Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fråga strasserhovvårdare eller annan kunnig inom ämnet hov?

Jo, om man förutsätter att alla strasserverkare slaviskt följer strassers ALLA "regler" så är jag delvis med.
Men dels finns det egna hjärnor i de hovvårdare vi har i sverige, dels finns det hästar som inte har problem med att gå barfota, och som inte har problem med att strasserverkas.
Så jag vill säga att det är en lögn att alla strasserverkade hästar är djurskyddsfall, jag har åtminstone ett strålande bevis för det hemma i stallet.

Det går inte att se på dessa ögonblicksbilder om hästarna är halta eller ej. Så det kan jag inte uttala mig om. Men däremot är det så att hästar som springer med adrenalin i kroppen känner inte smärta från hälta, en överlevnads reflex. Så de skulle i galopp mycket väl kunna ha ett fysiskt fel utan att visa hälta. Ser dessutom ut som om du har islandshästar, som är förhållandevis lika mustangerna. Och väldigt olika halvbloden.

Så länge metoden strider mot djurskyddslagstiftningen behöver jag inte inse någonting. Du borde däremot granska din egna metod lite bättre.

Jag förstår inte hur någon som vet att vi ska se till hästarnas bästa kan anta en sådan plågsam metod.

En halt häst väljer inte att busa och leka som de här två gör. Det vet jag eftersom den svarta nyligt haft problem med foderrelaterade smärtor i hovarna. Då leker han INTE, det kan jag lova.
Vad gör deras ras för skillnad? Du menar att strasser funkar på dem för att de är mustanglika? :crazy:

Varför ska jag granska "min" metod? Som sagt är både hästar, hovslagare och veterinärer nöjda, det är nog för mig.

Visste då ägarna före behandling påbörjades att hästarna skulle fara illa? Som man gör vid strasserverkning.
De visste under hela tiden man FORTSATTE behandla, istället för att avliva, trots att man såg att ingen förbättring skedde och hästen led oerhört. När mina hästar verkas av strasserverkare är jag med, allt som görs diskuteras och de har aldrig varit halta eller ömma efter verkning.

Om du påstår att metoden är för hästen smärtfri, så ja. Om metoden var bra, varför då bara delvis verkade på det sättet? Då medger du att man måste se till hästens bästa också, inte enbart anamma en metod.
För att den strasserverkare jag anlitar bor långt bort. Mellan de gångerna verkar jag själv eller tar hjälp av hovslagare eller annan barfotaverkare. Men självklart ska man se till hästens bästa i första hand. Om min strasserverkare skulle kläcka ur sig att strasser sagt att sulan ska verkas tills den blöder, så skulle jag säga stopp självklart. Jag köper inte allt som någon metod "påstår".

Så bara för att vissa veterinärer ibland gör fel ska vi annvända strasser? Två fel ger ett rätt?
Nej, det sa jag inte. Men precis som att vissa veterinärer kan göra ont, så kan en hovslagare eller en hovvårdare göra ont. Oavsett metod. Det är inte rätt, i något fall, men jag menar att det inte alltid är i metoden det sitter.

Eftersom varje häst är unik måste varje metod anpassas unikt till varje häst, jag vet att strasser "kräver" att alla hennes hovvårdare ska följa alla punkter slaviskt. Men det gör de inte, uppenbarligen?
Mitt första inlägg syftade bara till att påpeka att man inte kan säga att "alla strasserverkade hästar lider" för det gör de inte.
Om det beror på att de svenska strasserverkarna inte följer strassers alla regler så är väl det bara bra? Men, kanske ska man inte kalla det strasserverkning då?

Fast hur långt från grundskolan får man då gå innan man inte får kalla sin metod för det man först lärt sig?
Jag har haft hovslagare (utbildade förståss) som verkat barfotahästarna ömma, och så har jag haft hovslagare som verkat dem kanonfint och helt oömma.
Vem av dem får kalla sig hovslagare då? Den som verkar dem oömma har dessutom gått på en hel del barfota-seminarier... så kanske får denne inte kalla sig hovslagare längre?

