer välbalanserade och hållbara än de över den höjden. Därför bör man på ridskola försöka hålla sina hästar runt/under 160 cm. Då blir det inte många som kan rida på ridskolorna...

Om jag inte minns fel pratades det mycket om att större hästar snarare tålde mindre vikt pga den ökade belastningen deras egen vikt innebar(tror det var så iaf- det var några år sen).. Men det kan ju ha ändrats sen jag pluggade.

/Lavinia, som har slängt upp sambo på Nemis- men varken han eller hon uppskattade det så mycket- mest för att att han är lite obalanserad på så känslig häst- han gör sig bättre på stadiga bitar som friesern..

Att araber är "mysiga" är väl inte en anledning att vara för tung?
Jag vill dansa som i Dirty Dancing med dödshopp och allt, men har jag rätt att kräva det av någon att fånga mig? Jag tycker ju det är så roligt! :D

Ja jag vill ha en arab (och jag väger inte heller 100 kg) just för att jag tycker det är underbara hästar som håller att ridas om man rider den rätt och om den har rätt förutsättningar att tränas så.
Och om du och din danspartner tränar på att dansa, går det utmärkt att dansa som i Dirty Dancing, med lyft och allt ;) men om du kräver att din partner ska lyfta dig utan att ni tränat det....där ligger väl själva jämförelsen antar jag.

KL
Hur många av er talar av egen erfarenhet när det gäller vikten.
100 kg inkl utrustning, ridpass på ett par timmar 5dgr i veckan
under fem år?
Skador eller inga skador?

knapplån

wpid-23.jpeg

Senaste bilden på min kille.

Det är väl få som väger 100 kilo som rider araber?
Däremot, om vi hoppar ner till runt 80, är det nog ganska många.
En period vägde jag uppåt 80, och jag red flera gånger i veckan, långa ridpass i skogen och på banan. Red dels min Yazz, ca 149 cm, då ganska vältränad, och dels Kanoria, någon cm lägre, också mycket vältränad då.
Yazz är nu 22 och har aldrig varit skadad.
Kanoria dog av kronisk livmoderinflammation, var halt en gång som fyraåring och aldrig där efter.

Men, som du skriver, finns det någon med erfarenhet av vikt runt 100 kg och regelbunden långvarig ridning så vore det intressant att få veta hur det har funkat!

Var går gränsen, menar du?
om jag väger 150 brutto då? Ska jag träna hästen lite mer, så funkar det? Det är bara att vara en bättre ryttare så ordnar det sig?
Var ligger brytpunkten? Läs lite hållfasthetslära, föreslår jag.

Denna häst är väl inte representativ för de flesta araber?Du kan inte bygga en rekommendation på en enda häst, väl?

Jag har ett sto mkh 143-145 oxå. Vi har tävlat tom LA dressyr iår bland storhästar på 65%. Hon är ju 24 år nu o med andra ord gammal....men orkar mig gör hon :)

Kan ju säga varför jag rider arab o dessutom ponnymått är att jag halkade in på det. arabstoet köpte min mor när den va 18 år som promenadhäst. Den hade stått i ca sex år. Den visade sig vara mkt het att rida och min mor provade ett par ggr men vågade ej mer så jag tog tag i det. musklade upp henne och red henne...sedan har mor tappat intresset och man kan väl säga att hon blev min på heltid. Jag älskar den araben o hon tycker om mig...annars hade vi inte utvecklats. Vi tog föl på henne med stor häst i hopp om större avkomma....men avkomman blev ponny. mkh 144. Han är kvar ännu. Va hos läkare som gav mig livstids ridförbud pga egen skada. sålde min storhäst. Såg fuxen på annons. Blev förälskad. Mailade o.sa. hej jag är tjock. får jag provrida o kolla känslan? kom dit och det kändes bra. o han fick följa med hem. Jag kommer fortsätta med araber. Det funkar för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur