Arabian partbred/arabkorsning

A

appe

Lite nyfiken..
Hur många av er har en häst av denna "ras"?
Hur många avlar för att få fram arabian partbreed?
Har ni något särskilt mål för er avel?
Hur reggar ni dem som ridponny eller hos sahf?
Slutligen vill gärna se bilder på dem samt stam.
Hoppas på många svar & en ny spännande tråd
Ha det gott i vintervädret
Appe

Sv: Arabian partbred/arabkorsning

Väntar ett sådant föl till våren, mitt första partbreed. Pappa arab och mamma welsh. Vet inte ännu hur det ska reggas.
Jag är intresserad av den sortens avel så om detta går bra kommer jag nog fortsätta.

Kul du måste visa kort på bäbis när den kommer.
Själva väntar vi föl efter arabmamma och ridponnyhingst.
Pappan har mycket arabblod i sig bakåt på pappas sida.
Nu skall villigt erkännas att det hela inte var planerat utan något de två "valde" själva...
Vi får väll kalla den lilla "Little misstake" eller något ditåt..
Appe

Spännande!
Jag har hört många säga att dessa partbreds blir jättetrevliga ridponnyer, ofta duktiga på hoppning.
Jag hoppas på ett isabellfärgat stoföl (mamman isabell, pappan fux) men sån tur lär man väl inte ha!
Kom igen ni andra med partbreds och berätta för oss som är nya på området!:banana:

Jag har en som är född -08, egen uppfödning. Jag hade ett korsningssto som hade arabblod i sig redan och ville inte korsa in mera raser så valde därför arab. Tanken är att min lilla flicka ska bli en "allroundhäst", både rid- och körhäst.
31957215.jpg

31825599.jpg

31825586.jpg

Kul med bilder,
Är pappan alltså "ren" arab namn?
Hur hög är mamman resp pappan , hur hög är "bäbis"?
Ha en bra helg och nog sjutton måste det finnas fler än våra tre?
Appe

Kul med bilder,
Appe

Hejsan!

Har ett föl uppe ovanför sthlm som ska, om allt går enligt planerna, komma ner till mig i maj. Han är egyptisk arab/varmblod. Pappan heter Haridh och är ca 150-155mkh. Mamma heter Deux och är ca 150mkh. Jag hoppas han får de bästa egenskaperna av båda:D Han visar redan "arabgångarter" och har svansen som en flagga:bow: Är lätt att jobbad och nyfiken.
Jag hoppas verkligen allt går som planerat så han blir min i maj:banana::bump::love:
Fölet är reggad i arabföreningen och heter Diablo.

Lite nyfiken..
Hur många av er har en häst av denna "ras"?
Hur många avlar för att få fram arabian partbreed?
Har ni något särskilt mål för er avel?
Hur reggar ni dem som ridponny eller hos sahf?
Slutligen vill gärna se bilder på dem samt stam.
Hoppas på många svar & en ny spännande tråd
Ha det gott i vintervädret
Appe

Jag har två arabkorsningar.
En valack 13 år 75% arab E: Eldorado ox U: Alisia Flash arab/travare. Avlad för distans.

Det andra är ett sto snart 2 år E: Gomir ox U Sharkina Scot travare. Avlad för distans. Om hon visar sig lämpad för sporten så är jag absolut intresserad av att avla vidare på henne, då blir det med en "ren" arab. En avkomma är i första hand tänkt till mig själv, för distansritt.

Båda är mycket trevliga individer.

hejsan....

jag får la pressentera mina arab korsningar då =)

Maj savanna (50% arab) fux född 2005 e: Majestic Prince ox - u: Travare
Avlad för distans å dressyr. Ca 158 cm
31121310.jpg

Maj Vanniqueur (50% arab) skimmel född 2005 e Majestic Prince ox - u: Travare
Avlad för distans och dressyr. Ca 151 cm
31386722.jpg

(nyligen såld) San Sahaara M (25% arab) brun född 2010 e Ridpnny u- Maj Savanna
Blivande tävlingsponny. Blir maxad D ponny
31515017.jpg

Hejsan!

Har ett föl uppe ovanför sthlm som ska, om allt går enligt planerna, komma ner till mig i maj. Han är egyptisk arab/varmblod. Pappan heter Haridh och är ca 150-155mkh. Mamma heter Deux och är ca 150mkh. Jag hoppas han får de bästa egenskaperna av båda:D Han visar redan "arabgångarter" och har svansen som en flagga:bow: Är lätt att jobbad och nyfiken.
Jag hoppas verkligen allt går som planerat så han blir min i maj:banana::bump::love:
Fölet är reggad i arabföreningen och heter Diablo.

41339_431231589164_657424164_4785798_5298956_n.jpg

40960_426095399164_657424164_4674656_22532_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/41099_429098304164_657424164_4741088_4900192_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0092439544165_657424164_5940936_4724698_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/163016_427539314164_657424164_4707479_6043434_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/38045_414134114164_657424164_4388783_7320942_n.jpg

Jag har 2 partbreed arab. De är korsning melan SWB och arab. Hästen på min avatar är 50/50 och så har hon en dotter (född -10) som är 75% arab 25% SWB.

Kul med bilder,
Appe

Pappan var ren arab, Karnawal. Både mamman och pappan var ca 151 och Xzerihwala är just nu ca 150. Kan tillägga att mamman var 25% arab och 75% travare...

Jag har två arabkorsningar.
En valack 13 år 75% arab E: Eldorado ox U: Alisia Flash arab/travare. Avlad för distans.

Det andra är ett sto snart 2 år E: Gomir ox U Sharkina Scot travare. Avlad för distans.

Du har inga bilder? Nyfiken då jag känner till de båda två uppfödarna.
// Linda

Jag har 2 partbreed arab. De är korsning melan SWB och arab. Hästen på min avatar är 50/50 och så har hon en dotter (född -10) som är 75% arab 25% SWB.

Fast då är de ju renrasiga halvblod och kan reggas i ASVH:)

Sitter här med två arabkorsningar, mor och dotter. Mamman är 18 år och är 50% arab e: Pernod ox u: mor med okänd härstamning. Registrerad som partbred i SAHF.

Dottern är 4 år och efter halvblodshingsten Hip Hop och är registrerad som halvblod men är alltså 25% arab.

Ja det är de men de är även partbred arab :laugh:. Jag kan nog inte regga dem hos ASVH iom att hingstarna inte löst betäckninglicens hos dem. Om jag ska göra det så blir det faktiskt dyrare än att regga hos Arab även om man skullekunna tvivla på den punkten :idea:.

Ur mitt halvblodsperspektiv är de ju renrasiga halvblod;)
Kan förstå att det kan bli kostnader för registrering i ASVH även om jag tycker att de borde få raskod 04 och grå papper, men om det kostar mer än att regga dem i ARAB förstår jag att det verkligen är dyrt:eek:

Lånar ditt inlägg...
Kul att så många svarat på mitt inlägg.
Nog sjutton är vi flera kom igen nu ni andra och presentera era..
Ha det gott i snökaoset

Jag har ett antal arabkorsningar där pappan är ren arab men var även godkänd ridponny. Aydin ox FA 102/85 RP 121, alla hans avkommor jag har fått har blivit helt underbara individer.:love:

Jag har också en arabkorsning. Pappan heter Haridh och är egyptisk arab, mamman heter Sofi och är kallblodstravare. Akleja som jag döpt henne till är syster till Diablo och många fler föl som finns efter Haridh. Jag ska regga henne i ARAB

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite...
2
Svar
29
· Visningar
4 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London