Äh, detta har jag tjafsat nog om förut, fattar inte varför jag bryr mig om att skriva... :crazy::confused:

Min markering. Om hästarna är "delvis" strasserverkade, kan man tala om strasserverkning då? Det jag har hört om metoden är att man ska följa den till 100% för att den ska "fungera".

Det fungerar ju för mig iaf, utan 100%, vad det nu innebär.

När jag pratar strasserverkning tänker jag på hur vinklarna är, huruvida man karvar i sulan eller inte, helt enkelt hur hoven ser ut i "färdigt" tillstånd och vad man gjort med den.
De verkas ibland av strasserverkare, ibland av andra hovvårdare, hovslagare eller mig själv, men samma vinklar och form eftersträvas av samtliga inblandade. Ingen har klagat på någon tidigares arbete (som ofta hovslagare gör enligt min erfarenhet) och därför drar jag slutsatsen att de olika metoderna inte kan skilja sig åt särskilt mycket.

I ett sjukdomsfall med tex fraktur på hovbenet har jag ingen aning om hur strasser skulle vilja att man gjorde, där skulle jag lita på klinikhovslagare och det är jag säker på att min strasserverkare också skulle göra.

Så jag vill säga att det är en lögn att alla strasserverkade hästar är djurskyddsfall,.

Men det är ju inte det vi säger. Vi säger att strasser metoden som metod och filosofi, godkänner och tillohcmed insisterar på att smärta av stora mått är normalt och helt okej, i samband med medtoden. Och att pga denna skola/filosofi så strider den mot djurskyddslagen enligt svensk standard.

Jag förstår inte varför man vill anamma en metod och uppmuntra den, när det är såhär, även om ens egna hästar inte lider. finns jättebra verkning av barfota hästar som inte har denna grunfilosofi.
Tycker det blir som att säga att "ja jag är medlem av nazist partiet, men hemma i VÅR familj så välkomnar vi judar och andra etniska variationer". blir MYCKET märkligt.

Men det är ju inte det vi säger. Vi säger att strasser metoden som metod och filosofi, godkänner och tillohcmed insisterar på att smärta av stora mått är normalt och helt okej, i samband med medtoden. Och att pga denna skola/filosofi så strider den mot djurskyddslagen enligt svensk standard.

Jag förstår inte varför man vill anamma en metod och uppmuntra den, när det är såhär, även om ens egna hästar inte lider. finns jättebra verkning av barfota hästar som inte har denna grunfilosofi.
Tycker det blir som att säga att "ja jag är medlem av nazist partiet, men hemma i VÅR familj så välkomnar vi judar och andra etniska variationer". blir MYCKET märkligt.

Precis! :bow:

Själv har jag sett hästar som verkar funka med Strasser. Men - jag har också sett stapplande, blockhalta hästar som inte kunnat gå. Och det är dessa stackare som gör att jag ser rött när jag hör Strassermetoden (och sanhcp också - same shit different name...)

Norrland

Ja, jag vill mena att vi ju hört/sett aanhcp/sanhcp-verkade hästar som lidit också. Därför är det alltid lika viktigt att hästägaren sätter sig in i hovvården själv, och lär sig avgöra vad som är ok. Det är trots allt vi hästägare som ansvarar för våra hästars hälsa. Oavsett metod som utövas.

Men jag förstår hur ni menar angående smärtlindring osv, fast jag kan tycka att det inte riktigt hör till själva verkningen... Men det är kanske så att "min" strasserverkare skiljer sig såpass från filosofin att man inte "kan" kalla det så längre?

Jo, om man förutsätter att alla strasserverkare slaviskt följer strassers ALLA "regler" så är jag delvis med.
Men dels finns det egna hjärnor i de hovvårdare vi har i sverige, dels finns det hästar som inte har problem med att gå barfota, och som inte har problem med att strasserverkas.
Så jag vill säga att det är en lögn att alla strasserverkade hästar är djurskyddsfall, jag har åtminstone ett strålande bevis för det hemma i stallet.

Då ÄR de inte strasserverkade. Det är ju helt horribelt att prisa en metod, och sen tycka att 'ja om man INTE gör som det är MENINGEN är det jättebra'

Då kan man kalla det xxx-verkning eller något.

Ja, det är ju faktiskt så att på detta forum så har det funnits fler trådar om hur dålig en häst varit efter en klumpig hovslagare som verkat blod mm....

Min strasserverkare har verkat mina hästar som h*n ansett korrekt, pratat och visat mig först dock. I inget fall har jag gått emot rekommendationer från denne, så då tycker jag att de verkats enligt strasser. Och det har funkat fint, det har heller inte skiljt sig mot hur de andra verkat dessa hästar.

Jag prisar inte metoden, alls, jag går bara emot påståendet att alla strasserverkade hästar blir ömma. För det blir de inte, och normal strasserverkning verkar inte skilja sig nämnvärt från den som min hovslagare utför. Så, för normal verkning på friska hästar skulle jag inte anse att strasser skulle vara sämre än andra barfotametoder.
Skulle det uppstår sjukdom i hovarna på hästen, är det veterinär och klinikhovslagare jag vänder mig till, av samma anledning som jag inte vänder mig direkt till vanliga hovslagaren. De har helt andra resurser.

Strasser själv må vara veterinär, och hur hon kombinerar detta är något helt annat än den kunskap och resurser som hennes elever har. Precis som hovslagare och andra måste de samarbeta med veterinär.

Jag prisar inte metoden, alls, jag går bara emot påståendet att alla strasserverkade hästar blir ömma. För det blir de inte, och normal strasserverkning verkar inte skilja sig nämnvärt från den som min hovslagare utför. Så, för normal verkning på friska hästar skulle jag inte anse att strasser skulle vara sämre än andra barfotametoder.
Skulle det uppstår sjukdom i hovarna på hästen, är det veterinär och klinikhovslagare jag vänder mig till, av samma anledning som jag inte vänder mig direkt till vanliga hovslagaren. De har helt andra resurser.

Strasser själv må vara veterinär, och hur hon kombinerar detta är något helt annat än den kunskap och resurser som hennes elever har. Precis som hovslagare och andra måste de samarbeta med veterinär.

Men LÄS det som skrivs, istället för att upprepa den tolkning du gjort av vad som sägs här, eftersom du helt missar poängen!
Jag upprepar:

Om din Strasserverkare inte verkar enligt strasser så är det heller ingen Strasserverkning och din verkare kommer antagligen förlora licensen. Hiltrud ser inte med blida ögon på den som inte följer i hennes ledband till punkt och pricka, som verkare så får de skriva under på att de ska följa hennes regler och inte avvika för att få och behålla licensen. :cool:

Om din Strasserverkare inte verkar enligt strasser så är det heller ingen Strasserverkning och din verkare kommer antagligen förlora licensen. Hiltrud ser inte med blida ögon på den som inte följer i hennes ledband till punkt och pricka, som verkare så får de skriva under på att de ska följa hennes regler och inte avvika för att få och behålla licensen. :cool:

Det är helt rätt och både Kavat och Migo kan intyga detta.

Det är helt rätt och både Kavat och Migo kan intyga detta.

Av det som jag har läst i denna tråd, tycker det verkar som att denna verkningsmetod tar "död" på sej själv. :crazy:
Anhängare aviker, av nån anledning:angel:, från det som dom är lärda, och blir då av med sin licens.

Marlene

Jag hade ett hopp om att denna tråd skulle kunna diskuteras på en nivå utan länkning, trots TS övertramp med efterlysningar av sådana. Men tyvärr har nu flera inlägg tagits bort just därför att dessa anammat TS förfrågan och jag inser att det inte är möjligt att ha tråden vidare öppen för diskussion. Jag väljer därför att låsa den, men inte att ta bort den.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka