Arabhingstar!?

Kanske att jag uttryckte mig klumpigt.
Den man utser i år är givetvis den som sprungit bäst 2003.Nästa år utser man den som sprungit bäst 2004 osv...
Årets alltså 04 utses först nästa år. Antager att det var därför du protesterade...
Shadora se nedan utsågs alltså i år för sina meriter 2003
Galopp: Arabgaloppklubben korade pristagare
(040226)
Saxat från Svenska arabgaloppklubbens hemsida:

Under Svenska arabgaloppklubbens årsmöte i Vetlanda i helgen korades galoppens pristagare.

För 2003 fördelade sig priserna enligt följande:

Årets Hingst/Valack: Sakee
Årets Sto: Shadorah
Årets nykomling: Will Sham
Årets Uppfödare: Klintes Araber
(med hedersomnämnande till Ramonia Arabstuteri för deras framgångar i Polen)
Årets arabtränare: Stig Pilroth
Årets arabjockey: Kim Andersen

Shadora är e. Elcatero u. Shanana
Året innan alltså 2003 utsågs Shaninja till årets galoppsto samma stam på båda dessa ston.
Elcatero är arab så givetvis avser utnämningehn årets galoppsto inom arabgaloppen.
mvh Elshacera :bump:

Någon nämde modehingstar, varför inte kika på de äldre hingstarna som finns?
Här kan man ju se vad de gett och i vissa fall även som morfar och farfar.
Tror mer på att använda dessa äldre beprövade hingstarna, även dessa har ju prestationer samt går att ta rätt vad de gett samt om de "hållt".
Tycker faktiskt att det är lite synd att arabfolk inte i större utsträckning använder dessa "gamla"hingstar utam mer satsar på att betäcka med modehingstar som kommer stannar ett tag och sedan försvinner.
Vi har faktiskt en mängd bra äldre arabhingstar i sverige.

mvh Elshacera

Jag vet om allt du skriver, och vet även att ingen av dessa ston startat i år, så jag ville bara påpeka...

Hmmm då borde du väll även vetat att den som utsågs i år är grundat på 2003 års meriter eller..
mvh Elshacera :bump:

Visst, de utses ju naturligtvis året efter, efter som det tydligen tar TID :smirk: att utse "årets araber".
Hur som helst, de som utses nu är 2003 araber, och inte 2004as.
Har själv haft häst som blivit utsedd, och att jag fick plakett och rosett år 1996 innebär ju att han var årets arab -95.

Finns även flertalet äldre beprövade gamla hingstar..
Där man dels kan se vad de själva lämnat samt även hitta avelston efter dessa hingstar=de ligger som morfar bakom.
Fördelen som jag vill hävda med dessa gamla hingstar är dels vet man vad de gett både som far men även som morfar och farfar osv..
Dessutom är dessa ofta billigare än modehingstarna..
Bara personlig åsikt väljer hellre äldre beprövad..
mvh Elshacera

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästvård Hej allihopa! Det är möjligtvis inte någon här på Buke. som känner till någon SHPare eller någon som bara gått grund-/praktiskkursen...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 282
Senast: Boj
·
Avel Vilket getingbo av bra unghingstar. Hitttade denna artikel på "Trakehners International". 70 day test results from Germany...
2
Svar
21
· Visningar
2 481
Senast: Cyllene
·
Z
Hoppning Så, ni som kan allt det här med stam och sådant. Ni kan väll ta en titt på min hästs stam och ge några komentarer? ;) Vi börjar med...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: hoppsann
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar